Citat:
Ursprungligen postat av
Barf
Du hoppas på mycket du. Kan du inte bara inse att du är en riktigt snål jävel? Att köpa boende har aldrig varit billigt - vilket ekbo förtjänstfullt visade - men du orerade ändå på med dina månadslöner och pekade på bajs.
Alla med nåt slags förstånd förstår att det inte går att göra en sådan studie på ett förtjänsfullt sätt. För då får du idioter som dig själv i datat.
Man är inte snål för att man inser att det är en dum idé att lägga alla sina pengar på sitt boende.
När jag läser artiklar om svenskars sparande och ser
att:
"FI har analyserat hur konsumenters privata sparande ser ut på sparkonto, i fonder och i aktier. Kartläggningen pekar på att varannan konsument har mindre än 10 000 kronor i buffertsparande på ett sparkonto och att endast 3 av 10 har 50 000 kronor eller mer tillgängliga i ett sådant sparande.e och ser "
Så undrade jag alltid "hur är det möjligt att folk har så lite sparande?"
Svaret är naturligtvis att vi har en väldigt dum kultur i Sverige där varenda krona måste gå till bostaden, eftersom vi av någon anledning tycker det är en bra idé att ha extremt övervärderade bostäder som kostar på tok för mycket.
Och ekbo visade ju exakt att bostäder
var billiga förr.
Han kunde köpa en relativt nyproducerad lägenhet för fyra månadslöner.
Du behöver idag ungefär 100 bruttomånadslöner för att kunna göra samma bedrift, och det är utan att ens diskutera att det på hans tid inte fanns amorteringskrav och att ränteavdraget var mycket högre.
Så billigare inköpspris, billigare räntekostnad och ingen amortering. Detta summerar du till "det var inte billigare förr"
Den här
rapporten, som jag länkat ack så många gånger men som ni vägrar läsa för den innehåller bevis för hur mycket dyrare bostäder är idag slår också fast att bostäder var billigare förr:
"4 gånger är antalet gånger priset i förhållande till inkomst ökat för unga ensamboende
som köper sin första etta i Stockholm jämfört med tidigare generationer."
Du får gärna tro, helt felaktigt, att bostäder inte var billiga förr. Det finns gott om bevis för motsatsen, problemet är troligtvis att du surrat fast dig i tron om att du har rätt så därför vägrar du ens se på all fakta som motbevisar dig.