Citat:
Ursprungligen postat av
LuluBrooksie
Låter otroligt gott och friskt! Tack. Den provar jag nog nästa grillkväll. Den är lite mer finlir.
Men någon röd kebabsås är det inte
Jag behöver få upp mängden, då vi blir ett lite större antal personer, därför håller jag min röda sås enkel denna gång.
Tanken var att kombinera såsen (de flytande) med salladen så. Inte slå dom samman direkt så iaf. Annars kan jag tipsa som chiligrytor (minus) köttet i dom och betydligt mycket mindre salt
Dvs att du gör grytan fast som en sås å då får du en kebabsås liksom men du behåller bara droppar av sältan i av olika fonder, buljongen osv så det är lätt lätt saltat av det
I övrigt ser jag det mest som att det är bara kryddor och eller du behöver olika chilis för att göra såsen djup och god men din ajvar är ju redan het så isf är det att leta efter mycket milda chilis i kombos ?
https://chililovers.nu/produkt-kategori/froer/chilifroer/mild/
Även där får du tips ifrån diverse chilis (chiligrytor) och mexikanska rätter fast då med dina ingredienser som du nämnt i början
Citat:
Min plan är att röra ut en hel burk stark ajvar i en förp. passerade tomater. Sen krydda på lite extra med chili, paprika, salt.
Behövs det något mer, tror ni? Jag gillar när den röda såsen har lite smak.
Här har du en till ;-) hehe
Ingredienser
Stark Ajvar Relish: 1 burk (340 g)
Tomatpuré: 1 dl
Krossade tomater: 1 burk (400 g, gärna finkrossade)
Gul lök: 1 st (riven eller mycket finhackad)
Vitlök: 4 klyftor (pressade)
Olja: 3 msk (raps- eller olivolja)
Rödvinsvinäger: 2 msk
Honung eller socker: 1 msk (justera efter smak då ajvar har egen sötma)
Kryddor: 2 tsk spiskummin,
2 tsk paprikapulver,
1 msk torkad oregano,
1 tsk salt,
0,5 tsk svartpeppar
Gör så här
Fräs basen: Hetta upp oljan i en rymlig kastrull. Fräs lök, vitlök, tomatpuré, spiskummin och paprikapulver på medelvärme i cirka 3–4 minuter. Blandningen ska bli mörkröd och dofta aromatiskt.
Tillsätt ajvar och tomater: Rör ner hela burken med stark ajvar och de krossade tomaterna. Tillsätt även rödvinsvinäger, honung, oregano, salt och svartpeppar.Koka ihop ordentligt: Låt såsen koka upp och sjud sedan på låg värme under lock i 30 minuter.
Rör om då och då så att det inte bränner fast i botten.
Mixa till perfektion: Dra kastrullen från plattan. Mixa såsen helt slät med en stavmixer för att få den där klassiska, krämiga kebabkonsistensen.
Mogna i kylen: Låt såsen svalna och ställ den i kylskåpet i minst två timmar. Ajvarns smaker blommar ut ordentligt när såsen får sätta sig.