Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Jag angriper det på rätt sätt, är vad jag säger. Varför ska jag angripa det på
ditt sätt? Så att du ska får vinna eller?
Not gonna happen buddy

Återigen, skeptikerns självklara avfärdande i sin vetenskapsreligiösa dogm.
Hur ska du angripa Islam för att oskadliggöra en av de farligaste rörelser vi har, t ex? Med att säga att profeten är pedofil och det är en massa rappakalja skrivet av stenåldermänniskor i öknen?
Anledningen till att du ens kan angripa kristendomen är att de efter 1900 år blivit självrannsakande. För att bli präst måste du läsa religionsvetenskap. Där ingår även ateism. Det är bredare än din horisont.
Tycker du Dawkins eller Harris lyckats särskilt bra som proselyter för sin övertygelse, eller kan du se att "brights"-rörelsen är ryggdunkarklubb för inbördes beundran som inte åstadkommer särskilt mycket mer än vad Surmark gjort i Sverige, och t o m han är smartare än dig eftersom Humanisterna erbjuder sekulära sakrament, helt enkelt för att de förstår behovet av ritualer hos människor. Alkoholfri öl för själen, visst, men t o m ett klappträ som Surmark har fattat vad du inte kan få in i huvudet genom ren arrogans.
Citat:
Så vad är skillnaden från att drömma eller dagdrömma, egentligen? Det kan ju också framkalla starka känslor. Ska jag därför dra slutsatsen att alla mina drömmar är perfekta och vetenskapliga sanningar om universum?
Drömmar kommer inifrån. Antagligen suggereringar från det undermedvetna vad psyket behöver avhandla för att avstressa sig, samt att öva på fight/flight-reflexen.
Dagdrömmar är tankar. De skapar du medvetet.
Resten av snömoset är obegripligt.
Citat:
Jag försöker faktiskt hjälpa dig att förstå att religion är falskt och dåligt.
Bara det enkla faktum att du inte förstår skillnaden på Religion och religiösa upplevelser gör att du bara visar att du poserar och egentligen aldrig satt dig in i frågan mer än att sett några youtube klipp från Dawkins eller Dennet.
Citat:
Jag vet att du skulle må bäst och fungera bäst av att släppa den rappakaljan, ju förr desto bättre.
Återigen har du varken läst vad jag skriver eller förstått vad en religiös upplevelse är. Jag har visserligen gått in och ut helt fritt i en religiös rörelse på mina egna villkor, helt enkelt för att jag är intresserad av filosofin och berörd av ritualen. Jag är som sagt ateist i grunden som ibland tänker att det vore fint om det är så att Gud fanns. På grund av mina upplevelser.
Du avfärdar andra människors upplevelser, utifrån dig själv, vilket endast leder till att förstärka din egen hållning. Gott så. Var och en blir salig på sin egen livsåskådning.