2026-05-22, 17:02
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Du påstår att jag är religiös och att det är jag som ”yrar”? Vad är det du inte begriper? Du använder Ockhams rakkniv för att betinga vetenskapens existens och jag säger att den rakkniven betingar solipsism och därför inte vetenskapen. Är du trög eller?
Nej, det gjorde jag inte. Jag nämnde Ockhams rakkninv, i relation till att jag personligen tycker att det är en intressant betraktelse. Inget annat.
Citera
2026-05-22, 17:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Nej, det gjorde jag inte. Jag nämnde Ockhams rakkninv, i relation till att jag personligen tycker att det är en intressant betraktelse. Inget annat.
Undra om ockhams rakkniv säger att jesus återuppstog? Det står ju så i bibeln. Är inte det den enklaste förklaringen?
Citera
2026-05-22, 17:08
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Undra om ockhams rakkniv säger att jesus återuppstog? Det står ju så i bibeln. Är inte det den enklaste förklaringen?
Den enklaste förklaringen är ju så klart att de övernaturliga berättelserna är sagor eller myter.

Bibeln är ju faktiskt en samling med gamla berättelser, myter och släktkrönikor,
i alla fall enligt Svenska Kyrkan.

Citera
2026-05-22, 17:11
Avslutad
Citat:

Så det är fortfarande jag som ”yrar” när jag svarar

Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Ockhams rakkniv leder i detta fallet till solipsism. Och då faller ändå i princip allt sånt här.

på?:

Citat:
Bortom det bevisbara finns t.ex. vetenskapligt grundade prognoser som kan vara mer eller mindre träffsäkra. T.ex. vädret nu på söndag. En grov uppskattning är dock bättre än igenting. Baserat på mängder av observationer och beräkningar har man t.ex. uppskattat antal stjärnor i vår galax. Man kan inte bevisa att det är så många +/- 10 st, vi har inte tekniken för att se eller mäta såpass exakt på galaktisk skala, vi kan bara uppskatta.

Exakt vilka observationer eller mätningar har gjorts för att bekräfta en Gud eller något annat övernaturligt?

Jag har svaret. Den siffran är 0.

Noll, nada, zip.

Förstår du skillnaden?

Citat:
Kristendomen håller inte ihop logiskt, inte ens internt i hur kristna ska vara och/eller bestraffas. Å ena sidan är Jesus förlåtande till allt och alla, kärleken svämmar över så att det räcker till alla och ännu mer, men å andra sidan ska du som människa åka på ett straff om du gör något litet fel t.ex. om en man smeker en annan man på snoppen. Det förlåter aldrig Jesus, då ska du brinna i helvetet om du är så snuskig som människa. Kristendomen är "trams och offtopic" inom sin egen föreställningsvärld. Fullständigt skrattretande.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är inte ens vetenskapligt bevisat att främmande teknologi finns på jorden. Men folk ser UFOs och folk ser änglar.

Citat:
Att folk ibland ser eller hör saker som de inte förstår betyder bara att de inte förstår vad de har upplevt. Det betyder ingenting annat än det. Vår hjärna blev genom den okristliga evolutionen skarp på att identifiera olika faror. De människor som inte hade den förmågan blev uppätna av rovdjur. Ibland är vi lite för känsliga för potentiella faror och därför tror en del människor att de har sett ett spöke, ett troll i skogen eller ett UFO på stjärnhimmeln.

Den enklaste förklaringen brukar vara den korrekta. Ockhams rakkniv.
Citera
2026-05-22, 17:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Den enklaste förklaringen är ju så klart att de övernaturliga berättelserna är sagor eller myter.

Bibeln är ju faktiskt en samling med gamla berättelser, myter och släktkrönikor,
i alla fall enligt Svenska Kyrkan.

Har du ingen gudsfruktan i dig? Vad kommer du svara när gud undrar varför du gjorde honom till ett skämt?
Citera
2026-05-22, 17:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Bortom det bevisbara finns t.ex. vetenskapligt grundade prognoser som kan vara mer eller mindre träffsäkra. T.ex. vädret nu på söndag. En grov uppskattning är dock bättre än igenting. Baserat på mängder av observationer och beräkningar har man t.ex. uppskattat antal stjärnor i vår galax. Man kan inte bevisa att det är så många +/- 10 st, vi har inte tekniken för att se eller mäta såpass exakt på galaktisk skala, vi kan bara uppskatta.

Exakt vilka observationer eller mätningar har gjorts för att bekräfta en Gud eller något annat övernaturligt?

Jag har svaret. Den siffran är 0.

Noll, nada, zip.

Förstår du skillnaden?
Kan du bygga en vetenskapligt grundad prognos som med träffsäkerhet säger vad som kommer stå i mitt nästa inlägg? Om du inte kan, betyder det att jag är påhittad?
Citera
2026-05-22, 17:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Kristendomen håller inte ihop logiskt, inte ens internt i hur kristna ska vara och/eller bestraffas. Å ena sidan är Jesus förlåtande till allt och alla, kärleken svämmar över så att det räcker till alla och ännu mer, men å andra sidan ska du som människa åka på ett straff om du gör något litet fel t.ex. om en man smeker en annan man på snoppen. Det förlåter aldrig Jesus, då ska du brinna i helvetet om du är så snuskig som människa. Kristendomen är "trams och offtopic" inom sin egen föreställningsvärld. Fullständigt skrattretande.
Nej det enda felet som skickar dig till helvetet är att förakta och förneka gud. Han kan säkert förlåta ditt smekande.
Citera
2026-05-22, 17:52
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Har du ingen gudsfruktan i dig? Vad kommer du svara när gud undrar varför du gjorde honom till ett skämt?
Det tusenåriga kristna eländet är så pass tragiskt och hemskt att man måste skämta om det ibland för att inte bli vansinnig. Jag skull kräva svar av guden. Varför lät guden miljoner och åter miljoner barn dö i sjukdomar, svält och brutala våldtäkter? Om denna "herre" finns då måste ju den rimliga reaktionen vara ren avsky nu. Han har varit passiv och hållt käften när barnen har lidit. En riktig jävla svikare. Den största svikaren någonsin, då han ju enligt er tro kunde ha avslutat lidandet med en handviftning. Men han valde att titta bort.
Citera
2026-05-22, 17:54
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Kan du bygga en vetenskapligt grundad prognos som med träffsäkerhet säger vad som kommer stå i mitt nästa inlägg? Om du inte kan, betyder det att jag är påhittad?
Du kan vara påhittad. Det finns massor med troll nu på Flashback som med AI-texter låtsas vara någon annan. Jag kan inte utgå från att du inte är påhittad.
Citera
2026-05-22, 17:55
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Nej det enda felet som skickar dig till helvetet är att förakta och förneka gud. Han kan säkert förlåta ditt smekande.
Det största felet du kan göra som människa är att inte förakta och förneka gud. Apropå vad jag nyss skrev om allt lidande som gud struntar i.
Citera
2026-05-22, 17:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du kan vara påhittad. Det finns massor med troll nu på Flashback som med AI-texter låtsas vara någon annan. Jag kan inte utgå från att du inte är påhittad.
Men ändå så svarar du på mig som om jag vore en riktig människa, trots att du inte vetenskapligt bevisat att jag inte är en AI-bot. Varför då?
Citera
2026-05-22, 17:59
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Men ändå så svarar du på mig som om jag vore en riktig människa, trots att du inte vetenskapligt bevisat att jag inte är en AI-bot. Varför då?
Jag använder chatbottarna ibland också för skojs skull. Typ samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in