2026-05-25, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Ok, så om jag köper isen utan tanke på att använda den, så är din definition att jag har sparat?

Eller om jag inte har pengar till is, så min kompis lånar ut. När jag sedan på kvällen betalar tillbaka med Swish så menar du att jag då har sparat?
Hur menar du att dina nettotillgångar ökat där?
Det framgår inte så tydligt. Du behöver redogöra för det.
Citera
2026-05-25, 15:15
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Om jag har 1m i bostadslån samtidigt som jag sitter på 1m i fonder. Räknas det då som sparande om jag säljer fonderna och amorterar av bostadslånet?
Nej, då har du gjort dig av med 1 miljon med tillgångar och 1 miljon i lån nettoeffekten är noll. Däremot har du tidigare sparat ihop miljonen som du hade i fonder. Om du istället över tid amorterade av 1 miljon är det exakt samma sak som om du sparat ihop pengarna och betalar av lånen direkt.
Citera
2026-05-25, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Hur menar du att dina nettotillgångar ökat där?
Det framgår inte så tydligt. Du behöver redogöra för det.
Behöver nettotillgångarna ha ökat för att det skall räknas som sparande?
Citera
2026-05-25, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Nej, då har du gjort dig av med 1 miljon med tillgångar och 1 miljon i lån nettoeffekten är noll. Däremot har du tidigare sparat ihop miljonen som du hade i fonder. Om du istället över tid amorterade av 1 miljon är det exakt samma sak som om du sparat ihop pengarna och betalar av lånen direkt.
Ok så amorteringen på 1m i fallet, räknas då alltså inte som sparande?
Citera
2026-05-25, 15:20
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ok så amorteringen på 1m i fallet, räknas då alltså inte som sparande?
Nej, du byter ju bara en tillgång mot en annan (eller mot en minskad skuld egentligen). Däremot om du varje månad amorterar 5.000 och sparar 5.000 i aktier så har du sparat 10.000 per månad, det blir ju ingen skillnad om du istället köper aktier för 10.000, lånet måste ju ändå betalas av förr eller senare.
Citera
2026-05-25, 15:25
Medlem
Citat:
Nej, du byter ju bara en tillgång mot en annan (eller mot en minskad skuld egentligen). Däremot om du varje månad amorterar 5.000 och sparar 5.000 i aktier så har du sparat 10.000 per månad, det blir ju ingen skillnad om du istället köper aktier för 10.000, lånet måste ju ändå betalas av förr eller senare.
OK, tack för svar. Finns det någon tidsaspekt på hur snabbt man måste använda pengarna till att amortera, från att man har fått de, för att det skall räknas som sparande?
Tänker om lönen kommer in på bankkontot och jag nästa dag amortera, är det då sparande?
Medan om jag låter pengarna sitta på bankkontot några månader och får ränta. För att därefter amortera, räknas det då inte som sparande?
Citera
2026-05-25, 15:45
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
OK, tack för svar. Finns det någon tidsaspekt på hur snabbt man måste använda pengarna till att amortera, från att man har fått de, för att det skall räknas som sparande?
Tänker om lönen kommer in på bankkontot och jag nästa dag amortera, är det då sparande?
Medan om jag låter pengarna sitta på bankkontot några månader och får ränta. För att därefter amortera, räknas det då inte som sparande?
Det beror väl på hur man ser på det. Jag tänker att de pengarna du har kvar när du får din nästa lön på något sätt är sparade, antingen kortsiktigt eller långsiktigt.

Oavsett om du har kvar 10.000 på kontot, om du har amorterat 10.000 eller om du har köpt aktier för 10.000 så har du ju sparat 10.000 eftersom du inte har konsumerat pengarna. Det är väl mer en filosofisk fråga när själva sparandet sker.
Citera
2026-05-25, 15:53
Medlem
Citat:
Det beror väl på hur man ser på det. Jag tänker att de pengarna du har kvar när du får din nästa lön på något sätt är sparade, antingen kortsiktigt eller långsiktigt.

Oavsett om du har kvar 10.000 på kontot, om du har amorterat 10.000 eller om du har köpt aktier för 10.000 så har du ju sparat 10.000 eftersom du inte har konsumerat pengarna. Det är väl mer en filosofisk fråga när själva sparandet sker.
Det är ju det som är intressant.
Räknas det som sparande vid alla instanser eller är det mer om-allokering av tillgångar efter det första "sparandet"?
Dvs, kan amortering i vissa fall klassificeras som sparande, medan det vid andra tillfällen inte är det?

Utöver det kanske man borde göra skillnad på sparande och investeringar?
Vad utgör då ett inköp av privatbostad? Är det en investering eller ett sparande?
Senast redigerad av DattMamon666 2026-05-25 kl. 16:07.
Citera
2026-05-25, 16:04
Medlem
Citat:
Behöver nettotillgångarna ha ökat för att det skall räknas som sparande?
Det är väl rimligt att nettotillgångarna ökar vid sparande.

Jag tror väl att de flesta skulle protestera mot att växla in lönen i kontanter och tömma i sopnedkastet skulle vara sparande. Om du ser det som sparande är du nog ganska ensam om det.

Citat:
Finns det någon tidsaspekt på hur snabbt man måste använda pengarna till att amortera, från att man har fått de, för att det skall räknas som sparande?
Väntade på den frågan. Det dyker alltid upp någon autist som ställer den.

För er då så borde följande fungera:

* I samma sekund som lönen landar på bankkontot räknas det som nysparande.
* Vid konsumtion så tar man då från sparande och betalar utgifterna med.
* Amortering blir bara omflyttning från en sparform till en annan.
Citera
2026-05-25, 17:07
Medlem
Bubblan är här och smällen är hård! När AI tar ditt jobb, din fru, din paradvåning och vänder ungarna mot dig, är det du som får lida och kvida. Bäst att bygga en praktvilla i Kramfors (för 15 tkr / kvm) medan vakant mark finnes. It’ll burrrn, bby 🥳

Och kom ihåg - amortering är varken spara eller slösa. Det är splösa. Det vi kan hoppas på, är en lika effektiv bomarknad som den i Korea. Det är rättvist och bra. Tills dess får vi huttra i våra skjul i Ödeshög tills kraschen infinner sig.
Citera
2026-05-25, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
"Studien lyfter att bristen på prisrimliga bostäder kan skada regionens tillväxt, attraktionskraft och kompetensförsörjning – och att det kan bli svårare att hålla igång samhällsviktig service i regionen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bostadsmarknaden-svaratkomlig-for-underskoterskor-och-blaljuspersonal

Men det spelar kanske ingen roll om samhället fungerar så länge boomers kan få casha ut

Jo visst. Ser fram emot när alla ingenjörer från Pakistan och Indien med 27000kr innan skatt flyttar in på Strandvägen när bubblan spruckit.
Citera
2026-05-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jo, man blir påhoppad av många känslostyrda analfabeter i denna tråd som inte förstår vanlig enkel svenska.

Orkar man öppna rapporten och läsa de första fem sidorna så står det att den fokuserar på likvida tillgångar.
Den är inriktad på sparande och avgränsar posten sparande mot posten amortering och tar upp båda två.
Den listar till och med, väldigt enkelt och lätt vilka poster som ingår i "sparande" som du till och med spaltade upp själv här:
Rapporten behandlar i huvudsak det likvida finansiella sparandet, som består av tillgångar på bankkonton, i fonder, i aktier eller annat sparande som kan ge avkastning i pengar

Du själv listar alltså att sparande är tillgångar på bankkonton, i fonder, i aktier eller annat sparande som kan ge avkastning i pengar. Efter du är klar med denna uppspaltning så konstaterar du att eftersom varken boende eller amortering är med i denna lista så är båda två ett sparande.
Sedan kallar du andra för analfabeter, vilket är väldigt underhållande när du själv inte verkar läsa vad du skriver.

Din obefintliga läskunskap åsido så är det måndag, hörde du av dig till banken och bad om att få göra ett uttag från ditt amorteringssparande?
Vad sade de? Skrattade de åt dig som jag hoppades på eller var de professionella?

Upp till bevis nu, gör ett uttag från ditt amorteringssparande och erbjud dokumentation på kontots existens så är jag villig att överväga att det är ett sparande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in