2026-05-26, 06:04
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnz
Betoning på upplevd. Jag bodde i Kista ett tag, svensk men inte från Stockholm. Jag har gått hem där mitt i natten och har aldrig haft några problem. Det läskigaste jag stötte på var en alkis gubbe. Aldrig blev jag rånad heller. Verkar som att ungdomarna mest rånar varann.

Bara för att man inte blivit rånad för att du gått några gånger på nätterna betyder inte att det är tryggt område. Var det inte också polisen själva som hade eskort till och från jobbet ibland i kista? Du förstår väl att det är ett problem om företag flyttat därifrån pga otrygghet
Citera
2026-05-26, 08:56
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
DET hade ju varit underbart!

Sverige är kört för att folk inte kan tänka större än så här. Möjligtvis kan vi förvara de skyldiga för SVTs propaganda i nybyggda fängelser och arbetsläger i Kista men det skall fan inte bedrivas nån fortsatt vänster propaganda någonstans.
Citera
2026-05-26, 09:00
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Betoning på upplevd. Jag bodde i Kista ett tag, svensk men inte från Stockholm. Jag har gått hem där mitt i natten och har aldrig haft några problem. Det läskigaste jag stötte på var en alkis gubbe. Aldrig blev jag rånad heller. Verkar som att ungdomarna mest rånar varann.

Skulle det hänt något hade du dock blivit förnedrad och varit helt maktlös. Trivs du med den känslan?
Citera
2026-05-26, 09:38
Medlem
Kokkashugis avatar
Ett ghetto eller "utanförskapsområde" är ingen geografisk plats, det är människorna som bor och vistas där som skapar sin egen verklighet. Om varför Kista har blivit som det blivit kan man dra sin slutsatser.
Citera
2026-05-26, 10:11
Medlem
Pinnzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Enskildas upplevelser och anekdoter är en sak. Men det verkar ju ha varit ett problem här.

Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Bara för att man inte blivit rånad för att du gått några gånger på nätterna betyder inte att det är tryggt område. Var det inte också polisen själva som hade eskort till och från jobbet ibland i kista? Du förstår väl att det är ett problem om företag flyttat därifrån pga otrygghet

Absolut det är ett problem. Ericsson är ett jättestort företag och det kommer ju garanterat påverka Kista, andra företag har redan flyttat därifrån så Ericsson har "hållit ut" länge.

Men samtidigt vill jag förmedla att detta inte stämmer överens med mina erfarenheter. Kista har så oförtjänt dåligt rykte och jag tycker att all negativitet behöver vägas upp lite. Dessutom så verkar det som att personrånen har minskat kraftigt i Järva efter 2020. Då sattes flera kameror upp och mer belysning kom till. Men trygghet behöver ju inte handla om det.

Men sen vet jag också av erfarenhet att folk rynkar på näsan när man säger att man bor eller vistas i Järva (fördomar) och det har säkert också spelat in.
Citera
2026-05-26, 10:13
Medlem
Pinnzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Skulle det hänt något hade du dock blivit förnedrad och varit helt maktlös. Trivs du med den känslan?

Självklart inte och jag vet att rädsla inte alltid är rationell heller. Men jag försöker personligen inte oroa mig för saker där risken att råka ut för det är väldigt liten.
Citera
2026-05-26, 10:18
Medlem
Citat:

Åh. Jag har aldrig blivit överkörd. Därför går jag nu mitt på vägen. Ej heller drunknat. Så därför simmar jag i sommar till Finland utan vare sig flytplagg eller följebåt.
Citera
2026-05-26, 10:23
Medlem
Pinnzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Åh. Jag har aldrig blivit överkörd. Därför går jag nu mitt på vägen. Ej heller drunknat. Så därför simmar jag i sommar till Finland utan vare sig flytplagg eller följebåt.

Det är ju en riskbedömning. Jag tror att risken att bli utsatt för något är väldigt liten. Väldigt mycket mindre än i de exemplen du ger i vart fall
Citera
2026-05-26, 10:26
Medlem
Vilken tur att spårbanan just snart är färdig mellan Bromma Kista och Sollentuna, väl satsade pengar
Citera
2026-05-26, 10:26
Medlem
Tjaa, forskarna har väl alltid gallerian att härja och snatta i förstås.
Förstår att de flyttar, det hade jag nog ochså gjort med denna 'utveckling' som varit/fortsätter.
Citera
2026-05-26, 10:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag har jobbat i Kista 10 år på 90-talet. Underbart ställe med alla stora firmor som Ericsson och IBM, och galleria, och universitetet. Sveriges svar på Silicon valley, man kunde bara gå över till ett annat företag i närheten och kolla deras senaste bildskärmar.

Men redan då började gallerian försunkas med flyktingar som hängde och sabbade stämningen, och clock fick stänga. Jag fick bilstereon stulen, rutan smashad. Ligger egentligen för nära Husby och man kan inte blanda folk.

Har inte varit där på 20 år, kanske får ta en tur och insupa känslan av förort.

Det var dock andra tider på 90-talet, jag tror Ericsson hade 50.000 anställda och Televerket hade 60.000 ganska länge. Då behövdes enorma ytor för alla anställda. Det behövs inte längre.

Kista-tornet måste vara en ekonomiskt besvikelse för de som byggde, Kistas sista andetag kanske.
Citera
2026-05-26, 10:50
Medlem
norther1s avatar
Är ju ett helt okej område om man går mot pendeltåget. Andra hållet mot tunnelbanan och Kista C... Total misär. Knarkförsäljning på öppna gatan och Guccikrigare som bara driver runt i timmar. Minns min mamma skulle lämna över en nyckel till mig och då hade hon parkerat nära tunnelbanan när jag skulle hem. Hon blev ombedd att flytta på sig av någon babbe av oklara grunder. De tyckte det var suspekt eller något att hon bara satt i bilen.

Kista är ju intressant på det viset att det på dagtid typ är 90% svenskar i gallerian, 10% negrer och araber. Området har fullt med folk i rörelse och i övrigt bör det betraktas som väldigt säkert. Det är denna bild av Kista som politikerna älskade att visa upp förut innan området blev ökänt. Men som kvällen intågar skiftar uppsättningen till det motsatta då kontorsfolket rör sig hemåt. Finns knappt några svenskar kvar - enbart araber och negrer. En merpart pratar också andra språk än svenska. Området är ett fullkomligt svek mot vad det hade kunnat bli.

Ska åter betonas att kontorsområdet mot pendelstationen Helenelund och Scandic faktiskt är rätt reko. Dött om kvällarna och byggnaderna och infrastrukturen är en någorlunda trevlig. Gillar idén om att konvertera till bostäder och studentbostäder. Skulle fungera rätt bra, speciellt om det är inriktat åt en yngre målgrupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in