2026-05-25, 08:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Läs vad TS har diskuterat för såser, så inser du att du bara läst rubriken och att TS berättar om andra såser.

Wow. Du är verkligen förvirrad.

Vi tar det igen: en ENKEL röd sås som till kebab med lite kryddhetta. Till grillat kött.

En enkel sås - för det ska räcka till många - och jag tänker inte stå och rosta tomater och hacka tusen grönsaker när det är helt i onödan.
(En annan gång, visst.)

Igen, jag har fått de flesta tipsen jag behöver för att gå vidare.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2026-05-25 kl. 08:48.
Citera
2026-05-25, 11:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag hittar ingenting i TS som nämner tacos eller spiskummin. Det där är ditt eget hittepå.

TS:

TS vill du ha recept på taco salsa med spiskummin?
Du fastnar på ett namn, likheterna är kusliga.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nejförfan. Röd sås till kebab med lite pizzazz så det passar till grillat kött. Typ slät "zigeuner" sås med llte mer krydda.

Klyban är den enda i tråden som tipsar om helt andra såser och kryddblandningar, trots att jag sagt att jag redan fått alla tips jag behöver. Tror Klyban behöver få skryta lite om hans lite mer komplicerade kökstips.

Dagens tanke: Jag tror jag kommer passera ajvaren genom en sil och tillsätta de passerade tomaterna, sen smaka av med cayenne, vinäger, socker, salt, peppar, kanske lite olivolja, kanske lökpulver, osv.
Tex den tacoliknande sås aktiga jag gjorde är mycket stora likheter med en av de som du sagt är vad du kan se dig testa.

Det intressanta det recept du tänker testa i din taco har förbluffande likheter med just denna vad jag mer skulle kalla för tacosås.
Rostade chilis/paprikor, tomat, lök min visserligen röd, rå och hackad, lime(du vinäger i syra.), salt, peppar och socker har jag även.
Enda är väl jag har kör mexikansk oregano och spiskummin också, annars är resten mycket liknande.

Du ser detta i recepten väl?

Citat:
Tsck för tipset. Jag har härmed strukit spiskummin!
Intressant nog så ser man just spiskummin i en del röd kebabsås med, och i fler än ett recept med.

Citat:
Wow. Du är verkligen förvirrad.

Vi tar det igen: en ENKEL röd sås som till kebab med lite kryddhetta. Till grillat kött.

En enkel sås - för det ska räcka till många - och jag tänker inte stå och rosta tomater och hacka tusen grönsaker när det är helt i onödan.
(En annan gång, visst.)

Igen, jag har fått de flesta tipsen jag behöver för att gå vidare.
Förvirrad och när jag ser de stora likheterna, hur tänker du då?
Och hur svårt var det den som jag mer kallar taco sås, den är praktiskt taget exakt lika enkel.

SÅ vad är det som är så svårt för dig att du inte kan längre se den som enkel?
Förstår att man måste odla poblano eller köpa den färsk eller på burk, men man kan med enkelhet byta ut poblanon om så önskas och resten är ju inte det minsta svårt heller.

Så berätta vad som är så svårt, för jag ser det inte när något är såpass likt.
Senast redigerad av klyban 2026-05-25 kl. 11:23.
Citera
2026-05-25, 11:20
Medlem
HBTKuks avatar
Jag skulle rostat tomaterna i ugnen först.
Citera
2026-05-25, 11:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag skulle rostat tomaterna i ugnen först.
TS sagt att det vill h*n inte ha, men det skulle höja smaken ett steg helt klart.
Citera
2026-05-25, 12:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
TS sagt att det vill h*n inte ha, men det skulle höja smaken ett steg helt klart.

Kan göra det en annan gång men denna gång är det för stor utspisning, så håller det enkelt.
Citera
2026-05-25, 13:29
Medlem
Citat:
Du fastnar på ett namn, likheterna är kusliga.

Tex den tacoliknande sås aktiga jag gjorde är mycket stora likheter med en av de som du sagt är vad du kan se dig testa.

Det intressanta det recept du tänker testa i din taco har förbluffande likheter med just denna vad jag mer skulle kalla för tacosås.
Rostade chilis/paprikor, tomat, lök min visserligen röd, rå och hackad, lime(du vinäger i syra.), salt, peppar och socker har jag även.
Enda är väl jag har kör mexikansk oregano och spiskummin också, annars är resten mycket liknande.

Du ser detta i recepten väl?

Intressant nog så ser man just spiskummin i en del röd kebabsås med, och i fler än ett recept med.

Förvirrad och när jag ser de stora likheterna, hur tänker du då?
Och hur svårt var det den som jag mer kallar taco sås, den är praktiskt taget exakt lika enkel.

SÅ vad är det som är så svårt för dig att du inte kan längre se den som enkel?
Förstår att man måste odla poblano eller köpa den färsk eller på burk, men man kan med enkelhet byta ut poblanon om så önskas och resten är ju inte det minsta svårt heller.

Så berätta vad som är så svårt, för jag ser det inte när något är såpass likt.
Du skriver ”det recept du tänker testa i din taco”

Vad snackar du om? TS har aldrig sagt han ska göra tacos. Du yrar!
Citera
2026-05-25, 13:48
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Tack Devalvera. Tror jag bejakade hans feltänk för mycket när jag sa att jag skulle ha i spiskummin. Har tänkt om. Kommer inte ha i spiskummin.
Citera
2026-05-25, 14:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Kan göra det en annan gång men denna gång är det för stor utspisning, så håller det enkelt.
Gör det, det ger en god smak.
Och sen kan man köra rostad tomatsoppa på liknande sätt och rosta då, och sen kokas istälelt för som här ska vara kall och kanske passeras.

Citat:

Jag sagt det går med grillat, så vadå tacos?
Det TS tänkte göra och med spiskummin är så väldigt likt den jag gjorde.
Hur klarar du inte av att se det så antingen har du inte läst, eller inte klarar av att det är liknande recept.
Citat:
Tack Devalvera. Tror jag bejakade hans feltänk för mycket när jag sa att jag skulle ha i spiskummin. Har tänkt om. Kommer inte ha i spiskummin.
Jo, nu vet vi du inte ska ha spiskummin eller mexikansk oregano, men i övrigt är det inte någon direkt skillnad än små små skillander.

Hur klarar du inte av att se det?
Citera
2026-05-25, 16:03
Medlem
annica, sthlms avatar
Fy satan vad ni trasslar till grejorna, håll det enkelt...

I burk krossade tomater
1 tsk strösocker
1 krm salt
1 krm spiskummin
1 tsk harissa (en arabisk/nordafrikansk kryddpasta)
1 klyfta vitlök

Mixa ihop det hela, en stavmixer funkar utmärkt.

Så gjorde de på Izmir Kebab i Hötorgshallen/Sthlm.
Citera
2026-05-25, 16:14
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm

I burk krossade tomater
1 tsk strösocker
1 krm salt
1 krm spiskummin
1 klyfta vitlök

Några civri paprika till förhöjer smakerna.
Citera
2026-05-25, 16:16
Medlem
Citat:
Gör det, det ger en god smak.
Och sen kan man köra rostad tomatsoppa på liknande sätt och rosta då, och sen kokas istälelt för som här ska vara kall och kanske passeras.

Jag sagt det går med grillat, så vadå tacos?
Det TS tänkte göra och med spiskummin är så väldigt likt den jag gjorde.
Hur klarar du inte av att se det så antingen har du inte läst, eller inte klarar av att det är liknande recept.

Jo, nu vet vi du inte ska ha spiskummin eller mexikansk oregano, men i övrigt är det inte någon direkt skillnad än små små skillander.

Hur klarar du inte av att se det?
Men va i helvete, ska du börja snacka tomatsoppa nu?!?! Det är verkligen inte sås.

Ja du började snacka tacos. Jag citerade vad du sa.

TS ska göra kebab och vill ha en röd sås.

Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm

I burk krossade tomater
1 tsk strösocker
1 krm salt
1 krm spiskummin
1 klyfta vitlök

Spiskummin luktar svett och smakar skit, i regel. Enligt mig. TS håll dig borta från spiskummin!
Citera
2026-05-25, 16:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Men va i helvete, ska du börja snacka tomatsoppa nu?!?! Det är verkligen inte sås.

Ja du började snacka tacos. Jag citerade vad du sa.

TS ska göra kebab och vill ha en röd sås.

Spiskummin luktar svett och smakar skit, i regel. Enligt mig. TS håll dig borta från spiskummin!
Tomatsoppan var med rostade tomater och en bra rätt att göra med, hur kan man inte fatta det var ett mattips utanför röd kebabsås?

Kanske du ska testa hel spiskummin, som har en mycket mildare smak än den färdigmalda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in