Citat:
Så din briljanta teori är att Avanza har gett ut en artikel med titel "Vad är bäst – att spara eller spara? eftersom det är samma sak?Hade du läst artikeln (vilket du inte gjort för det är det ingen härinne som verkar göra) så hade du kanske även läst texten:
"Anledningen till varför folk vill spara är lite olika beroende på vem man pratar med, men det vanligaste svaret är att man tror att man kan få bättre avkastning på pengarna på börsen än vad man sparar i utgifter för räntekostnader."
"Sparandet" de hänvisar till när de pratar om amortering är alltså den besparing du gör i form av lägre räntekostnad. Inte att amortering i sig självt är ett sparande.
Du har, som jag minns, fått detta bevisat och förklarat för dig förr och du påstod samma sak då som nu att det handlar om "konsumtion" av tillgången du köper och att det handlar om "ökning av nettoförmögenhet" men detta är din privata definition, inget allmänt vedertaget.
Du kanske tycker så, och det får du göra, men det är inte sant bara för att du har denna åsikten.
Exempel på varför din logik är dum.
Om du har blivit dömd till skadestånd för den skada din obefintliga kunskap om ekonomi tillfogar omvärlden på 200 000 kr och du betalar av detta över ett år, enligt din logik har du då sparat 200 000 kr för din nettoförmögenhet har ökat.
Ökat från minus men ökat oavsett.
Ett till exempel.
Om du knyter det till tillgångens "värde" så medför det att om jag lånar 1 miljon och investerar det i en aktie så är min återbetalning av lånet en kostnad om aktien har gått ner i värde eller ett sparande om den går upp i värde. Väldigt ologiskt sätt att tänka på saker på
Din logik hänger inte i verkligheten och du får gärna ha dem, men vänligen håll dina åsikter dit de hör hemma och försök inte pracka på dem på andra
Senast redigerad av Wallincus 2026-05-25 kl. 19:11.
Senast redigerad av Wallincus 2026-05-25 kl. 19:11.