2026-03-07, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Jag och frun ska kunna låna till ett boende nära 12 miljoner enligt ”hur mycket att låna”. Vi bor i dag i ett boende köpt för mindre än hälften. Boindikatorn säger att vi då skulle betala nästan 40t/månad e ränteavdrag. Finns inte en chans att jag skulle betala över 20t i boendekostnad. Undrar: finns de de som betalar 30-40t/ månad 3a-5a inom tullarna och har samma lön som oss ca 125t/ månad brutto? Det verkar sjukt. I min värld har de gjort så stora bovinster att de kan lägga 4-5 miljoner eller mer för hamna u 20t/månad. Alt har betydligt högre månadsinkomster. Ni som vet hur ser det ut? Det är inte värt vara fattig på fin adress i Stockholm. Det är ju ingen metropol och kallt stor del av året.

Det är väll upp till var och en hur riskavers man är samt hur hög boendekostnad som känns rimligt. Jag har lön på runt 110 och frun runt 30, vi har bolån på runt 5m, det tycker vi känns lagom. Däremot kommer det behövas större i takt med att att familjen växer och barnen blir större. Visst hade det varit trevligt med ett extra rum men vi väntar hellre några år tills det faktiskt behövs och lever då med betydligt lägre boendekostnad sant lägre risk.

När/om ni får barn kommer ni inse att metropolen i sig inte är drivande faktorn för en bostad på 12 miljoner.
Citera
2026-03-07, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Du visste inte då?
Det finns inget svar på min fråga iaf.
Istället verkar du vilja fråga mig om det du skulle redogöra för.

Jag får väl svara åt dig då.
Minskar folkmängden så lär nyproduktionen av bostäder gå ned på nära 0.
Och så överges de minst attraktiva bostäderna. Och blir sk ödegårdar ute i obygden.
Men en del lär bli fritidshus. Dvs utbudet minskar. Så utbud och efterfrågan kommer vara i samma balans som tidigare. (Var det detta du inte förstod?)

Priset på bostäder kommer inte att falla. Möjligen för de som blir ödegårdar.

Vanliga bostäder som folk fortsätter att bo i kommer kosta lika mycket att hålla i upprenoverat skick. Och underhåll/renovering/modernisering blir inte billigare. Och därmed blir inte bostäderna billigare.

Det där har redan skett för flera decennier sedan. Det du kallar för obygden är redan hårt rationaliserat m.a.p antalet invånare. Ödehusen står redan tomma per definition
Ta bilen och åk omkring lite i Sverige så lär du se ett och annat. Gör det gärna i vintermörkret så ser du mörka gårdar och obefintlig snöskottning.

Norr om Sundsvall, halva Sverige, bor drygt 1 miljon människor. Även om du skulle tömma hela denna del av Sverige, vilket givetvis är omöjligt, så fattas det en fortsatt tömning på 2 miljoner för att diskussionen ska bli relevant.

Nog blir det storstäderna som nu tvingas till att rationalisera antalet invånare annars blir det ohållbart.
Citera
2026-03-07, 02:38
Medlem
Citat:
Jag och frun ska kunna låna till ett boende nära 12 miljoner enligt ”hur mycket att låna”. Vi bor i dag i ett boende köpt för mindre än hälften. Boindikatorn säger att vi då skulle betala nästan 40t/månad e ränteavdrag. Finns inte en chans att jag skulle betala över 20t i boendekostnad. Undrar: finns de de som betalar 30-40t/ månad 3a-5a inom tullarna och har samma lön som oss ca 125t/ månad brutto? Det verkar sjukt. I min värld har de gjort så stora bovinster att de kan lägga 4-5 miljoner eller mer för hamna u 20t/månad. Alt har betydligt högre månadsinkomster. Ni som vet hur ser det ut? Det är inte värt vara fattig på fin adress i Stockholm. Det är ju ingen metropol och kallt stor del av året.

Inte konstigt att jag och min fru, vi är båda tunga aktieägare i banker, lugnt har kunnat luta oss bakåt och invänta störtfloden av i princip skattefria aktieutdelningar från bankerna nu under vårkanten. Behöver inte ens tänka på att arbeta.

Jag tar av mig kepsen och tackar er, som har tagit stora bostadslån, från djupet av mitt hjärta.

Tack för att ni försörjer oss!
Citera
2026-03-07, 05:00
Medlem
En gigantisk krasch är nära. Det kommer bli jobbigt för många, så sälj om du inte känner att du klarar av det.
Citera
2026-03-07, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/n1QqJQ/bostadsratter-i-stockholm-nar-rekordhoga-priser

Innerstan är fullständigt glödhet och på ATH. Sthlms bättre villaområden går också oerhört starkt.

Men folk har tröttnat på att betala säger trådens stjärnor.

Marknader går upp och ner.

Fastighetsmarknaden är inte alltid långsam. Vi befinner oss inför en systemkris där köparna sannolikt kommer att försvinna.

Då kommer säljarna att underbjuda varandra, vilket leder till ett snabbt prisfall.
Citera
2026-03-07, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Även utanför slås det lokala rekord trots att marknanden står helt stilla och ingen köper enligt wallincus :s här kommer några som nyligen sålts, samtliga inom det lilla beståndet bostäder från ca 1910 i aspudden, samtliga föreningar har relativt goda ekonomi, äger marken, rör sig om 5-6 föreningar.

123.1k/kvm
https://www.booli.se/bostad/441914

118.9k/kvm
https://www.booli.se/bostad/441956

116.2k/kvm
https://www.booli.se/bostad/441919

Så är det. En bekant bor i lgh precis söder om innerstan och de har kö ut på gatan till visningar. Lgh går nu för över 100k per kvm där vilket de aldrig varit i närheten av tidigare.
Citera
2026-03-07, 07:00
Medlem
Citat:

Preferenser. Vissa tycker det är sjukt att gå på dyra krogar, åka på dyra resor, köpa dyr bil.

Du och din partner är då någonstans runt 90k+ ut per månad. Säg att du lägger 15k på boendet så har du 75k kvar. Det är väldigt mycket på månadsbasis och har du inte ett väldigt högt sparande bränner du pengar på en massa annat som många säkert kan uppfatta som ”sjukt”
Citera
2026-03-07, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadowsignal
Marknader går upp och ner.

Fastighetsmarknaden är inte alltid långsam. Vi befinner oss inför en systemkris där köparna sannolikt kommer att försvinna.

Då kommer säljarna att underbjuda varandra, vilket leder till ett snabbt prisfall.

Ja snart är kollapsen här. Den är alltid snart här på flashback. Den har varit snart här i 20 år och still going strong
Citera
2026-03-07, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte konstigt att jag och min fru, vi är båda tunga aktieägare i banker, lugnt har kunnat luta oss bakåt och invänta störtfloden av i princip skattefria aktieutdelningar från bankerna nu under vårkanten. Behöver inte ens tänka på att arbeta.

Jag tar av mig kepsen och tackar er, som har tagit stora bostadslån, från djupet av mitt hjärta.

Tack för att ni försörjer oss!

Tack för att du som aktieägare bidrar till att vi i Sverige har ett av världens mest robusta banksystem
Citera
2026-03-07, 08:55
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Preferenser. Vissa tycker det är sjukt att gå på dyra krogar, åka på dyra resor, köpa dyr bil.

Du och din partner är då någonstans runt 90k+ ut per månad. Säg att du lägger 15k på boendet så har du 75k kvar. Det är väldigt mycket på månadsbasis och har du inte ett väldigt högt sparande bränner du pengar på en massa annat som många säkert kan uppfatta som ”sjukt”

Är ungefär så vår ekonomi blir nu efter att vi köpte för ca 7 milj.

Nyttjade 10% reglerna innan dom kom ut genom att ha tillträde efter 1 april, vilket flera verkar ha gjort.

92k in netto i hushåll

Amortering 10k
Räntor 15k (10k efter avdrag)
Avgift ca 5k
Lekpengar (Restauranger, resor osv) ca 35000
Resten till spar

Har dock köpt för att bo i minst 5 år och inte i något spekulativt syfte, skulle bara ge mig ångest köpa för dom pengarna med det syftet.
Citera
2026-03-07, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du hoppas på mycket du. Kan du inte bara inse att du är en riktigt snål jävel? Att köpa boende har aldrig varit billigt - vilket ekbo förtjänstfullt visade - men du orerade ändå på med dina månadslöner och pekade på bajs.

Alla med nåt slags förstånd förstår att det inte går att göra en sådan studie på ett förtjänsfullt sätt. För då får du idioter som dig själv i datat.
Man är inte snål för att man inser att det är en dum idé att lägga alla sina pengar på sitt boende.
När jag läser artiklar om svenskars sparande och ser att:
"FI har analyserat hur konsumenters privata sparande ser ut på sparkonto, i fonder och i aktier. Kartläggningen pekar på att varannan konsument har mindre än 10 000 kronor i buffertsparande på ett sparkonto och att endast 3 av 10 har 50 000 kronor eller mer tillgängliga i ett sådant sparande.e och ser "

Så undrade jag alltid "hur är det möjligt att folk har så lite sparande?"
Svaret är naturligtvis att vi har en väldigt dum kultur i Sverige där varenda krona måste gå till bostaden, eftersom vi av någon anledning tycker det är en bra idé att ha extremt övervärderade bostäder som kostar på tok för mycket.

Och ekbo visade ju exakt att bostäder var billiga förr.
Han kunde köpa en relativt nyproducerad lägenhet för fyra månadslöner.
Du behöver idag ungefär 100 bruttomånadslöner för att kunna göra samma bedrift, och det är utan att ens diskutera att det på hans tid inte fanns amorteringskrav och att ränteavdraget var mycket högre.
Så billigare inköpspris, billigare räntekostnad och ingen amortering. Detta summerar du till "det var inte billigare förr"

Den här rapporten, som jag länkat ack så många gånger men som ni vägrar läsa för den innehåller bevis för hur mycket dyrare bostäder är idag slår också fast att bostäder var billigare förr:
"4 gånger är antalet gånger priset i förhållande till inkomst ökat för unga ensamboende
som köper sin första etta i Stockholm jämfört med tidigare generationer."

Du får gärna tro, helt felaktigt, att bostäder inte var billiga förr. Det finns gott om bevis för motsatsen, problemet är troligtvis att du surrat fast dig i tron om att du har rätt så därför vägrar du ens se på all fakta som motbevisar dig.
Citera
2026-03-07, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaielo2020
Är ungefär så vår ekonomi blir nu efter att vi köpte för ca 7 milj.

Nyttjade 10% reglerna innan dom kom ut genom att ha tillträde efter 1 april, vilket flera verkar ha gjort.

92k in netto i hushåll

Amortering 10k
Räntor 15k (10k efter avdrag)
Avgift ca 5k
Lekpengar (Restauranger, resor osv) ca 35000
Resten till spar

Har dock köpt för att bo i minst 5 år och inte i något spekulativt syfte, skulle bara ge mig ångest köpa för dom pengarna med det syftet.

Good for you. Preferenser. Jag skulle betydligt hellre uppgradera mitt boende från ett 7msek boende (i Sthlm) än att bränna 35k i månaden på ”lek”. Av samma anledning skulle jag hellre ha ett lite högre bolån i en villa nära stan och bara behöva en bil (och inga moppebilar till barnen) alternativt bo i lgh i city istället för förort och slippa bil.

Nettokostnaden blir densamma per månad men villan/lgh ökar i värde medan det som läggs på bilar och ”lek” inte ger någon avkastning alls. Men vi är alla olika.

Men du lyfter en viktig poäng. Utbudet är nu rätt lågt, bland de lägre någonsin i många attraktiva områden eller inte så långt i från. Många mäklare och experter verkar ense om att säljarna nu avvaktar den 1a april. Dock verkar de inte medvetna om att de nya reglerna gäller from tillträdesdag och nästan alla bostäder som säljs har minst 2-3 månaders tillträde. Alla som köper har därmed räknat in de nya reglerna sen typ jan-feb.

Hade jag haft planer på att sälja hade jag hellre legat ute nu än om en månad då alla säljare kommer lägga ut samtidigt
Senast redigerad av flanders 2026-03-07 kl. 09:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in