Citat:
Ursprungligen postat av
MrFishboy
Nu var ju det någon sorts undersökning på en dejting-sajt. Kanske ger den ett rättvisande resultat, eller kanske inte. Att man överhuvudtaget är på en dejting-sajt - om man har ett annat förhållande - visar på något sorts beteende.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrFishboy
Testar du att googla så upptäcker du att det här är vedertagen fakta. Nuförtiden blir ju det som att behöva ”bevisa” om vatten är vått.
Ja, det går ju att googla, och där man kan också se en mängd olika resultat. Men här är en undersökning från Sverige:
https://www.doktorn.com/artikel/unders%C3%B6kning-d%C3%A4rf%C3%B6r-v%C3%A4ljer-svenskarna-att-vara-otrogna/
"Fem procent av männen i Sverige har nämligen varit otrogen det senaste året. Motsvarande siffra bland kvinnor är två procent."
Det vill säga ungefär dubbelt så vanligt bland män som kvinnor.
Här är en från USA:
https://ifstudies.org/blog/who-cheats-more-the-demographics-of-cheating-in-america
"In general, men are more likely than women to cheat: 20% of men and 13% of women reported that they’ve had sex with someone other than their spouse while married, according to data from the recent General Social Survey(GSS)."
Även där betydligt vanligare, nästan dubbelt, på män som kvinnor.
Så din tes att sexuell otrohet är vanligare bland kvinnor är till synes inte så självklar som att "vatten är vått" som du kände.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrFishboy
Men, fattar jag dig rätt om du anser att män och kvinnor är så pass olika att de bör behandlas olika och de bör behandla andra olika?
Ja, självklart.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrFishboy
Och jag förstår dig rätt att du anser att otrohet är inte förkastligt?
Bokstavligen så skrev jag i det inlägget du svarar på:
Citat:
Sedan anser jag i sig att otrohet är fullkomligt förkastligt oavsett vem som gör det,
Behöver jag uttrycka det mer tydligt så kan jag gärna göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrFishboy
Om din partner, om du valt att ha en, skulle vara otrogen mot dig är det inget som påverkar dig negativt. Att de valt att ha sex med någon annan utan din vetskap är något du accepterar utan förbehåll?
Alltså, snälla.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrFishboy
Men, för att återknyta till ämnet så skapar din syn på de olika könsrollerna och synen på hur sexualiteten bör bedömas utifrån kön, även något som försvarar eller förkastar Ts teori om att om kvinnan tillhanda håller sex, så står mannen i skuld?
För att just återgå till själva trådämnet så är min uppfattning absolut nej, en man står inte i någon sorts skuld till en kvinna efter sex. Däremot, på grund av "könsroller" så kan ju olika beteende efter sex uppfattas oerhört olika för män och kvinnor.
Om en man och kvinna ses och har sex första gången och kvinnan efteråt bara reser sig och sticker kommer en man typiskt känna att det var lite konstigt, men han fick ju ändå ha sex. En kvinna som blir lämnad på det sättet av en man kommer däremot typiskt känna sig dålig och "billig".
Men, oavsett, det finns ingen som är skyldig någon något, däremot finns det ju hyfs och trevligt sätt som man kan förvänta sig.