2026-05-24, 09:22
Medlem
Sladdarens avatar
Ingredienser (ca 4-6 portioner)
1 vanlig gurka (eller 3–4 små)
2 tomater
0,5 rödlök
1 burk ajvar (mild eller stark efter smak)
2 dl passerade tomater (mängden kan justeras beroende på hur rinnig du vill ha den)
2 msk torkad mynta
1 citron (pressad saft)
2–3 msk olivolja eller raps
Salt (efter smak)
ev annan chili till

Gör så här:

Hacka grönsakerna: Tärna gurka och tomater väldigt fint.

Finhacka rödlöken.

Blanda basen: Rör ihop ajvar, passerade tomater, olivolja och pressad citronsaft i en stor skål.

Krydda: Vänd ner den torkade myntan och smaka av med salt.

Blanda i grönsakerna: Vänd ner de finhackade grönsakerna i tomatsåsen så att allt blandas väl.

Vila: Låt salladen stå i kylskåpet i minst 10–15 minuter före servering så att smakerna sätter sig.
Citera
2026-05-24, 12:48
Medlem
klybans avatar
Gjorde mig själv en tacosås aktig sak igår och när jag insåg jag hade nästan en hel burk med öppnade poblanos.

Så blev poblano, vitlök, hela konserverade tomater, färska tomater, rödlök, spiskummin, mexikansk oregano, lime, svart, vitpeppar och salt.
För säkerhets skulle körde jag lite vitlök på värme och sen poblanon, pga den hade stått nästan en vecka och ifall den började ge sig.

Sen lät det kallna och resten kalla ingredienser och även vitlök där.
Blev gott, lätt men klar hetta, och i övrigt liknade en en vanlig tacosås.
Citera
2026-05-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Gjorde mig själv en tacosås aktig sak igår och när jag insåg jag hade nästan en hel burk med öppnade poblanos.

Så blev poblano, vitlök, hela konserverade tomater, färska tomater, rödlök, spiskummin, mexikansk oregano, lime, svart, vitpeppar och salt.
För säkerhets skulle körde jag lite vitlök på värme och sen poblanon, pga den hade stått nästan en vecka och ifall den började ge sig.

Sen lät det kallna och resten kalla ingredienser och även vitlök där.
Blev gott, lätt men klar hetta, och i övrigt liknade en en vanlig tacosås.
Säkert jättegott till Tacos. Men TS vill ha kebabsås. Salsa är inte kebabsås!
Citera
2026-05-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
2 tomater
0,5 rödlök
2 dl passerade tomater (mängden kan justeras beroende på hur rinnig du vill ha den)
2 msk torkad mynta
1 citron (pressad saft)
Salt (efter smak)
ev annan chili till

Gör så här:

Finhacka rödlöken.

Blanda basen: Rör ihop ajvar, passerade tomater, olivolja och pressad citronsaft i en stor skål.

Blanda i grönsakerna: Vänd ner de finhackade grönsakerna i tomatsåsen så att allt blandas väl.

Vila: Låt salladen stå i kylskåpet i minst 10–15 minuter före servering så att smakerna sätter sig.
Du tipsar om en gurksallad i en tråd om röd kebabsås.

Avgå!
Citera
2026-05-24, 22:38
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Du tipsar om en gurksallad i en tråd om röd kebabsås.

Avgå!

Ska ju lix ha i sallad så då har du ju en kombo som suger upp smakerna, förutsatt att såsen är kall och serveras direkt med grönsakerna
Citera
2026-05-24, 23:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Säkert jättegott till Tacos. Men TS vill ha kebabsås. Salsa är inte kebabsås!
Delar en hel del som har pratats om och röd sås och just, så inte alls långt ifrån.
Och såklart jätte gott till grillat med, så där finns ingen poäng för ditt svar.
Citat:
Ska ju lix ha i sallad så då har du ju en kombo som suger upp smakerna, förutsatt att såsen är kall och serveras direkt med grönsakerna
Det verkar som TS bara läst rubriken och inte sett vad TS sen pratat om och som kanske skulle bli gott.
Citera
2026-05-24, 23:27
Medlem
Citat:
Delar en hel del som har pratats om och röd sås och just, så inte alls långt ifrån.
Och såklart jätte gott till grillat med, så där finns ingen poäng för ditt svar.
Personligen hade jag inte uppskattat spiskummin och lime i min röda sås till kebab
Citera
2026-05-24, 23:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Personligen hade jag inte uppskattat spiskummin och lime i min röda sås till kebab
Läs vad TS har diskuterat för såser, så inser du att du bara läst rubriken och att TS berättar om andra såser.

Och från ajvar/poblano, så är steget rätt litet för bägge är Capsicum annuum.
Men sure, lite smakskillnader, men bägge är rostade.

Det blir lite tragiskt när du inte följt TS, men sure, jag kan ge dig att rubriken är lite missvisande.
Citera
2026-05-25, 08:14
Medlem
Citat:
Läs vad TS har diskuterat för såser, så inser du att du bara läst rubriken och att TS berättar om andra såser.

Och från ajvar/poblano, så är steget rätt litet för bägge är Capsicum annuum.
Men sure, lite smakskillnader, men bägge är rostade.

Det blir lite tragiskt när du inte följt TS, men sure, jag kan ge dig att rubriken är lite missvisande.

Jag hittar ingenting i TS som nämner tacos eller spiskummin. Det där är ditt eget hittepå.

TS:

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hej matvänner

Tänkte försöka mig på egen röd sås. Den ska användas till grillspett med kött.
Min plan är att röra ut en hel burk stark ajvar i en förp. passerade tomater. Sen krydda på lite extra med chili, paprika, salt.
Behövs det något mer, tror ni? Jag gillar när den röda såsen har lite smak.

Förslag emottages tacksamt.

TS vill du ha recept på taco salsa med spiskummin?
Citera
2026-05-25, 08:26
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jag hittar ingenting i TS som nämner tacos eller spiskummin. Det där är ditt eget hittepå.

TS:

TS vill du ha recept på taco salsa med spiskummin?

Nejförfan. Röd sås till kebab med lite pizzazz så det passar till grillat kött. Typ slät "zigeuner" sås med llte mer krydda.

Klyban är den enda i tråden som tipsar om helt andra såser och kryddblandningar, trots att jag sagt att jag redan fått alla tips jag behöver. Tror Klyban behöver få skryta lite om hans lite mer komplicerade kökstips.

Dagens tanke: Jag tror jag kommer passera ajvaren genom en sil och tillsätta de passerade tomaterna, sen smaka av med cayenne, vinäger, socker, salt, peppar, kanske lite olivolja, kanske lökpulver, osv.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2026-05-25 kl. 08:46.
Citera
2026-05-25, 08:33
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
2 tomater
0,5 rödlök
2 msk torkad mynta
1 citron (pressad saft)
Salt (efter smak)
ev annan chili till

Gör så här:

Finhacka rödlöken.

Låter otroligt gott och friskt! Tack. Den provar jag nog nästa grillkväll. Den är lite mer finlir.
Men någon röd kebabsås är det inte

Jag behöver få upp mängden, då vi blir ett lite större antal personer, därför håller jag min röda sås enkel denna gång.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2026-05-25 kl. 08:43.
Citera
2026-05-25, 08:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Tsck för tipset. Jag har härmed strukit spiskummin!
Senast redigerad av LuluBrooksie 2026-05-25 kl. 08:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in