Citat:
Ursprungligen postat av
Skattebrott
Ok. Om all interaktion mellan människor är transaktionell, skulle det då därmed inte finnas människor som likt naturbarn helt saknar baktankar utan bara är snälla för att det är så fröken i skolan har sagt att man ska vara? Är det omöjligt att två sådana "naturbarn" träffas och bara umgås utan baktankar eller "transaktioner"?
Det kanske är möjligt men de två utgör i så fall undantag hos människosläktet. Sedan är frågan hur länge det håller innan någon börjar tänka i banan, jag ger och ger och ger men vad får jag tillbaka? Helt genuint osjälviska människor är, enligt mig i alla fall, mycket ovanliga.
Snäll kan man vara helt utan baktanke i enstaka fall, vid enstaka tidpunkter. Jag höll upp dörren idag för en okänd kvinna. Ingen baktanke där från min sida alls. Jag skulle kunna vara snäll mot dig utan baktanke också men skulle vi två ha en relation där vi konstant möts, då skulle jag börja tänka i "transaktionsbanor" i mening vad får jag ut av att umgås med dig. Vad du får ut av att umgås med mig, det vet jag. Du får umgås med en rolig, intelligent, charmig man i sina bästa år.

(Det sista skrivet med en stor glimt i ögat).
// CC