Citat:
Ursprungligen postat av
Skattebrott
Så om det inte finns någon möjlighet att ställa krav, vad exakt vill du då ha sagt med att kalla relationer för transaktionella? Kan du utveckla det? Eller är det bara något du hört från såna där människor med skägg, kepsar och stora mikrofoner som bara pratar i timmar?
Vad jag menar är att du kan inte ställa krav, eller rättare skrivet, du kan inte driva igenom krav. Ställa dem kan man alltid göra men den andra parten kan ge dig långfingret och då kan du inte göra något.

Dvs kravet är i sig meningslöst. Sedan kan man alltid diskutera den moraliska rätten att ställa krav på någon. Jag är personligen mycket tveksam till det. Vad man kan göra är däremot att tydliggöra sina gränser och sedan får den andra personen välja att acceptera eller inte acceptera de gränserna.
Med transaktionella relationer menar jag att vi vill alla ha ut något från en relation med någon. Det kan vara kärlek, sällskap, intimitet, fysiska saker, resor, middagar, status, en livstil, kunskap etc. Vår relation bygger på att vi kan ge varandra de som vi vill ha. Annars finns det ingen mening med relationen. Den dag någon eller vi båda inte får ut något (eller tillräckligt mycket) av utbytet med varandra, då är relationen över. En del tolkar "transaktion" som pengar och även om det absolut förekommer, kan det och är oftast något annat.
// CC