2026-05-21, 13:12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vilket dravel.
Du argumenterar ju här som den värsta sortens antiintellektuella frireligiösa tok, utan koll öht på vad du talar om. T ex hittar du ju bara på om den s k Jesusmytteorin som INTE ALLS har ett brett stöd bland historiker, kolla t ex vad Dick Harrison (vet du ens vem det är?) säger om det.

Katolska Kyrkan (som TS tillhör) har heller inga iaf officiella problem med Big Bang (var ju t o m en katolsk präst som var pionjär om den, Georges Lemaître) eller evolutionsteorin.

Nej nej. Jag argumenterar med vetenskap, sanning och verklighet i synfältet. Självklart vet jag vem Dick Harrison är. En religiös tok.

När jag hänvisar till forskning så talar jag givetvis om riktiga forskare. Det är en stor skam att Dick Harrison ens får vara anställd av Lunds universitet (om han nu fortfarande är det).

Om du läser bibeln så inser du väl att det går stick i stäv med evolutionen? Du kommer bara med tramsigt snicke-snack. Att troende idag börjar göra avkall på sin tro är ju ren desperation pga att det börjar se så korkat ut att förneka den skit man historiskt höll fast vid.

Ta bara Svenska Kyrkan som exempel. De har ju helt övergivet den kristna tron. Att säga att Svenska Kyrkan idag är kristen är ju som att säga att jorden är fyrkantig.
Citera
2026-05-21, 13:17
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Du är faktiskt den som kommer med förvirrat påhitt, inte bibeln.. Varför skulle inte människan ha kunnat skapats via evolutionen pga de saker som står i bibeln?

Det är mycket snack men ingen verkstad. Vi har inte vetenskapligt bevisat att Gud inte finns. Det är ren mytomani att påstå något sådant, hur självsäkert du än försöker framföra det.

Om du läser bibeln så står det mycket tydligt hur människan skapas. Det går på tvärs med evolutionen. Begriper du verkligen inte det?
Citera
2026-05-21, 13:25
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det finns bokstavlingen talat en ocean av forskning och facklitteratur inom psykologi och filosofi som mänskligheten har skapat under minst 100 år. Det finns mer än vad någon enskild människa hinner konsumera. Här finns en bättre grund för att förstå människor och hur du ska hantera och behandla andra människor. Läs det i stället för gamla texter från forntiden som bl.a. rekommenderar slaveri.

Om forskningen känns tung finns det mängder med praktiserande psykologer och forskare som gärna delar med sig på Youtube. Detta är en mycket bättre grund för att bli en bättre människa än de vidskepliga sagor som framställs i Bibeln.

Välkommen till 2020-talet
Och det är just den här inställningen som missar allt vad religion och religiösa upplevelser är, eftersom ni alltid hänvisar till alla böcker man kan läsa, men inte verkar öppna än.

Ni är precis lika dogmatiska som de kyrkotroende. Välkommen till materialismen.
Citera
2026-05-21, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Gud är existensen, varandet. Jesus är bron människan behöver för att ta sig till Gud, frälsningen. Utan Jesus, ingen frälsning.

Vad är frälsning.?
Citera
2026-05-21, 13:35
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Så jag är genuint nyfiken på hur andra här ser på detta.
Ateister, agnostiker, muslimer, buddhister, kristna från olika traditioner eller andra:
Hur ser ni på verklighetens grund?
Vad är medvetande?
Vad är människan?
Och vem tror ni egentligen att Jesus var?
1. Hur ser ni på verklighetens grund?
Förstår knappt frågan. Materia, energi och/eller ngt andligt.
2. Vad är medvetande?
Upplevelsen av att vara till och att uppleva upplevelsen av känslor t ex - självmedvetenhet
3. Vad är människan?
Ett biologiskt djur med självmedvetande, språk, moral och existentiell längtan med förmåga att tänka och planera om framtiden.
4. Och vem tror ni egentligen att Jesus var?
Jag tror att han var en vanlig människa med ovanliga filosofiska ideer.
5. Vem är Gud?
Ibland är det en inre del av mig själv, ibland något större som jag kanske kommer att få ta del av efter min död, dvs något helt ofattbart i levande tillstånd.
Alla de förklaringar om vad Gud och Jesus är för något idag är till för tt stilla vissa individers oroliga sökande efter svar.
Citera
2026-05-21, 13:44
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Därför att mycket av modern fysik faktiskt har gjort verklighetsbilden betydligt märkligare och mer metafysiskt öppen än den klassiska materialismen trodde för 100 år sedan.

Jag säger inte att kvantmekanik ”bevisar Gud”. Det gör den inte.

Men den har definitivt underminerat idén om verkligheten som enbart solid, mekanisk materia som existerar helt oberoende av observation, relation och sannolikhetsstrukturer.

På den mest fundamentala nivån beskriver modern fysik ofta verkligheten mer i termer av matematiska relationer, informationsstrukturer, sannolikhetsfält och potentialer än små hårda partiklar som beter sig som biljardbollar.

Samtidigt är universum begripligt på ett sätt som är extremt svårt att bara vifta bort som slump. Verkligheten följer eleganta matematiska lagar som människans medvetande dessutom kan förstå.

Det är troligen av den anledningen som många filosofer, fysiker och teologer genom historien sett Logos-tanken som intressant. Att verkligheten i sin grund verkar rationell och intelligibel.

Det betyder inte att vetenskapen leder direkt till kristendom.
Men för mig gör den definitivt klassisk teism mer plausibel än naiv materialism.

Särskilt eftersom naturvetenskapen i grunden beskriver hur verkligheten fungerar, inte varför det överhuvudtaget finns en begriplig verklighet att beskriva.
Frågan om "varför" är irrelevant. När du ställer den frågan har du redan förutsatt en skapare eller yttre kraft som hade anledningar. Det blir bara ett moment 22. Hönan eller ägget. Du förutsätter det som du ska argumentera för. Det är ett ytterst svagt argument som bara kan övertyga de som gör samma tankefel.
Citera
2026-05-21, 13:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Och det är just den här inställningen som missar allt vad religion och religiösa upplevelser är, eftersom ni alltid hänvisar till alla böcker man kan läsa, men inte verkar öppna än.

Ni är precis lika dogmatiska som de kyrkotroende. Välkommen till materialismen.
Varför ska jag utgå från något annat än vetenskapen? Du tycker att det är "stängt", jag anser att det är tvärtom. De som inte vill ta till sig av oceaner av forskning är stängda och har redan bestämt sig för en personlig uppfattning som inte bygger på fakta. Detta är så klart mer dogmatiskt än att vara öppen för vetenskapliga upptäckter.

Du måste rimligen begripa detta. Ändå försöker du vrida runt med sanningen på ett falskt och oärligt sett och påstå att det är jag som är stängd. Det är ohederligt av dig. Det beteendet som du nu visar upp bryter ju mot Jesus budskap där du som följare förväntas vara ärlig och rättvis. Fy skäms på dig.
Citera
2026-05-21, 13:52
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Om du läser bibeln så står det mycket tydligt hur människan skapas. Det går på tvärs med evolutionen. Begriper du verkligen inte det?

Nej det är du som gör ett påhittat antagande att det som står i bibeln på nåt sätt skulle utesluta att evolutionen skulle vara sann.
Citera
2026-05-21, 13:53
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Kanske för att det står så här i Bibeln:
Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: »Var fruktsamma och föröka er"

Om vi ska tro på Bibeln bokstavligen och evolution är en del av Bibelns dieges så är Gud en slags vattendjur eftersom han skapade människan till sin avbild, men vi började vår evolution från havet.

Jag ser inte varför ditt första stycke skulle innebära att vi inte kunnat ha skapats genom evolutionen..

Gällande det andra stycket, så gillar jag teorin.
Citera
2026-05-21, 13:55
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej det är du som gör ett påhittat antagande att det som står i bibeln på nåt sätt skulle utesluta att evolutionen skulle vara sann.

Om du inte är seriös så går det inte att hjälpa dig. Vet du ens hur det står i bibeln att människan är skapad? Det är helt skilt ifrån evolutionen.

Sluta tramsa nu får så jävla dum kan du väl ändå inte vara?
Citera
2026-05-21, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Frågan om "varför" är irrelevant. När du ställer den frågan har du redan förutsatt en skapare eller yttre kraft som hade anledningar. Det blir bara ett moment 22. Hönan eller ägget. Du förutsätter det som du ska argumentera för. Det är ett ytterst svagt argument som bara kan övertyga de som gör samma tankefel.

Då kommer nog inte du och jag mycket längre i vårt utbyte än så här.
Jag tror nämligen att ”Varför?” är den absolut viktigaste fråga man kan ställa sig som människa. Både i stort och smått. Allt från ”Varför existerar något?” till helt vardagliga bryderier som ”Varför går jag till gymmet?” eller ”Varför går jag till jobbet?”

Mycket viktigare än ”Hur?”. Hur är sekundärt. Varför är primärt
Citera
2026-05-21, 13:58
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Om naturvetenskap kan förklara ALLT med logiska teorier finns det inget som kan falsifieras, och precis ingenting kvar för oss fysiker och andra naturvetare att utforska. Detta är, Gud ske lov, inte sant på långa vägar. Skola inte om dig än, det finns mycket kvar för oss att göra!
Slarvigt nog skrev jag inte (så kan det gå när man skriver under en rast) Naturvetenskapen kan, med evidens, förklara alla sina teorier , vilket jag borde ha gjort.
Se där, jag kunde falsifiera mitt tidigare påstående !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in