Citat:
Ursprungligen postat av
DonaldBiden
Fast nu menar ju tvärtom TVO att de har 3.15% i snitt-ränta,
Antagligen för att det är solida företag som står bakom TVO och inte privatpersoner som är desperata efter ett kortsiktiga lån.
För att brygga detta bör vi alltså lagstifta om 14.5% ränta för alla kärnkraft-associerade projekt.
För egen del vill jag få bort regleringar. Dvs minska reglerande lagstiftning då den i grunden bara är av ondo.
Jag tog och tittade lite på finansieringen av OL3 och varför dom kan ha den låga räntan dom har.
Och då kryper det fram en del anmärkningsvärda saker.
En del av obligationsköparna har varit svenska banker. Men då har svenska exportkreditnämnden garanterat lånen. Så svenska skattebetalare sitter då med en årlig risk på säg 7% utan att få betalt för det. Det blir ganska mycket pengar som svenska skattebetalare "skänker" till TVO.
Inte bara svenska banker som köpte obligationerna. Bland annat tyska statliga Bayerische Landesbank. Det lär inte svenska exportkreditnämnden garantera. Utan där verkar Coface ha garanterat. Men Coface gör inte det gratis så någon har betalat dom för det. Oklart vem. Men klart att obligationsköparna sitter med garantier som gör att dom kan tolerera den låga räntan. Vid en kredithändelse träder någon annan in och betalar.
Knappast överraskande. Ingen med IQ över 50 lånar ut pengar till ett kärnkraftsprojekt till 2-3% ränta.
Men alla garantierna är lite olyckligt. Då vet vi inte vad marknadsräntan är.
Areva å sin sida sitter med garantier från franska staten. Men dom verkar låna för 8%.
Alla statliga garantier verkar handla om att det egna landets företag skall vara med och leverera till kkv-projektet. TVO skall då känna sig tvingad att lägga beställningar på svenska företag (trots att dom kanske inte är billigast och bäst) på 1 mdr.
Vore mycket bättre att sänka skatten och ta bort sådan här skit.
Att den här skiten ens uppstår beror bara på att det är omöjligt att finansiera kkv med privata pengar.
Vid någon rimligt ränta går kkv-ägaren med förlust. Och det kan dom inte göra i 60 år. Därmed går risken för default mot oändligheten och även så räntan.
De som gaggar om att OL3 är lönsamt har noll förståelse för den ekonomiska verkligheten.
Fel tråd för detta så jag slutar här.