2026-05-25, 20:53
Medlem
Dansflugans avatar
AI:n föreslår följande omvandling för gamla kontorsområden där kriminaliteten inte kan sänkas:

Logistik och lager
Gamla kontor blir e-handelslager och distributionshubbar där få kunder rör sig.
Exempel: Chicago, Detroit.

Lätt industri och verkstäder
Billiga hyror lockar små fabriker, reparation, återvinning och byggföretag.
Exempel: Cleveland, Baltimore.

Datacenter och teknisk infrastruktur
Området används för servrar, telecom och tekniska anläggningar där säkerhet kan byggas internt.
Exempel: Johannesburg, Dallas.

Kreativa och kulturella miljöer
Billiga lokaler lockar konstnärer, musikstudior och filmproduktion trots otrygghet.
Exempel: Berlin, London.

Billiga bostäder
Kontor byggs om till student- eller lågkostnadsboenden.
Exempel: Philadelphia, Manchester.

Gated/förstärkta områden
Företag och boende bygger privat säkerhet och kontrollerade entréer istället för att minska brottsligheten.
Exempel: São Paulo, Johannesburg.

Planerad nedskalning
Vissa delar rivs eller lämnas för att koncentrera resurser till mindre områden.
Exempel: Detroit, Buffalo.
Citera
2026-05-25, 21:08
Medlem
Rorschachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluropp
Kista är renodlad ABC-koloni så det kommer aldrig hända. Ungefär lika troligt som att man skulle bygga om Gamla Stan till industriområde.

Fast just nu är det för mycket kontor i Kista. Det var för mycket kontor redan för 20 år sedan, jag tror de är tvungna. Om inte så blir det väl att flytta statliga verksamheter från innerstan till Kista, det skulle spara en massa kostnad på hyra. Området där alla kontorskomplex finns är väldigt dött så efter att Ericsson har flyttat så kommer området med kontorskomplexen bli helt dött.

Flytta SVR och SR till Kista. Bra ide!
Citera
2026-05-25, 21:19
Medlem
Karmans avatar
Sitter väl flera statliga myndigheter i innerstan? Nu har de sin chans att sänka sina lokalkostnader rejält!
Citera
2026-05-25, 21:48
Medlem
Pinnzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Det pratades förutom höga hyror och upplevd otrygghet när medarbetarna skulle ta sig till och från kontoret.

Betoning på upplevd. Jag bodde i Kista ett tag, svensk men inte från Stockholm. Jag har gått hem där mitt i natten och har aldrig haft några problem. Det läskigaste jag stötte på var en alkis gubbe. Aldrig blev jag rånad heller. Verkar som att ungdomarna mest rånar varann.
Citera
2026-05-25, 21:48
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
De verkar redan för många år sedan vara så ödsligt på kvällen övertidsarbetare var oroliga, så studentbostäder är mitt förslag och ingen småföretagsby.

Tio år gammal tråd.
(FB) Anställda på Ericsson i Kista varnas i internt PM för rånargäng i området

Kommer bli ett nytt ghetto
Citera
2026-05-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vänta bara, vinsten kommer senare, ni kommer att få se vad mångkulturen kan skapa när inte vita människor är där och förtrycker dem.
Lite mer bidrag och fritidsgårdar så har vi ännu en mångkulturell framgångssaga.

Vänta bara tills en ny sosseregering börjar tvångsflytta invandrare till Hagastaden och svenskar till Kista. Då kanske Ericsson flyttar tillbaks till Kista.
Citera
2026-05-25, 22:08
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piratpartiet
Det ska även finnas 8-10 stycken hotell i Kista hur kommer det gå för dem när Ericsson lämnar?
Hotell borde lätt kunna byggas om till studentlägenheter. Och något hotell kanske kan vara kvar men ändra fokus (sänk priset genom att plocka bort kaffeautomat och säkerhetsskåp, ta betalt för frukost mm).
Citera
2026-05-25, 22:15
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnz
Betoning på upplevd. Jag bodde i Kista ett tag, svensk men inte från Stockholm. Jag har gått hem där mitt i natten och har aldrig haft några problem. Det läskigaste jag stötte på var en alkis gubbe. Aldrig blev jag rånad heller. Verkar som att ungdomarna mest rånar varann.

Enskildas upplevelser och anekdoter är en sak. Men det verkar ju ha varit ett problem här.
Citera
2026-05-25, 22:31
Medlem
Det kommer inte gå väl alls av flera skäl. Varför skulle man ens vilja vara i Kista överhuvudtaget? Det är väl huvudsakliga tanke de flesta bär med sig när Kista kommer på tal.
Citera
2026-05-25, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Enskildas upplevelser och anekdoter är en sak. Men det verkar ju ha varit ett problem här.

Ja, inte en helt oväsentlig myndighet, såsom Polisen listar detta som ett problemområde till att börja med och det har väl dessutom aldrig varit känt för vara en idyll direkt.
Citera
2026-05-25, 23:28
Medlem
gofigurs avatar
https://www.sverigesradio.se/artikel/ericsson-flyttar-huvudkontoret-fran-kista-till-hagastaden
Ett viktigt beslut för bolaget, menar Ericssons vice vd Per Narvinger. Bra för Stockholm, säger finansborgarrådet, Karin Wanngård (S).
Äntligen!!
Som vi hoppats.
Citera
2026-05-26, 03:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnz

Du är en liten fis i det stora hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in