Citat:
Förvisso är vetenskap både viktig och intressant. Men den missar en viktig aspekt av varför människor i olika grad väljer eller vill tro på Gud. Du gör samma typ av analys som Richard Dawkins, som är en briljant författare i det ämnet han kan. Religion äe inte det ämnet. Han avfärdar kategoriskt på samma sätt som bibelrunkare avfärdar kategoriskt av samma anledning. Russinplockning ur kakan. Det är en positionering.
Varför ska jag utgå från något annat än vetenskapen? Du tycker att det är "stängt", jag anser att det är tvärtom. De som inte vill ta till sig av oceaner av forskning är stängda och har redan bestämt sig för en personlig uppfattning som inte bygger på fakta. Detta är så klart mer dogmatiskt än att vara öppen för vetenskapliga upptäckter.
Christopher Hitchens kunde åtminstone de religioner han kritiserade, han förstod också varför människor tror, men ansåg att det var för svaga argument. Han var så pass respekterad ateist att Vatikanen kallade in honom som djävulens advokat vid kanoniseringen av Moder Teresa, vilket säger en del om hur öppen och förstående han faktiskt var.
Citat:
Jag har inte sagt du är stängd, det är du som påstår att jag säger detta.
Du måste rimligen begripa detta. Ändå försöker du vrida runt med sanningen på ett falskt och oärligt sett och påstå att det är jag som är stängd. Det är ohederligt av dig. Det beteendet som du nu visar upp bryter ju mot Jesus budskap där du som följare förväntas vara ärlig och rättvis. Fy skäms på dig.
Vad jag säger är att du säger du är vetenskapligt lagd, men du är ändå inte intresserad av att förstå, utan vill helst berätta att det är fnoskigt att tro något annat än vad din verklighet är.