2026-05-21, 11:00
  #25
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Det ges å det tas så som jag ser det.
Citera
2026-05-21, 11:06
  #26
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Så du menar alltså att alla män som bjuder har en bakomliggande agenda?

Om en manlig schimpans ger en banan till en välsvarvad kvinnlig schimpans, har han då en bakomliggande agenda?

Varför äter han inte upp bananen själv tror du?
Citera
2026-05-21, 11:10
  #27
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Vad man kan göra är däremot att tydliggöra sina gränser och sedan får den andra personen välja att acceptera eller inte acceptera de gränserna.

Med transaktionella relationer menar jag att vi vill alla ha ut något från en relation med någon.

Bara som kuriosa, men om man möter en kvinna i Indien och lovar äktenskap innan man har sex med henne, så döms man av staten för våldtäkt om man inte faktiskt gifter sig med henne efteråt.

Man är alltför sällan glad över att man bor i Sverige där det fungerar annorlunda.
Citera
2026-05-21, 11:17
  #28
Medlem
Självklart.

Mannen vill alltid ha sex och kan ha sex med vad som helst.

Kvinnor fungerar lite annorlunda.
Där är sex en tjänst som utförs mot betalning av någon form.

Det kan va att man betalar hela middagen vid en dejt.
Man utför kroppsligt arbete genom att renovera ett hus, klippa gräsmattan etc.

Betalning kan också ges i form av diamanter, ringar, smycken.

6 Månader med sex en gång i veckan kan va värd en dyr ring.

Så betalning måste inte ske direkt.


Efter 40 blir det värre.
Då vill mannen fortfarande knulla men kvinnan är inte intresserad.
Barn finns i bilden och läget är stabilt ekonomiskt.
Man har kanske hus och avbetald bil etc.
Sex är då inte längre intressant för kvinnan.

Detta gäller inte alla men säkert majoriteten
Citera
2026-05-21, 11:30
  #29
Medlem
Aakerbocks avatar
Om någon står i skuld till någon annan, förutsätter det att man innan har ingått någon typ av avtal.
Citera
2026-05-21, 11:33
  #30
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Tack för svaret. Fast om du kallar det "transaktionellt" bara för att jag är ute efter en trevlig upplevelse när jag äter middag i goda vänners lag, då kan man kalla nästan allt för transaktionellt och då förlorar ordet sin betydelse. Om jag promenerar i skogen så är det en friluftsupplevelse jag vill åt. Och skogen vill att jag pissar i den för det behövs näringsämnen till rötterna. Är det därmed "transaktionellt"?

Jag tänker att för att något ska kunna kallas för transaktion måste de som ingår i transaktionen ha ett val att säga ja eller nej vad gäller att ge det som någon vill ha samt ta emot det som någon vill ge, dvs vara frivilligt. Trädet i skogen har inte den möjligheten. Detsamma gäller t ex djur såsom hundar och katter. De har heller ingen frivillighet.

// CC
Citera
2026-05-21, 11:38
  #31
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag tänker att för att något ska kunna kallas för transaktion måste de som ingår i transaktionen ha ett val att säga ja eller nej vad gäller att ge det som någon vill ha samt ta emot det som någon vill ge, dvs vara frivilligt. Trädet i skogen har inte den möjligheten. Detsamma gäller t ex djur såsom hundar och katter. De har heller ingen frivillighet.

Ok. Om all interaktion mellan människor är transaktionell, skulle det då därmed inte finnas människor som likt naturbarn helt saknar baktankar utan bara är snälla för att det är så fröken i skolan har sagt att man ska vara? Är det omöjligt att två sådana "naturbarn" träffas och bara umgås utan baktankar eller "transaktioner"?
Citera
2026-05-21, 12:00
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Man ger inte sex.
Man har sex tillsammans.


Det denna person skrev. Om TS ser på sex som ett "utbyte" så förstår jag varför han har problem.

Visst är allt "transaktionellt" till den grad att celler utvecklats på det sättet, men vi människor (iaf många av oss) har utvecklats förbi att bara vara amöbor. Vi kan tänka oss att gå emot våra basal instikter och styrs inte bara av hur kåta vi är.

Sex är något du har med någon. Är det dåligt sex så händer väl et också men ingen är skyldig någon något. Samtycke från båda? Kör på. är du missnöjd? Kommunicera detta eller säg tack och adjö om du har problem med simpel kommunikation. Inte svårare än så. Får du tankar kring "jag gjorde x, därför bord hon göra y" så gå till närmsta psykologmottagning och arbeta igenom dina problem.
Citera
2026-05-21, 12:25
  #33
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Man ger inte sex.
Man har sex tillsammans.
Samtidigt verkar väldigt många råd från kvinnor beröra sex just som en transaktion. Om du som man tar hand om barnen bättre eller diskar ofta eller på olika sätt ställer upp för henne så kommer hon vara mer intresserad av att ha sex med dig. Men då har man ju också tydligt visat att detta med att ha sex inte bara handlar om tillfällig njutning under ett lakan utan är en del av ett informellt system där man byter tjänster och gentjänster.
Citera
2026-05-21, 12:50
  #34
Medlem
Smekarn87s avatar
Man skulle lite syniskt kunna säga att den fulare av deltagarna står i skuld till den andre.
Citera
2026-05-21, 13:06
  #35
Medlem
plsdontbanmeagains avatar
NEJ!

Alla vet att kvinnor tar betalt i förskott.
Citera
2026-05-21, 13:06
  #36
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Ok. Om all interaktion mellan människor är transaktionell, skulle det då därmed inte finnas människor som likt naturbarn helt saknar baktankar utan bara är snälla för att det är så fröken i skolan har sagt att man ska vara? Är det omöjligt att två sådana "naturbarn" träffas och bara umgås utan baktankar eller "transaktioner"?

Det kanske är möjligt men de två utgör i så fall undantag hos människosläktet. Sedan är frågan hur länge det håller innan någon börjar tänka i banan, jag ger och ger och ger men vad får jag tillbaka? Helt genuint osjälviska människor är, enligt mig i alla fall, mycket ovanliga.

Snäll kan man vara helt utan baktanke i enstaka fall, vid enstaka tidpunkter. Jag höll upp dörren idag för en okänd kvinna. Ingen baktanke där från min sida alls. Jag skulle kunna vara snäll mot dig utan baktanke också men skulle vi två ha en relation där vi konstant möts, då skulle jag börja tänka i "transaktionsbanor" i mening vad får jag ut av att umgås med dig. Vad du får ut av att umgås med mig, det vet jag. Du får umgås med en rolig, intelligent, charmig man i sina bästa år. (Det sista skrivet med en stor glimt i ögat).

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in