2026-05-25, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Har alltid gillat fetaost men det är så få som är goda, de flesta är torra och tråkiga om man inte köper dem över disk. Skulle vara Dodonis då, om man har vägarna förbi utländska butiker, dessa säljs i de flesta grekiska butiker i Grekland dessutom.

Har börjat köpa salladsostar i stället, budget-märken som är mycket krämigare, även om de inte smakar så mycket. Har aldrig "vågat" köpa dessa stora balkan-ostar...1 kg är rätt mkt. Påminner de om dessa krämiga salladsostar? Tex de på lidl? Alltid undrat vad de smakar som.
Den osten jag länkar till i TS är en liten burk. Jag tycker du kan prova en sån, dom är mycket godare än ’salladsost’ i plastförpackning enligt mig. Och dom går att återförsluta.
Citera
2026-05-25, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Den osten jag länkar till i TS är en liten burk. Jag tycker du kan prova en sån, dom är mycket godare än ’salladsost’ i plastförpackning enligt mig. Och dom går att återförsluta.
Tack det ska jag!
Citera
2026-05-25, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Det finns väl också bra vitost från Turkiet?
Intressant, har du något tips?

Jag har testat ’Labneh’ en gång med grillad majs och jalapeno och koriander. Det var riktigt gott. Oklart dock om Labneh räknas som en vitost?

Denna var det:
https://www.larsafoods.se/products/labneh-naturell/
Citera
2026-05-25, 10:51
Medlem
HBTKuks avatar
Brukar köra kilopaket med extra krämig ost som heter Oriental (white) någonting. Finns på plåtburkar ca 40 cm höga.
Citera
2026-05-25, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Tveklöst Feta.

Svårt att få tag i hyfsad i Sverige bara. Bodde många år i Grekland, och det finns många olika sorter och kvaliteter. De kan skilja sig markant.

Gemensamt är dock att man köper den ur ekfat. De där sorliga små plastförpackningarna man hittar i Sverige är skit.

Ibland hittar man bättre av nån Grek på en marknad. Grossisten Martin & Servera säljer en hyfsad ekfatslagrad i 1 kg-låda.

Nån gång har jag köpt en halvhyfsad feta på LIDL.

Balkanosten duger i krig, men den är inte enligt mig i samma liga.
Jag bodde i en riktig förort som barn, jag och pappa köpte get-eller fårost från disken. En stor flera kilosbit som man kunde beställa några hundra gram ifrån.
Blev helt tagen, åt hellre det än godis. 🙂
Nu finns det något som heter salladsost och är gjord på komjölk. Smakar ingenting.
Förlåt alla kossor, jag gillar er och er mjölk är den godaste. Att dricka get eller fårmjölk är däremot vidrigt.
Men, fetaost måste komma från dem,

Men okej, det går kanske att hitta något hyfsat skapligt på Lidl? Ska kolla!
Citera
2026-05-25, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Jag bodde i en riktig förort som barn, jag och pappa köpte get-eller fårost från disken. En stor flera kilosbit som man kunde beställa några hundra gram ifrån.
Blev helt tagen, åt hellre det än godis. 🙂
Nu finns det något som heter salladsost och är gjord på komjölk. Smakar ingenting.
Förlåt alla kossor, jag gillar er och er mjölk är den godaste. Att dricka get eller fårmjölk är däremot vidrigt.
Men, fetaost måste komma från dem,

Men okej, det går kanske att hitta något hyfsat skapligt på Lidl? Ska kolla!
Ja, testa! Lidl:s var ju inte som lösvikt ur tunna i Grekland. Men vill minnas att den var bättre än Zeta och Fontana etc, som ju inte är så mkt att hänga i julgranen.

Salladsost är ett skämt. Den mesta vitosten också.

Låter nice det där när du var barn.

Får- och getmjölk går att dricka om den är mjölkad samma dag och kall. Då smakar det inte kofta. Men det är ju inte gete-ofta man springer ikapp ett får...
Citera
2026-05-25, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Har alltid gillat fetaost men det är så få som är goda, de flesta är torra och tråkiga om man inte köper dem över disk. Skulle vara Dodonis då, om man har vägarna förbi utländska butiker, dessa säljs i de flesta grekiska butiker i Grekland dessutom.

Har börjat köpa salladsostar i stället, budget-märken som är mycket krämigare, även om de inte smakar så mycket. Har aldrig "vågat" köpa dessa stora balkan-ostar...1 kg är rätt mkt. Påminner de om dessa krämiga salladsostar? Tex de på lidl? Alltid undrat vad de smakar som.

De där stora burkarna är väldigt prisvärda. Vit krämig ost som går att smula ner enkelt i sallader.

Osten ligger oftast i flera lager och i små trekanter så man fiskar bara upp en eller två bitar och sätter på locket igen.

En sådan stor burk går snabbt åt nu på sommaren när man börjat grilla - snabbt och enkelt att göra sallader.
Citera
2026-05-25, 11:35
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Lite knepigt.

Gå inte på blåsningen att köpa den tyskproducerade, "ost, av bulgarisk typ".

Plåtlådan skall vara kvadratisk, på 800g och landsmärkt "BG".

Finns på Kistagrossen, och kanske, kanske hos en turklivs nära dig.

Problemet är att de flesta blattar nöjer sig med sin skabbiga billiga "vitost".

800g?? När man öppnar lådan, hur länge har man på sig att äta upp den?
Citera
2026-05-25, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Ja, testa! Lidl:s var ju inte som lösvikt ur tunna i Grekland. Men vill minnas att den var bättre än Zeta och Fontana etc, som ju inte är så mkt att hänga i julgranen.

Salladsost är ett skämt. Den mesta vitosten också.

Låter nice det där när du var barn.

Får- och getmjölk går att dricka om den är mjölkad samma dag och kall. Då smakar det inte kofta. Men det är ju inte gete-ofta man springer ikapp ett får...
Ha ha, kul skämt även om det propagerade för o skämt. 😅
Men absolut, jag ska sondera terrängen, att gå all in med ekfat tyder på en seriosm som är värd att utforska. 🙂
Citera
2026-05-25, 12:01
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
800g?? När man öppnar lådan, hur länge har man på sig att äta upp den?

10 dagar kanske. Möjligen litet längre.

Det är viktigt att ha rena gafflar varenda gång man fiskar upp osten från lådan, så man ej kontraminerar saltlagen.
Det medföljer ett praktiskt plastlock så man enkelt kan återförsluta burken.

Fast, ärligt, man tenderar att frossa.
Så det brukar vara ett icke-problem.
Citera
2026-05-25, 12:10
Medlem
Hushållsost.
Citera
2026-05-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackAlex
Hushållsost.