Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Återigen, skeptikerns självklara avfärdande i sin vetenskapsreligiösa dogm.
Hur ska du angripa Islam för att oskadliggöra en av de farligaste rörelser vi har, t ex? Med att säga att profeten är pedofil och det är en massa rappakalja skrivet av stenåldermänniskor i öknen?
Det var tydligen svårt att hålla sig till ämnet. Du urartar nu i whataboutism.
Patetiskt
Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Anledningen till att du ens kan angripa kristendomen är att de efter 1900 år blivit självrannsakande. För att bli präst måste du läsa religionsvetenskap. Där ingår även ateism. Det är bredare än din horisont.
Nej, det beror på att folket tog makten från kyrkan, ofta med våld, så att de inte längre kunde mörda oss ateister för "kätteri". Du är ju helt historielös.
Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
de förstår behovet av ritualer hos människor.
Vi kan ha massor med ritualer utan att tro på Gud. Ateister i Sverige brukar ofta fira jul och påsk. Inkl jag själv. Eller påsk vet jag inte om det firas så mycket. Det brukar ätas mer godis än vanligt. Men jul firas med julklappar och julbord. Precis som Jesus sa att vi skulle göra?

Inte för att jag tror på Gud utan för att jag uppskattar vissa svenska traditioner och ritualer. Framför allt kanske jag gillar julbord och julklappar. Det kommer väl från barndomen mest, att man har en nostalgisk känsla runt julen. Ingen jag känner firar Jesus eller något sådant på julen.
Kristendomen är helt överflödig och helt faktaresistent.