2026-05-21, 14:07
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Varför ska jag utgå från något annat än vetenskapen? Du tycker att det är "stängt", jag anser att det är tvärtom. De som inte vill ta till sig av oceaner av forskning är stängda och har redan bestämt sig för en personlig uppfattning som inte bygger på fakta. Detta är så klart mer dogmatiskt än att vara öppen för vetenskapliga upptäckter.
Förvisso är vetenskap både viktig och intressant. Men den missar en viktig aspekt av varför människor i olika grad väljer eller vill tro på Gud. Du gör samma typ av analys som Richard Dawkins, som är en briljant författare i det ämnet han kan. Religion äe inte det ämnet. Han avfärdar kategoriskt på samma sätt som bibelrunkare avfärdar kategoriskt av samma anledning. Russinplockning ur kakan. Det är en positionering.

Christopher Hitchens kunde åtminstone de religioner han kritiserade, han förstod också varför människor tror, men ansåg att det var för svaga argument. Han var så pass respekterad ateist att Vatikanen kallade in honom som djävulens advokat vid kanoniseringen av Moder Teresa, vilket säger en del om hur öppen och förstående han faktiskt var.

Citat:
Du måste rimligen begripa detta. Ändå försöker du vrida runt med sanningen på ett falskt och oärligt sett och påstå att det är jag som är stängd. Det är ohederligt av dig. Det beteendet som du nu visar upp bryter ju mot Jesus budskap där du som följare förväntas vara ärlig och rättvis. Fy skäms på dig.
Jag har inte sagt du är stängd, det är du som påstår att jag säger detta.

Vad jag säger är att du säger du är vetenskapligt lagd, men du är ändå inte intresserad av att förstå, utan vill helst berätta att det är fnoskigt att tro något annat än vad din verklighet är.
Citera
2026-05-21, 14:08
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag ser inte varför ditt första stycke skulle innebära att vi inte kunnat ha skapats genom evolutionen..

Gällande det andra stycket, så gillar jag teorin.
Eftersom en evolution inte behöver en skapare. Vad är vitsen?
Citera
2026-05-21, 14:13
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Eftersom en evolution inte behöver en skapare. Vad är vitsen?

Jag förstår inte varför det är självklart att det automatiskt skulle uteslutas.

Sen kanske Gud ÄR evolutionen.
Citera
2026-05-21, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Enligt mitt evangelium så kan man koka ner allt till att
Gud är ett ord som betyder All sanning som finns.
Allt som finns och som hänt och ska komma vad än det månne vara ÄR Gud .

Jesus är en mångsidig symbol för den syndabock vi dagligen behöver för att stå ut.
Symbolen för ljuset solen.
Och mycket mer.
Alla påhittade gudar som finns är sammanslagna till Jesus.

Jag ser det helt annorlunda.
Gud inte existerar. För mig finns det inga hållbara bevis för att det skulle finnas någon sådan grund för verkligheten som beskrivs här. Det blir avancerad filosofi, men i slutändan saknas det empiriskt stöd.

Jesus existerar inte i den mening som kristendomen hävdar. Det finns inga samtida, oberoende källor som styrker de övernaturliga påståendena. Det som finns är texter skrivna långt senare, inom en religiös tradition.

Jesus tron skapades av romarna som svar på judarnas tro och den politiska situationen i området. Religionen utvecklades i ett sammanhang där kontroll, enhet och stabilitet var viktiga faktorer.
Citera
2026-05-21, 14:26
Medlem
Pinoputchins avatar
Båda är fantasifigurer i klass med Fantomen och Kalle Anka.
Citera
2026-05-21, 14:27
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Vad är frälsning.?

Frälsning är när människan finner den bro som leder till Gud.
Citera
2026-05-21, 14:30
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Båda är fantasifigurer i klass med Fantomen och Kalle Anka.

Fantomen fantasifigur? Vad snackar du för skit? Du kan bara inte hitta Fantomen, men han kan hitta dig. Varför inte, frågar du? För att ibland år han på staden gator som en vanlig man. Vad glad för det, hans röst isar nämligen blodet.
Citera
2026-05-21, 14:32
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Fantomen fantasifigur? Vad snackar du för skit? Du kan bara inte hitta Fantomen, men han kan hitta dig. Varför inte, frågar du? För att ibland år han på staden gator som en vanlig man. Vad glad för det, hans röst isar nämligen blodet.

Du pratar bara dumheter med din meningslösa ordsallad. Du vet likaväl som jag att Fantomen är en seriefigur. Jesus och Gud är också gamla fantasifoster.
Citera
2026-05-21, 14:35
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Jag ser det helt annorlunda.
Gud inte existerar. För mig finns det inga hållbara bevis för att det skulle finnas någon sådan grund för verkligheten som beskrivs här. Det blir avancerad filosofi, men i slutändan saknas det empiriskt stöd.

Jesus existerar inte i den mening som kristendomen hävdar. Det finns inga samtida, oberoende källor som styrker de övernaturliga påståendena. Det som finns är texter skrivna långt senare, inom en religiös tradition.

Jesus tron skapades av romarna som svar på judarnas tro och den politiska situationen i området. Religionen utvecklades i ett sammanhang där kontroll, enhet och stabilitet var viktiga faktorer.
Du läser dåligt.
Läs det jag skrev och försök använda hjärnan till att förstå.
Du vet väl att det finns någon form av sanning.
Eller hur.
Du tänker ju och upplever att du finns här i världen.

Det är det som är Gud.
Inte en osynlig gubbe som du omöjligt kan sluta tro är vad ordet Gud betyder.

Och Jesus är en symbol.
Inte en gubbe som levde här speciellt för 2000 år sedan.
Jesus symboliserar alla dom människor som du älskar att se råka illa ut.
Citera
2026-05-21, 14:37
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag förstår inte varför det är självklart att det automatiskt skulle uteslutas.

Sen kanske Gud ÄR evolutionen.
Det är ju lite ett omvänt teodicéproblem, om Guds skapelse är perfekt, varför inbegripa en imperfektion som evolution?
Citera
2026-05-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Du läser dåligt.
Läs det jag skrev och försök använda hjärnan till att förstå.
Du vet väl att det finns någon form av sanning.
Eller hur.
Du tänker ju och upplever att du finns här i världen.

Det är det som är Gud.
Inte en osynlig gubbe som du omöjligt kan sluta tro är vad ordet Gud betyder.

Och Jesus är en symbol.
Inte en gubbe som levde här speciellt för 2000 år sedan.
Jesus symboliserar alla dom människor som du älskar att se råka illa ut.

Du säger att jag ska tänka, men det är ju därför jag inte håller med.
Att vi upplever verkligheten betyder inte att det är Gud. Du sätter bara ordet ”Gud” på något vi redan vet finns.
Du motsäger dig också. Först låter det som klassisk kristendom, sen blir Gud bara en egen tolkning.
Samma med Jesus. Antingen var han en verklig person eller en symbol. Du kan inte ha båda.
Det där om vad Jesus symboliserar är bara påhittat.

Dessutom glömmer du historien. Kristendomen växte fram i Rom och påverkades av politik och makt, vilket gör det mindre övertygande som någon absolut sanning.
Citera
2026-05-21, 14:43
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Då kommer nog inte du och jag mycket längre i vårt utbyte än så här.
Jag tror nämligen att ”Varför?” är den absolut viktigaste fråga man kan ställa sig som människa. Både i stort och smått. Allt från ”Varför existerar något?” till helt vardagliga bryderier som ”Varför går jag till gymmet?” eller ”Varför går jag till jobbet?”

Mycket viktigare än ”Hur?”. Hur är sekundärt. Varför är primärt
Varför det? Det spelar väl ingen roll i ditt vardagliga liv om du vet hur (eller varför) universum finns. Du kan ju bestämma dig för att gå till gymmet ändå, eller hur?

Dessutom är det som sagt ett feltänk från första början: Du förutsätter det du vill bevisa. Men då har du ju inget bevis att komma med, bara ett tyckande eller en tro. Men det intresserat inte mig. Jag finner det helt ointressant vad du personligen tror eller tycker. Speciellt när du argumenterar som en dåre. Du har ju noll trovärdighet och då är dina åsikter snarast motbjudande. Du behöver anstränga dig lite mer om du vill övertyga någon om dina inre fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in