Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Frågan är väl om du har tillgången kvar efter att du har betalat lånet.
Nej, frågan är om det är ett sparande. Att du ökar dina tillgångar betyder inte att du sparar. Om du vinner en miljon på trav så har dina tillgångar ökat, men du säger inte att du sparat ihop pengarna.
Citat:
Du tar dessa 10.000 och köper aktiefonder. Här har du fortfarande inte sparat något eftersom du också har 10.000 i sms-lån och en nettoförmögenhet på 0. För du kan väl inte mena att man helt skall bortse från lån och att det är ett sparande att köpa aktiefonder för lånade pengar?
Jo, i det här fallet sparar jag pengarna jag lånat.
Sparar gör man när du avsätter pengar för ett framtida syfte.
Jag tar ett lån, köper värdepapper för pengarna (detta är sparande), och sedan betalar jag tillbaka lånet.
Citat:
När du sedan betalar av de 10.000 och behåller aktiefonden så har du en nettoförmögenhet på 10.000 och har därmed sparat ihop 10.000.
I fallet ovan så har du sparat pengarna du lånat. Men det är inte det mitt argument är.
Argumentet är att om du lånar 10,000 med SMS lån, du spenderar dessa pengar, och betalar tillbaka pengarna när du fått lönen så har du inte sparat. Ditt nettovärde har ökat (det gör det så fort du får lönen), men du har inte sparat några pengar.
Citat:
Jag och många med mig som äger en bostad behöver inte amortera på den och har även annat sparande. Om jag sparar 20.000 i månaden spelar det ingen större roll om jag lägger 5.000 av det sparandet på amortering eller 10.000 eller till och med 0, jag har fortfarande sparat 20.000.
Ditt nettovärde förblir det samma, men sparande är inte det samma som en ökning av nettovärde.
Citat:
Det är bara att amorteringen är ett mer långsiktigt sparande. Jag kan också välja att lägga en del av de 20.000 på pensionssparande, de pengarna är inte heller direkt tillgängliga, men det är fortfarande en form av sparande.
Amorteringen är inget sparande överhuvudtaget, det är ditt banklån som du betalar av. Du kan aldrig plocka ut dessa pengar igen, som du kan med ett sparande. Du kan belåna dig på nytt, men det är inte samma sak.
Pensionssparande är ett sparande eftersom det är pengar som så småningom blir tillgängliga för dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
"Studien lyfter att bristen på prisrimliga bostäder kan skada regionens tillväxt, attraktionskraft och kompetensförsörjning – och att det kan bli svårare att hålla igång samhällsviktig service i regionen."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bostadsmarknaden-svaratkomlig-for-underskoterskor-och-blaljuspersonal
Men det spelar kanske ingen roll om samhället fungerar så länge boomers kan få casha ut

Folk agerar utefter sina egenintressen, det kan man inte klandra dem för. Att undersköterskan behöver ta tunnelbanan eller bilen lite längre är väl tråkigt, men ingenting någon pensionär som är beroende av hennes tjänster går runt och tänker på.
Det är ju bättre att det är som det är än att underbetalda får större lån så att de kan konkurrera, för då ökar överbelåningen.
Men visst, att bygga ut fler billiga bostadsrätter (och även hyresrätter) i områden där folk vill är ett bra förslag. Men det tar ju några år innan de blir tillgängliga. Problemet är väl att om man utökar utbudet av bostäder så faller bostadspriserna i närliggande områden för att de få köpare som vill bo i området har mer att välja mellan, vilket kan få lite av en rekyl för politikerna eftersom bostäderna måste växa i värde för motverka inflationen och räntekostnaderna.