2026-05-21, 16:46
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
I dag har naturvetenskapen gett oss evidensbaserade teorier som i princip förklarar allt som händer och sker i tillvaron.
Hur vet du det redan nu innan saker i framtiden har blivit upptäckta och förklarade? Är du synsk?

Citat:
självmord och psykisk sjukdom är vanligare bland religiösa än bland ateister.
Glömde du bort att tänka? Självmordsbenägna personer söker sig ofta till religion som tröst och det lär nog vara därför statistiken ser ut som den gör (om den nu ser ut som du säger).

Citat:
Naturvetenskapen kan, med evidens, förklara allt med logiska teorier medan religionerna gissar friskt och har hittills konsekvent missat målet med 100%.
Nästan hela världens befolkning är religiösa och eller spirituella. På vilket sätt menar du att alla dessa personers observationer av Gud/övernaturligheter inte är relevant data att forska på? Är det här nånstans din gaslighting kommer in i bilden där du grundlöst menar att ”dom har inte alls observerat nåt sånt”?
Citera
2026-05-21, 16:59
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Om du läser bibeln så står det mycket tydligt hur människan skapas. Det går på tvärs med evolutionen. Begriper du verkligen inte det?
Bibeln är en samling antika böcker skrivna av människor, så hur kan du av de böckerna komma fram till att det inte finns en skapare som har kommunicerat med mänskligheten?
Citera
2026-05-21, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Nej, det är inte samma sak. Vetenskap bygger på att man kan testa, ifrågasätta och ändra sig när något visar sig vara fel. Det gör inte religion på samma sätt.
Jag skiter i vetenskap i den här diskussionen, jag pratar om historia. Kristendomen växte fram i en romersk kontext där den formades och institutionaliserades, bland annat i relation till judendomen.

Jo, visserligen. Men det betyder inte att vetenskapen rasar ihop om man granskar den också. Dvs det är något med vetenskapen som inte stämmer också. Men det bryr den sig inte om.

Jag varken försvarar eller attackerar religion eller vetenskapen, endast påpekade att båda är kryckor. Därav min gäspning.
Citera
2026-05-21, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Jo, visserligen. Men det betyder inte att vetenskapen rasar ihop om man granskar den också. Dvs det är något med vetenskapen som inte stämmer också. Men det bryr den sig inte om.

Jag varken försvarar eller attackerar religion eller vetenskapen, endast påpekade att båda är kryckor. Därav min gäspning.

Du gör det för enkelt för dig.
Vetenskap kan granskas och ändras. Det är styrkan inte svagheten.
Att kalla vetenskap och religion för kryckor är fel. De fungerar olika.
Här pratar vi om historia. Hur kristendomen skapades av romarna baserat på källor inte åsikter.
Håll dig till historien som går att undersöka.
Citera
2026-05-21, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vet du om att det är hans namn?

"Gud sade: »Jag är den jag är. Säg dem att han som heter ’Jag är’ har sänt dig till dem.« Och Gud fortsatte: »Säg israeliterna att Herren(JHVH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte. " (2 Mose 3:14-15 Bibel2000)

Guds namn är alltså inte "Jesus", utan "Jag Är den Jag Är.", på hebreiska JHVH.
"Jesus" är däremot Guds sons namn:

"ängeln svarade henne: »Helig ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig. Därför skall barnet(Jesus) kallas heligt och Guds son." (Lukas 1:35 Bibel2000)

Jo, det är välkänt att du tror att Gud är en varelse som heter Jehova. Det är inte kristendom.

Det hade varit mer intressant att höra dig svara på frågan vem Jesus verkligen är. Du har ju en specifik övertygelse om vem det är. Kan du inte dela den med oss?
Citera
2026-05-21, 18:04
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutankhuman
Du förnekar Gud men snackar om hokus-pokus grejer som utomjordiska myror! Hihi!
Det finns absolut inte någon logiskt resonemang som leder till Gud. Däremot vet vi från evolutionen på jorden att med rätt förutsättningar och en stor planet kommer evolutionen skapa en enorm artrikedom. Myror är väldigt konstiga, det stämmer. Men de finns. Och det skulle kunna finnas intelligenta myror på andra planeter. Troligen kan det vara så, givet hur många planeter som finns i universum. Detta är en helt vetenskaplig slutsats. Att du inte förstår någonting om vetenskapen förändrar inte den saken.
Citera
2026-05-21, 18:12
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Återigen, skeptikerns självklara avfärdande i sin vetenskapsreligiösa dogm.

Hur ska du angripa Islam för att oskadliggöra en av de farligaste rörelser vi har, t ex? Med att säga att profeten är pedofil och det är en massa rappakalja skrivet av stenåldermänniskor i öknen?

Det var tydligen svårt att hålla sig till ämnet. Du urartar nu i whataboutism.

Patetiskt

Citat:
Anledningen till att du ens kan angripa kristendomen är att de efter 1900 år blivit självrannsakande. För att bli präst måste du läsa religionsvetenskap. Där ingår även ateism. Det är bredare än din horisont.
Nej, det beror på att folket tog makten från kyrkan, ofta med våld, så att de inte längre kunde mörda oss ateister för "kätteri". Du är ju helt historielös.
Citat:
de förstår behovet av ritualer hos människor.
Vi kan ha massor med ritualer utan att tro på Gud. Ateister i Sverige brukar ofta fira jul och påsk. Inkl jag själv. Eller påsk vet jag inte om det firas så mycket. Det brukar ätas mer godis än vanligt. Men jul firas med julklappar och julbord. Precis som Jesus sa att vi skulle göra? Inte för att jag tror på Gud utan för att jag uppskattar vissa svenska traditioner och ritualer. Framför allt kanske jag gillar julbord och julklappar. Det kommer väl från barndomen mest, att man har en nostalgisk känsla runt julen. Ingen jag känner firar Jesus eller något sådant på julen.

Kristendomen är helt överflödig och helt faktaresistent.
Citera
2026-05-21, 18:14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det finns absolut inte någon logiskt resonemang som leder till Gud. Däremot vet vi från evolutionen på jorden att med rätt förutsättningar och en stor planet kommer evolutionen skapa en enorm artrikedom. Myror är väldigt konstiga, det stämmer. Men de finns. Och det skulle kunna finnas intelligenta myror på andra planeter. Troligen kan det vara så, givet hur många planeter som finns i universum. Detta är en helt vetenskaplig slutsats. Att du inte förstår någonting om vetenskapen förändrar inte den saken.
Lol. Så då kan du förstås hänvisa till en vetenskaplig peer reviewad rapport om det i någon vetenskaplig tidsskrift som Science, Nature, eller kanske något mer specialicerat om just evolutionsbiologi?

Nej just det, för nu agerar du ju bara själv som någon tokreligiös som bara säger något som känns bra, utan den minsta tillstymmelse till hårda vetenskapliga fakta.

Vet du, vetenskap är faktiskt både viktigt och intressant och är inte alls bara till för att användas som en klubba mot religion. Finns hela underforum på FB som handlar om just evolutionsbiologi eller astronomi. Testa?

Vad något av detta har med TS Topic om Gud och Jesus är dock något oklart om man säger så. Förstår du?
Senast redigerad av nerdnerd 2026-05-21 kl. 18:17.
Citera
2026-05-21, 18:21
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Lol. Så då kan du förstås hänvisa till en vetenskaplig peer reviewad rapport om det i någon vetenskaplig tidsskrift som Science, Nature, eller kanske något mer specialicerat om just evolutionsbiologi?

Nej just det, för nu agerar du ju bara själv som någon tokreligiös som bara säger något som känns bra, utan den minsta tillstymmelse till hårda vetenskapliga fakta.

Vet du, vetenskap är faktiskt både viktigt och intressant och är inte alls bara till för att användas som en klubba mot religion. Finns hela underforum på FB som handlar om just evolutionsbiologi eller astronomi. Testa?

Vad något av detta har med TS Topic om Gud och Jesus är dock något oklart om man säger så. Förstår du?
Vetenskapen kan absolut användas som en klubba mot religionen. Vetenskapen ska användas så. Det är hela poängen: Att objektivt och sakligt ta reda på fakta och att motverka den skadliga vidskeplighet som kristendomen medför. Varför avskyr du fakta? Är det för att all relevant fakta motbevisar kristendomen? Du tycker inte alls om det och då blir ditt svar faktaresistens och vetenskapsförnekelse.

Citera
2026-05-21, 18:23
Medlem
tutankhumans avatar
Du utgår från att evolutionen är ett bevisat faktum, när det enda faktum är att det är någonting som du väljer att tro på. Vilket sedan leder dig till att tro på rymdmyror.

Men visst, vill du tro att blodcirkulationssystemet har Skapats av evolutionen så låt mig inte stå i vägen.

Citat:
Citera
2026-05-21, 18:29
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Vetenskapen kan absolut användas som en klubba mot religionen. Vetenskapen ska användas så. Det är hela poängen: Att objektivt och sakligt ta reda på fakta och att motverka den skadliga vidskeplighet som kristendomen medför. Varför avskyr du fakta? Är det för att all relevant fakta motbevisar kristendomen? Du tycker inte alls om det och då blir ditt svar faktaresistens och vetenskapsförnekelse.

Med DEN synen på vetenskap hatar du den uppenbarligen. Vetenskap har faktiskt ett egenvärde. Ett tips för dig, för att upptäcka det, kan kanske vara att läsa någon av Dawkins (som du väl litar på?) bättre böcker om vetenskap? The ancestor's tale är verkligen bra, om jordlivets evolution, med fokus på vårt eget ursprung ända tillbaka till urcellen, och knappt ett enda ord om religion.
Senast redigerad av nerdnerd 2026-05-21 kl. 18:31.
Citera
2026-05-21, 18:34
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tutankhuman
Du utgår från att evolutionen är ett bevisat faktum, när det enda faktum är att det är någonting som du väljer att tro på. Vilket sedan leder dig till att tro på rymdmyror.

Men visst, vill du tro att blodcirkulationssystemet har Skapats av evolutionen så låt mig inte stå i vägen.
Evolutionen är ett bevisat faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in