2026-05-25, 18:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jag vet inte vad du menar med "3D-data". Men det är väl en del av taktiken: släng in något obegripligt och mystiskt som låter tekniskt avancerat så att skeptikerna ska ge upp eftersom de inte vet vad de ska argumentera mot.
Att någon tycker att det är omöjligt att återskapa bevisar inte att det är omöjligt.
Och även om det vore omöjligt så bevisar ju inte det att tyget har varit på Jesus.
Och även om vi visste säkert att tyget är från Jesus, bevisar inte det något övernaturligt.

Du har ingenting som bevisar något övernaturligt. Ännu mindre en gud vilket var det du försökte bevisa från början.
3d data, alltså att hur ljus eller mörk bilden är korrelerar med en höjdkarta, ju ljusare desto högre, mörkare lägre, så kan man skanna bilden och ifrån det bygga en 3d modell på en dator av bilden, så det är inte bara en bild, det är även en 3d-datormodell.

De har ju visat att bara en ljuskälla starkare än vad hela mänsklighetens energi kan producera samtidigt behövs för att skapa bilden.

Det är jesus! Som är världens ljus, han är ljuskällan!
Citera
2026-05-25, 19:57
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Anser du att det är logiskt att andra planeter har gravitation? Eller är det bara en ogrundade åsikt tills vi har besökt de planeter där det hävdas att planeten har gravitation? Vi har ju egentligen bara mätt gravitation på jorden, månen och mars. Några fler planeter har vi inte landat på.

Vi har troligen observerat exoplaneter med vatten.
Är det bara en ogrundad åsikt tills vi har åkt dit och hämtat vatten?
Vi kan dra slutsatsen att det troligen finns liv på andra planeter, baserat på de exoplaneter vi har observerat och baserat på galaxens storlek. Eller förnekar du det med?
Det är nog bättre att fortsätta diskussionen i astronomiforumet i t ex denna tråd:
(FB) Universum kan sprudla av liv?
Senast redigerad av nerdnerd 2026-05-25 kl. 20:56.
Citera
2026-05-25, 23:13
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
3d data, alltså att hur ljus eller mörk bilden är korrelerar med en höjdkarta, ju ljusare desto högre, mörkare lägre, så kan man skanna bilden och ifrån det bygga en 3d modell på en dator av bilden, så det är inte bara en bild, det är även en 3d-datormodell.
På samma sätt som att jag kan göra ett 3D-modell på om jag spillde ketchup på skjortärmen?
Så om jag gör det då är det ett bevis för att gud finns?
Citera
2026-05-26, 07:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Anser du att det är logiskt att andra planeter har gravitation? Eller är det bara en ogrundade åsikt tills vi har besökt de planeter där det hävdas att planeten har gravitation? Vi har ju egentligen bara mätt gravitation på jorden, månen och mars. Några fler planeter har vi inte landat på.

Vi har troligen observerat exoplaneter med vatten.
Är det bara en ogrundad åsikt tills vi har åkt dit och hämtat vatten?
Vi kan dra slutsatsen att det troligen finns liv på andra planeter, baserat på de exoplaneter vi har observerat och baserat på galaxens storlek. Eller förnekar du det med?
Din användning av ordet "logisk" är här bara synonymt med att du tror så, och har liksom ingen tyngd alls. OM ordet används i en forskningsrapport av något slag så är det bara för att understryka en formellt logisk slutsats, typ t ex A=B och B=C varför den logiska slutsatsen är att A=C. Matematiska härledningar är förstås formellt logiska men ändå är det sällan som matematiker påstår att något är "logiskt". Behövs ju inte om man har riktiga argument. Och så ser det amatörmässigt och gymnasialt ut. Kanske kan du formulera om dig lite?

Ditt exempel är verkligen illa valt. Sedan Galileis dagar har vi ENORMT mycket experimentella och andra observationella data på gravitation, från jorden, solsystemets planetbanor, bemannade och obemannade rymdfarkoster, dubbelstjärnor, exoplaneter, svarta hål, mörk materia, mörk energi, etc. Men vi känner inte till EN ENDA utomjordisk planet där det någonsin har funnits liv av ens allra enklaste slag.

Religiösa upplevelser kan givetvis inte likställas med vetenskaplig empiri, av flera skäl. Men där finns det ju ändå x miljarder människor med någon sorts erfarenhet, vilket i just detta avseende är x miljarder gånger bättre än din "logiska" tro på utomjordiska intelligenta myror.

Edit:
Ok, min egen jämförelse suger nog rätt rejält. Religiösa upplevelser kan nog jämföras med många UFO-troendes upplevelser, så om det förra är ett argument för Guds existens så är det senare ett argument för utomjordiskt liv... Nja..

(Btw är vi på samma sida om AI. Skriv gärna mer om sånt där det är On Topic, t ex i Filosofi. T ex Bostrom är ju filosof.)
Senast redigerad av nerdnerd 2026-05-26 kl. 07:57.
Citera
2026-05-26, 08:22
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Din användning av ordet "logisk" är här bara synonymt med att du tror så, och har liksom ingen tyngd alls. OM ordet används i en forskningsrapport av något slag så är det bara för att understryka en formellt logisk slutsats, typ t ex A=B och B=C varför den logiska slutsatsen är att A=C. Matematiska härledningar är förstås formellt logiska men ändå är det sällan som matematiker påstår att något är "logiskt". Behövs ju inte om man har riktiga argument. Och så ser det amatörmässigt och gymnasialt ut. Kanske kan du formulera om dig lite?

Ditt exempel är verkligen illa valt. Sedan Galileis dagar har vi ENORMT mycket experimentella och andra observationella data på gravitation, från jorden, solsystemets planetbanor, bemannade och obemannade rymdfarkoster, dubbelstjärnor, exoplaneter, svarta hål, mörk materia, mörk energi, etc. Men vi känner inte till EN ENDA utomjordisk planet där det någonsin har funnits liv av ens allra enklaste slag.

Religiösa upplevelser kan givetvis inte likställas med vetenskaplig empiri, av flera skäl. Men där finns det ju ändå x miljarder människor med någon sorts erfarenhet, vilket i just detta avseende är x miljarder gånger bättre än din "logiska" tro på utomjordiska intelligenta myror.

Edit:
Ok, min egen jämförelse suger nog rätt rejält. Religiösa upplevelser kan nog jämföras med många UFO-troendes upplevelser, så om det förra är ett argument för Guds existens så är det senare ett argument för utomjordiskt liv... Nja..

(Btw är vi på samma sida om AI. Skriv gärna mer om sånt där det är On Topic, t ex i Filosofi. T ex Bostrom är ju filosof.)
Är Drake-ekvationen inte logisk?
Drakes ekvation (eller Drakeekvationen) är en ekvation skapad av radioastronomen Frank Drake år 1961 för att uppskatta antalet högteknologiska civilisationer i Vintergatan vid en given tidpunkt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Drakes_ekvation
Logiskt är inte samma sak som exakt.

Det är tillåtet, normalt och ibland nödvändigt att göra olika uppskattningar när vi inte har alla fakta på bordet. Eller vill du förbjuda väderprognoser för att de inte representerar en absolut sanning?
Citera
2026-05-26, 08:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
På samma sätt som att jag kan göra ett 3D-modell på om jag spillde ketchup på skjortärmen?
Så om jag gör det då är det ett bevis för att gud finns?
Du kan inte göra det.
Citera
2026-05-26, 08:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är tillåtet, normalt och ibland nödvändigt att göra olika uppskattningar när vi inte har alla fakta på bordet. Eller vill du förbjuda väderprognoser för att de inte representerar en absolut sanning?
Detta är ju mer något som ateister skulle kunna göra.

1: "JaG kRävEr VETeNskAPligA bEViS!"

2: "Här får du"

1: "DEssA BeVIs äR InTE FrÅN MiN SIdA"
Citera
2026-05-26, 09:06
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Detta är ju mer något som ateister skulle kunna göra.

1: "JaG kRävEr VETeNskAPligA bEViS!"

2: "Här får du"

1: "DEssA BeVIs äR InTE FrÅN MiN SIdA"
All publicerad forskning representerar inte en absolut sanning. Vetenskap fungerar inte så.
Citera
2026-05-26, 09:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
All publicerad forskning representerar inte en absolut sanning. Vetenskap fungerar inte så.
Du får läsa forskningen och avgöra hur giltig den är, detaljer och logik. Det räcker inte att bara påpeka vad den ansvariga utgivarens trosystem är för att invalidera den.
Citera
2026-05-26, 09:19
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Du får läsa forskningen och avgöra hur giltig den är, detaljer och logik. Det räcker inte att bara påpeka vad den ansvariga utgivarens trosystem är för att invalidera den.
Fanti-artikeln använder sig av skrattretande metodik i sina "beräkningar" om "sannolikhet". Jag har ingen kännedom om den ansvarige utgivarnes trossystem och har aldrig nämnt något det. Varför ljuger du hela tiden? Är du inte rädd för att hamna i helvetet? Du har samlat ihop till det nu med alla dina lögner och halmgubbar.
Citera
2026-05-26, 09:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Fanti-artikeln använder sig av skrattretande metodik i sina "beräkningar" om "sannolikhet". Jag har ingen kännedom om den ansvarige utgivarnes trossystem och har aldrig nämnt något det. Varför ljuger du hela tiden? Är du inte rädd för att hamna i helvetet? Du har samlat ihop till det nu med alla dina lögner och halmgubbar.
Inte just den men med den andra artikeln om de blödande kexen var "utgivaren är ju KATOLIK" något som du använde.
Citera
2026-05-26, 09:39
Medlem
Citat:
Inte just den men med den andra artikeln om de blödande kexen var "utgivaren är ju KATOLIK" något som du använde.
Hur många måste skriva samma sak till dig innan du förstår problemen med dina källor?

1. Du påstår något
2. Jag ska kunna pröva det du påstår och få samma svar som dig
3. En person som pratar ett annat språk och har en annan religion ska kunna pröva din tes och få samma svar som dig.

Hur gäller ovan i dina påståenden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in