2026-05-25, 12:53
Medlem
Tjollepelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Brukar köra kilopaket med extra krämig ost som heter Oriental (white) någonting. Finns på plåtburkar ca 40 cm höga.

Det finns bara ett rätt svar i denna tråd, och det är detta!

Larsas Oriental White Extra Creamy (Rött lock) - finns i 800g och 400g

Har provat i princip allt på marknaden och denna är markant bäst. Perfekt vitost/balkanost som har en liten touch av krämighet och inte är lika torr som de flesta andra.

https://handla.ica.se/produkt/2000685
Citera
2026-05-25, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjollepelle
Det finns bara ett rätt svar i denna tråd, och det är detta!

Larsas Oriental White Extra Creamy (Rött lock) - finns i 800g och 400g

Har provat i princip allt på marknaden och denna är markant bäst. Perfekt vitost/balkanost som har en liten touch av krämighet och inte är lika torr som de flesta andra.

https://handla.ica.se/produkt/2000685

20% palmolja? Smaskens! Så vill jag ha min ost, man måste ju sätta till lite fett när man använder riktigt god och fettfri skummjölk.
Citera
2026-05-25, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackAlex
Hushållsost.
Så smaklös ju
Citera
2026-05-25, 13:34
Medlem
Tjollepelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kayana
20% palmolja? Smaskens! Så vill jag ha min ost, man måste ju sätta till lite fett när man använder riktigt god och fettfri skummjölk.

Är man väldigt hälsomedveten eller har en hangup på innehållsförteckningen kanske man får välja något annat, jag utgår ifrån vilken ost som är godast. Det finns ingen konkurrens mot denna bland vitostarna i min bok.
Citera
2026-05-25, 13:43
Avslutad
Jag tycker Feta av lite högre kvalitet är klart godast i enklare anrättningar, tex. sallader. Som ingrediens i varmrätter tycker jag billigare salladsost kan funka, tex i paj eller som substitut för (ofta jättedyr och smaklös) paneer i palak paneer.

Det finns en iransk motsvarighet som jag fick av en vän som hade högre fetthalt än Feta som jag tyckte var helt fantastisk, har dessvärre glömt vad den kallades och gissar att den ännu inte nått ut i sortimentet hos matvarujättarna. Någon som vet vad den kan tänkas heta?
Citera
2026-05-25, 14:17
Medlem
skogsburkans avatar
Coop Fetaost är solklart bäst.
Citera
2026-05-25, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
De där stora burkarna är väldigt prisvärda. Vit krämig ost som går att smula ner enkelt i sallader.

Osten ligger oftast i flera lager och i små trekanter så man fiskar bara upp en eller två bitar och sätter på locket igen.

En sådan stor burk går snabbt åt nu på sommaren när man börjat grilla - snabbt och enkelt att göra sallader.
Ok ska testas, tack!!
Citera
2026-05-25, 14:29
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Vilken vitost föredrar ni?
ICA Basic grillost i fritösen blir väldigt gott.
Citera
2026-05-25, 14:33
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
ICA Basic grillost i fritösen blir väldigt gott.

Vill du diskutera halloumi får du skapa en egen tråd.
Citera
2026-05-25, 14:50
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Den osten jag länkar till i TS är en liten burk. Jag tycker du kan prova en sån, dom är mycket godare än ’salladsost’ i plastförpackning enligt mig. Och dom går att återförsluta.

Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Ok ska testas, tack!!

Jag skojar inte testa Coop fetablock. Av dom feta i plast är den lätt godast. Aldrig smakat från plåtburk.
Citera
2026-05-25, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Jag skojar inte testa Coop fetablock. Av dom feta i plast är den lätt godast. Aldrig smakat från plåtburk.
Jag köpte denna igår och den var rätt god.och krämig. Gillar egentligen inte detta märket men som salladsost dög den bra. För nåt år sen hade coop ett märke som jag inte hittar längre, en jättegod feta. Har för mig att det började på S.
Ska testa fetablocket i dag! 👍

https://www.coop.se/handla/varor/ost/matlagningsost/fetaost-salladsost/salladsost-7340191179417/
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2026-05-25 kl. 15:04.
Citera
2026-05-25, 15:05
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Jag köpte denna igår och den var rätt god.och krämig. Gillar egentligen inte detta märket men som salladsost dög den bra. För nåt år sen hade coop ett märke som jag inte hittar längre, en jättegod feta. Har för mig att det började på S.
Ska testa fetablocket i dag! 👍

https://www.coop.se/handla/varor/ost/matlagningsost/fetaost-salladsost/salladsost-7340191179417/

Jag är ingen expert på feta men av alla dom jag provat är Coop den som varit bäst. Skriv sen om vad du tyckte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in