2026-05-20, 14:38
  #109
Medlem
killawifes avatar
När jag tidigare jobbade i en "Högprisbutik" så hade man på ett personalmöte tagit fram en undersökning som Svensk Handel gjort med vad butikskunder tycker är det viktigaste när de handlar. Nummer 1 var Lågt pris. Sen var det typ Service, Kunskap, Sortiment, Hantering vid problem, Fräscha lokaler etc och detta har faktiskt visat sig stämma rätt bra för majoriteten av de som handlar. Folk bryr sig helt enkelt inte om att kvaliteten är tveksam om de kan spara nån hundring på sitt köp. Och där lever Biltema. De säljer vad som helt klart är väldigt billiga produkter som oftast faktiskt gör jobbet som de ska göra och detta duger för många.

Man måste ju också säga att Biltema är VÄLDIGT bra på det de gör. De har ett sortiment som oftast är modernt och uppdaterat och deras produkter är inte rent skräp som typ Dollarstores. Utan de är funktionella. Man bör även vara medveten om att reklamationsprocenten är inte särskilt hög med tanke på att det är lågprisprodukter man säljer. Man reklamerar mycket men man säljer även enorma mängder produkter. Jag hade gärna velat se hur mycket reklamationer man har en dag på exempelvis Gekås. De måste ju ha en sporthall för bara EN dags returer och reklamationer typ.
Citera
2026-05-20, 14:46
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
De extremt få gånger jag behövt reklamera saker så har det gått utan kvitto de flesta gångerna, särskilt då med verktyg.
Om man skulle försöka sig på en klassning av Biltema och Mekonomen ur "reklamationsvillighet" så vinner Biltema.
Min erfarenhet är att ingen av dom godtar en reklamation utan företeende av kvitto för varan ifråga.
Varför verktyget havererat eller hur man missanvänt/överbelastat verktyget i fråga har aldrig ifrågasats.

För 30 - 40 år sedan var vanligtvis Biltemaverktygen tjockare och klumpigare med klandervärd finish.
Vissa verktyg, som borde varit smidda, var gjutna - eller i värsta fall av sintergods.
Minns särskilt ett bromsnippelsverktyg av sintergods.
Men det var inget problem att reklamera hos Biltema.

Hur man kunde sälja ett verktyg tillverkat av sintergods är för mig en gåta.
Citera
2026-05-20, 15:00
  #111
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neeek
Alla utan en ekonomisk oberoende situation vill väl komma undan billigare, likaså jag. Hoppet om att grejjer bör uppfylla sitt syfte med en rimlig lägstanivå har för mig levt läge, men tillslut föll poletten. Nog hade jag kunnat ge mig tidigare, men så var inte fallet.

Olja bör jag inte uttala mig om egentligen då jag inte känner mig insatt. Däremot har jag haft motorras på fordon, majoriteten med olja från biltema i, däremot ingen aning om det varit på grund av oljan ska säjas. Vad är din egna analys, bara ett sammanträffande? Jag skulle inte handla olja där igen, men som sagt det är jag.

Hur långt är ett snöre? Som du själv beskriver är det skillnad i kvalitet, vad gäller lägstanivå skiljer sig åsikterna. Nog funger grejjerna från feltema i en viss utsträckning eller i ett tag och visst är det högt och lågt både gällande kvalitet och funktion vissa gånger, men majoriteten är av den sämre och det förvånar mig att så många är så pass nöjd och inte ställer högre krav på i detta fall dess lägstanivå.
I slutändan får man vad man betalar för, och alla som klappar sig på bröstet för Biltema säger samma sak, det är bra grejer sett till priset, vilket jag inte håller med om. Det duger inte att en jävligt billig grej är jävligt dålig, den ska fylla sitt syfte och därtill annars bör den inte få säljas. Är det rimligt att byta bildelar för att sedan byta det igen om ett par år? Det tycker inte jag och den fällan har jag trampat i många gånger, däremot aldrig hänt mig med originaldelar, undra varför.

Hade samtliga kunder reklamerat böset de köpt vid minsta fel, kvalitetsbrist eller inom garantitiden hade butiken gått i konkurs, det är jag övertygad om. De lever på att konsumtionssamhället tågar vidare och att folk inte ställer högre krav på prylars kvalitet, funktion och ursprung och påstår att lägstanivån är rimlig.

Du är säkert hantverkare och resonerar som en sån. Exakt ALLT som inte säljs av grossister till hantverkare av stora märken dömer de ut och spottar på, nä det ska vara Deras Grejor för dessa vet man att de håller och det gäller givetvis också verktyg. Men jag kan berätta att när jag skulle bygga klart övervåningen så köpte jag alla uttag och brytare hos Clas i Sjön och elektrikern var rätt imponerad över den kvalitén - som kostade 1/3 av de elprylar han kunde leverera. Det är nästan samma fenomen på ByggMax, där kan man köpa i princip samma saker som Fina Byggvaruhuset säljer - men där är det betydligt dyrare. Har du dock firma och avtal så kommer man ner till ByggMax-priser även där - så icke som privatperson.

Men nu handlade det om Biltema.

Säg mig, om nu originaldelar är så mycket bättre - varför går även dessa sönder? Om du nu har tre val: köpa ett original "Volvobatteri" 60Ah för 3000,-, ett motsvarande Varta batteri för 2000,- eller ett liknande Biltemabatteri för 1000,- tror du då att skillnaden i kvalité är en faktor tre, alltså att Volvobatteriet håller tre gånger så länge som Biltemabatteriet? Att sen Volvo inte tillverkar egna batterier behöver jag knappast påpeka.

Gällande oljor så finns det redan ändlösa diskussioner i detta ämne men den korta versionen är att om det står att din bil ska ha en klassificering av oljan som heter t ex C3 så kan det stå Castrol, Biltema, Lidl eller Kattpiss på dunken och alla ska fungera tillfredsställande i din motor. Ingen biltillverkare ska kunna neka en reklamation som beror på smörjningen om man använt en olja med rätt klassning!

Man tänker bra snävt om man inte tror att mycket av det man använder dagligen och som även bilar byggs av tillverkas i Kina. Det är främst upp till kravställaren som beställer varorna att ställa tillräckligt höga krav på det som ska tillverkas och givetvis är högsta kvalitet dyrare än det billigaste men det finns också ett teorem som bygger på att om man bara väljer och säljer det billigaste så ruttnar kunderna och överger en och då får man inget alls sålt. Allt är en avvägning, ska man t ex ha en domkraft som man ska använda dagligen i sin verksamhet så kanske inte en sådan för 500,- på Jula/Biltema är rätt val men för en hobbyist som hissar upp sin bil ett par gånger per år kanske den duger. Osv. Även stora firmor beställer och tillverkar saker i Kina så detta gäller Alla, även sånt som man tycker är "svenskt" eller "europeiskt".

Jag köpte själv en 3/8" hylsnyckelsats från Biltema för 35 år sen och den använder jag fortfarande nästan dagligen, det enda som gått sönder är plastlådan den låg i. Den säljs fortfarande.

Men visst finns det prylar med låg kvalitet även där. Mina däck på åkgräsklipparen hade gjort sitt och dimensionen var lite udda så jag upptäckte då att Biltema sålde kompletta, lagrade hjul med fälg och allt och rätt axeldiameter för en hundring styck. Grisbilligt, verkligen! När jag skulle rulla ut klipparen nu så var ena däcket platt och såväl slang som ytterdäck var söndertrasat. Men...det kostade ju bara en hundring så jag får väl skylla mig lite själv där.
Citera
2026-05-20, 15:25
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Du är säkert hantverkare och resonerar som en sån. Exakt ALLT som inte säljs av grossister till hantverkare av stora märken dömer de ut och spottar på, nä det ska vara Deras Grejor för dessa vet man att de håller och det gäller givetvis också verktyg. Men jag kan berätta att när jag skulle bygga klart övervåningen så köpte jag alla uttag och brytare hos Clas i Sjön och elektrikern var rätt imponerad över den kvalitén - som kostade 1/3 av de elprylar han kunde leverera. Det är nästan samma fenomen på ByggMax, där kan man köpa i princip samma saker som Fina Byggvaruhuset säljer - men där är det betydligt dyrare. Har du dock firma och avtal så kommer man ner till ByggMax-priser även där - så icke som privatperson.

Men nu handlade det om Biltema.

Säg mig, om nu originaldelar är så mycket bättre - varför går även dessa sönder? Om du nu har tre val: köpa ett original "Volvobatteri" 60Ah för 3000,-, ett motsvarande Varta batteri för 2000,- eller ett liknande Biltemabatteri för 1000,- tror du då att skillnaden i kvalité är en faktor tre, alltså att Volvobatteriet håller tre gånger så länge som Biltemabatteriet? Att sen Volvo inte tillverkar egna batterier behöver jag knappast påpeka.

Gällande oljor så finns det redan ändlösa diskussioner i detta ämne men den korta versionen är att om det står att din bil ska ha en klassificering av oljan som heter t ex C3 så kan det stå Castrol, Biltema, Lidl eller Kattpiss på dunken och alla ska fungera tillfredsställande i din motor. Ingen biltillverkare ska kunna neka en reklamation som beror på smörjningen om man använt en olja med rätt klassning!

Man tänker bra snävt om man inte tror att mycket av det man använder dagligen och som även bilar byggs av tillverkas i Kina. Det är främst upp till kravställaren som beställer varorna att ställa tillräckligt höga krav på det som ska tillverkas och givetvis är högsta kvalitet dyrare än det billigaste men det finns också ett teorem som bygger på att om man bara väljer och säljer det billigaste så ruttnar kunderna och överger en och då får man inget alls sålt. Allt är en avvägning, ska man t ex ha en domkraft som man ska använda dagligen i sin verksamhet så kanske inte en sådan för 500,- på Jula/Biltema är rätt val men för en hobbyist som hissar upp sin bil ett par gånger per år kanske den duger. Osv. Även stora firmor beställer och tillverkar saker i Kina så detta gäller Alla, även sånt som man tycker är "svenskt" eller "europeiskt".

Jag köpte själv en 3/8" hylsnyckelsats från Biltema för 35 år sen och den använder jag fortfarande nästan dagligen, det enda som gått sönder är plastlådan den låg i. Den säljs fortfarande.

Men visst finns det prylar med låg kvalitet även där. Mina däck på åkgräsklipparen hade gjort sitt och dimensionen var lite udda så jag upptäckte då att Biltema sålde kompletta, lagrade hjul med fälg och allt och rätt axeldiameter för en hundring styck. Grisbilligt, verkligen! När jag skulle rulla ut klipparen nu så var ena däcket platt och såväl slang som ytterdäck var söndertrasat. Men...det kostade ju bara en hundring så jag får väl skylla mig lite själv där.

Lysande inlägg, sakligt och förnuftigt. Fullt medhåll från mitt håll
Citera
2026-05-21, 00:37
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Du är säkert hantverkare och resonerar som en sån. Exakt ALLT som inte säljs av grossister till hantverkare av stora märken dömer de ut och spottar på, nä det ska vara Deras Grejor för dessa vet man att de håller och det gäller givetvis också verktyg. Men jag kan berätta att när jag skulle bygga klart övervåningen så köpte jag alla uttag och brytare hos Clas i Sjön och elektrikern var rätt imponerad över den kvalitén - som kostade 1/3 av de elprylar han kunde leverera. Det är nästan samma fenomen på ByggMax, där kan man köpa i princip samma saker som Fina Byggvaruhuset säljer - men där är det betydligt dyrare. Har du dock firma och avtal så kommer man ner till ByggMax-priser även där - så icke som privatperson.

Men nu handlade det om Biltema.

Säg mig, om nu originaldelar är så mycket bättre - varför går även dessa sönder? Om du nu har tre val: köpa ett original "Volvobatteri" 60Ah för 3000,-, ett motsvarande Varta batteri för 2000,- eller ett liknande Biltemabatteri för 1000,- tror du då att skillnaden i kvalité är en faktor tre, alltså att Volvobatteriet håller tre gånger så länge som Biltemabatteriet? Att sen Volvo inte tillverkar egna batterier behöver jag knappast påpeka.

Gällande oljor så finns det redan ändlösa diskussioner i detta ämne men den korta versionen är att om det står att din bil ska ha en klassificering av oljan som heter t ex C3 så kan det stå Castrol, Biltema, Lidl eller Kattpiss på dunken och alla ska fungera tillfredsställande i din motor. Ingen biltillverkare ska kunna neka en reklamation som beror på smörjningen om man använt en olja med rätt klassning!

Man tänker bra snävt om man inte tror att mycket av det man använder dagligen och som även bilar byggs av tillverkas i Kina. Det är främst upp till kravställaren som beställer varorna att ställa tillräckligt höga krav på det som ska tillverkas och givetvis är högsta kvalitet dyrare än det billigaste men det finns också ett teorem som bygger på att om man bara väljer och säljer det billigaste så ruttnar kunderna och överger en och då får man inget alls sålt. Allt är en avvägning, ska man t ex ha en domkraft som man ska använda dagligen i sin verksamhet så kanske inte en sådan för 500,- på Jula/Biltema är rätt val men för en hobbyist som hissar upp sin bil ett par gånger per år kanske den duger. Osv. Även stora firmor beställer och tillverkar saker i Kina så detta gäller Alla, även sånt som man tycker är "svenskt" eller "europeiskt".

Jag köpte själv en 3/8" hylsnyckelsats från Biltema för 35 år sen och den använder jag fortfarande nästan dagligen, det enda som gått sönder är plastlådan den låg i. Den säljs fortfarande.

Men visst finns det prylar med låg kvalitet även där. Mina däck på åkgräsklipparen hade gjort sitt och dimensionen var lite udda så jag upptäckte då att Biltema sålde kompletta, lagrade hjul med fälg och allt och rätt axeldiameter för en hundring styck. Grisbilligt, verkligen! När jag skulle rulla ut klipparen nu så var ena däcket platt och såväl slang som ytterdäck var söndertrasat. Men...det kostade ju bara en hundring så jag får väl skylla mig lite själv där.

Om man ändå vore hantverkare, det vore något! Däremot vet de precis vad de pratar om tydligen, inte otippat. Jag har aldrig stött på en hantverkare som hyllat varken Biltema eller byggmax för den delen, märkligt va? Sen vet jag inte vad ditt exempel rörande elinstallationer tillför till diskussionen, att gubbdagis säljer okej prylar, okej?

Vad är det för svammel gällande batterier? Köper jag ett batteri köper jag ett batteri av en känd tillverkare, vart har ingen större betydelse. Vilken dåre åker till Volvo för att köpa ett bilbatteri? Senaste bilbatteriet från Biltema höll förövrigt 18 månader, sedan tog det inte laddning längre.

Vad gäller olja har jag inte nämnt något om att det är något fel på den då jag har samma uppfattning om klassificering som du beskriver, däremot är jag tveksam med den erfarenhet jag har av rasade motorer där majoriteten haft just biltemas olja i, jag tror inte det är ett trevligt litet sammanträffande. Men det är vad jag tror.

Jag har inte påstått något annat än att det mesta tillverkas i Kina oavsett varumärke.

För 35 år sedan hade Biltema betydligt bättre kvalitet på grejorna än idag, så det förvånar mig inte alls.

Oavsett om däcket du köpt kostar en tusenlapp eller hundring, anser du det rimligt att butiken får sälja grejjer som håller så otroligt låg kvalitet?
Citera
2026-05-21, 00:50
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
När jag tidigare jobbade i en "Högprisbutik" så hade man på ett personalmöte tagit fram en undersökning som Svensk Handel gjort med vad butikskunder tycker är det viktigaste när de handlar. Nummer 1 var Lågt pris. Sen var det typ Service, Kunskap, Sortiment, Hantering vid problem, Fräscha lokaler etc och detta har faktiskt visat sig stämma rätt bra för majoriteten av de som handlar. Folk bryr sig helt enkelt inte om att kvaliteten är tveksam om de kan spara nån hundring på sitt köp. Och där lever Biltema. De säljer vad som helt klart är väldigt billiga produkter som oftast faktiskt gör jobbet som de ska göra och detta duger för många.

Man måste ju också säga att Biltema är VÄLDIGT bra på det de gör. De har ett sortiment som oftast är modernt och uppdaterat och deras produkter är inte rent skräp som typ Dollarstores. Utan de är funktionella. Man bör även vara medveten om att reklamationsprocenten är inte särskilt hög med tanke på att det är lågprisprodukter man säljer. Man reklamerar mycket men man säljer även enorma mängder produkter. Jag hade gärna velat se hur mycket reklamationer man har en dag på exempelvis Gekås. De måste ju ha en sporthall för bara EN dags returer och reklamationer typ.
I min värld helt ofattbart att folk nöjer sig med skräpet som säljs.

Sen tror jag inte att Svensson reklamerar i närheten till någon form av rättvis återspegling till kundnöjdhet eller vad man nu ska kalla det.
Citera
2026-05-21, 05:22
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neeek
Om man ändå vore hantverkare, det vore något! Däremot vet de precis vad de pratar om tydligen, inte otippat. Jag har aldrig stött på en hantverkare som hyllat varken Biltema eller byggmax för den delen, märkligt va? Sen vet jag inte vad ditt exempel rörande elinstallationer tillför till diskussionen, att gubbdagis säljer okej prylar, okej?

Vad är det för svammel gällande batterier? Köper jag ett batteri köper jag ett batteri av en känd tillverkare, vart har ingen större betydelse. Vilken dåre åker till Volvo för att köpa ett bilbatteri? Senaste bilbatteriet från Biltema höll förövrigt 18 månader, sedan tog det inte laddning längre.

Vad gäller olja har jag inte nämnt något om att det är något fel på den då jag har samma uppfattning om klassificering som du beskriver, däremot är jag tveksam med den erfarenhet jag har av rasade motorer där majoriteten haft just biltemas olja i, jag tror inte det är ett trevligt litet sammanträffande. Men det är vad jag tror.

Jag har inte påstått något annat än att det mesta tillverkas i Kina oavsett varumärke.

För 35 år sedan hade Biltema betydligt bättre kvalitet på grejorna än idag, så det förvånar mig inte alls.

Oavsett om däcket du köpt kostar en tusenlapp eller hundring, anser du det rimligt att butiken får sälja grejjer som håller så otroligt låg kvalitet?

Det enda som står klart efter att ha läst dina inlägg i tråden, är att du nog mest är det du själv beskrev (före detta…) men inte förstår det själv utan tror det skulle ge mer tyngd åt dina påståenden….

Nej det var generellt sett inte bättre kvalitet på Biltema för 35 år sedan.
Detta för att i generellt sett allt vi köper idag har högre kvalitet än det hade förr, och dessutom billigare.

Biltema hade verktyg med 10 års garanti redan då, och de har det även idag. Menar du att dessa verktyg är dåliga….?

Sen gnäller du på t ex Byggmax.
Ok, vad är det för skillnad på t ex Habo från Byggmax, eller Schneider, för ett klart lägre pris. Än Habo och Schneider från t ex Ahlsell eller Hedins till ett klart högre baspris….?

Sen drar du upp att ett batteri från Biltema höll bara 18 mån för dig. Ok, sånt kan säkert hända. Men det kan det även hända från ”märkesbutiken” eller hur…?
Och vad säger du till/om alla andra, hundratusentals, som köpt batteri på Biltema och de har inte haft några problem och de har hållit i många år?

Givetvis har Biltema förändrats, rejält, på 35 år. T ex har de breddat sortimentet mycket mer och fått mer områden som t ex kläder och fritidsgrejor.
Jag har t ex köpt en del jackor och de håller skitbra kvalitet för ett mycket bra pris. Nej, det är absolut inte Haglöfs, men Haglöfs är ju ”extremen” i andra änden som har löjligt höga priser för produkter som förvisso generellt sett är mycket bra, men inte med en kvalitet som är så himla bra som det himla höga priset ger sken av.
Ett par vind/regntäta brallor eller jacka i serien LIM kan kosta 3-4k och liknande funktionalitet och bra kvalitet kan man hitta på t ex Byggmax för bråkdelen av priset.

När vi ändå är inne på Byggmax så kan jag dra en färsk erfarenhet.
Jag planerar att byta hängrännor på en fastighet. Det handlar om ca 50 m hängrännor med tillbehör.

Jag kollade upp priserna på Hedins byggvaruhandel som hade ett erbjudande om 24% rabatt på allt.
Och landade på 16 600kr (med rabatten….)

Kollade sen priset på Byggmax om jag plockade ihop material ur deras sortiment som skulle täcka mitt behov.
Det blev ca 5000 kr lägre, med deras ORDINARIE pris….

Kvaliteten då…?
Ja det var i båda fallen välkända svenska tillverkare för produkter inom vattenavledning, avsedda för nordiskt klimat, samma eller liknande materialval, mötte samma krav och höll samma klassningar. Hade likvärdiga garantier.

För klara för mig VAD jag skulle tjäna på att köpa grejorna hos Karl Hedin Byggvaru som inte ens med 24% klarade att nå ner till samma slutsumma som för samma/likvärdiga varor på Byggmax.

Samma sak med t ex kemprodukter eller annat för båt/husvagn/husbil. Där det kan finnas samma varumärken (i vissa fall bara om-brandat) på t ex Motonet som det finns på det stora Campingvaruhuset utanför Enköping, men till ett betydlig lägre pris på Motonet. Var ska jag köpa tycker du, och vad mer får jag om jag köper det på Campingvaruhuset…?

För att tassa tillbaka till just Biltema, så de grejor jag har sämre erfarenhet av därifrån har i princip bara handlat om nåt ”panikköp” av nån skitbillig skruvmejsel t ex, som inte var så jäkla tålig men inte heller var tänkt för att vara just det utan skulle agera t ex tillfälligt ”brytjärn” eller likande.
Och jo, köpte för en massa år sedan ett multiverktyg liknande Leatherman, som såg rätt ok ut och kostade smulor i jämförelse. Den var ingen hit utan betydligt klumpigare och klenare på alla vis jämfört med de Leatherman jag senare köpte och kunde jämföra med. Och där har ju Leathermans höga pris den fördelen att de har 20 års garanti, som dessutom funkar bra och man kan få en helt ny produkt utan knot efter en massa år.

Det finns helt klart produkter på Biltema som håller mycket låga priser, och som då även har en kvalitet i paritet till priset, men det ska för en person med den erfarenhet du försöker förespegla inte vara några som helst problem att skilja ut dessa alternativ från de som ligger i högre kvalitetklass.

Jo sen dök ju även Dollar Store upp i nåt av dina inlägg, med samma enfaldigt generaliserande negativa anda.
Men det är samma sak där, det finns massvis med bra produkter till riktigt bra priser på Dollar Store, även samma varumärken som i andra mer välkända vardagsrutiner. Eller menar du att samma Pepsodent eller Gilette etc för ett mycket högre pris på ICA etc är bättre än de från Dollar Store….?
Samma med hund/kattmat, välkända varumärken men till lägre pris på DS än på de ”vanliga” kedjorna etc.

Samma med en drös andra produkter inom hygien, städkem, kök, fritid etc etc.

Så jag håller nog fast vid att du mest fabulerar och är proppfull med fördomar och myter. För det där ”tidigare mek” verkar ha bleknat betydligt, ja i alla fall om du menade att det skulle ge en indikation på stor kunskap och erfarenhet inom relevanta områden.
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-05-21 kl. 05:44.
Citera
2026-05-21, 10:10
  #116
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det enda som står klart efter att ha läst dina inlägg i tråden, är att du nog mest är det du själv beskrev (före detta…) men inte förstår det själv utan tror det skulle ge mer tyngd åt dina påståenden….

Nej det var generellt sett inte bättre kvalitet på Biltema för 35 år sedan.
Detta för att i generellt sett allt vi köper idag har högre kvalitet än det hade förr, och dessutom billigare.

Biltema hade verktyg med 10 års garanti redan då, och de har det även idag. Menar du att dessa verktyg är dåliga….?

Sen gnäller du på t ex Byggmax.
Ok, vad är det för skillnad på t ex Habo från Byggmax, eller Schneider, för ett klart lägre pris. Än Habo och Schneider från t ex Ahlsell eller Hedins till ett klart högre baspris….?

Sen drar du upp att ett batteri från Biltema höll bara 18 mån för dig. Ok, sånt kan säkert hända. Men det kan det även hända från ”märkesbutiken” eller hur…?
Och vad säger du till/om alla andra, hundratusentals, som köpt batteri på Biltema och de har inte haft några problem och de har hållit i många år?

Givetvis har Biltema förändrats, rejält, på 35 år. T ex har de breddat sortimentet mycket mer och fått mer områden som t ex kläder och fritidsgrejor.
Jag har t ex köpt en del jackor och de håller skitbra kvalitet för ett mycket bra pris. Nej, det är absolut inte Haglöfs, men Haglöfs är ju ”extremen” i andra änden som har löjligt höga priser för produkter som förvisso generellt sett är mycket bra, men inte med en kvalitet som är så himla bra som det himla höga priset ger sken av.
Ett par vind/regntäta brallor eller jacka i serien LIM kan kosta 3-4k och liknande funktionalitet och bra kvalitet kan man hitta på t ex Byggmax för bråkdelen av priset.

När vi ändå är inne på Byggmax så kan jag dra en färsk erfarenhet.
Jag planerar att byta hängrännor på en fastighet. Det handlar om ca 50 m hängrännor med tillbehör.

Jag kollade upp priserna på Hedins byggvaruhandel som hade ett erbjudande om 24% rabatt på allt.
Och landade på 16 600kr (med rabatten….)

Kollade sen priset på Byggmax om jag plockade ihop material ur deras sortiment som skulle täcka mitt behov.
Det blev ca 5000 kr lägre, med deras ORDINARIE pris….

Kvaliteten då…?
Ja det var i båda fallen välkända svenska tillverkare för produkter inom vattenavledning, avsedda för nordiskt klimat, samma eller liknande materialval, mötte samma krav och höll samma klassningar. Hade likvärdiga garantier.

För klara för mig VAD jag skulle tjäna på att köpa grejorna hos Karl Hedin Byggvaru som inte ens med 24% klarade att nå ner till samma slutsumma som för samma/likvärdiga varor på Byggmax.

Samma sak med t ex kemprodukter eller annat för båt/husvagn/husbil. Där det kan finnas samma varumärken (i vissa fall bara om-brandat) på t ex Motonet som det finns på det stora Campingvaruhuset utanför Enköping, men till ett betydlig lägre pris på Motonet. Var ska jag köpa tycker du, och vad mer får jag om jag köper det på Campingvaruhuset…?

För att tassa tillbaka till just Biltema, så de grejor jag har sämre erfarenhet av därifrån har i princip bara handlat om nåt ”panikköp” av nån skitbillig skruvmejsel t ex, som inte var så jäkla tålig men inte heller var tänkt för att vara just det utan skulle agera t ex tillfälligt ”brytjärn” eller likande.
Och jo, köpte för en massa år sedan ett multiverktyg liknande Leatherman, som såg rätt ok ut och kostade smulor i jämförelse. Den var ingen hit utan betydligt klumpigare och klenare på alla vis jämfört med de Leatherman jag senare köpte och kunde jämföra med. Och där har ju Leathermans höga pris den fördelen att de har 20 års garanti, som dessutom funkar bra och man kan få en helt ny produkt utan knot efter en massa år.

Det finns helt klart produkter på Biltema som håller mycket låga priser, och som då även har en kvalitet i paritet till priset, men det ska för en person med den erfarenhet du försöker förespegla inte vara några som helst problem att skilja ut dessa alternativ från de som ligger i högre kvalitetklass.

Jo sen dök ju även Dollar Store upp i nåt av dina inlägg, med samma enfaldigt generaliserande negativa anda.
Men det är samma sak där, det finns massvis med bra produkter till riktigt bra priser på Dollar Store, även samma varumärken som i andra mer välkända vardagsrutiner. Eller menar du att samma Pepsodent eller Gilette etc för ett mycket högre pris på ICA etc är bättre än de från Dollar Store….?
Samma med hund/kattmat, välkända varumärken men till lägre pris på DS än på de ”vanliga” kedjorna etc.

Samma med en drös andra produkter inom hygien, städkem, kök, fritid etc etc.

Så jag håller nog fast vid att du mest fabulerar och är proppfull med fördomar och myter. För det där ”tidigare mek” verkar ha bleknat betydligt, ja i alla fall om du menade att det skulle ge en indikation på stor kunskap och erfarenhet inom relevanta områden.

Bra där och bra skrivet. Det är bara det att han har bestämt sig och då är det lika utsiktslöst att få in andra perspektiv i skallen oavsett vad andra säger och hur många som gör det.

Jag tycker att man förutsättningslöst ska tänka så här oavsett företag och deras produktutbud: har dessa överlevt så här länge och även ökat sin verksamhet så är merparten av kunderna nöjda och återkommande. Företag som bara säljer skräp blir självsanerande och försvinner snart av sig själva.
Därmed inte sagt att det även förekommer bottennapp i samtliga företags produktutbud men dessa plockas förhoppningsvis bort rätt snabbt då detta upptäcks.
Inget seriöst företag vill få ett rykte om att utbudet är mediokert och det räcker med att några storsäljare är riktigt usla för att det ska få irreparabla effekter under lång tid framöver. Detta gäller främst svenska och europeiska företag.

För kinesiska företag som har egna hemsnickrade hemsidor kan affärsidén vara annorlunda: den sista lättlurade idioten är inte född ännu och det finns så många miljoner kunder på den globala marknaden så sälj billigt och få det bara att verka hållbart och seriöst så kommer många att köpa. Inte återkommande men då är det bara att lura nästa.
Citera
2026-05-21, 10:13
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det enda som står klart efter att ha läst dina inlägg i tråden, är att du nog mest är det du själv beskrev (före detta…) men inte förstår det själv utan tror det skulle ge mer tyngd åt dina påståenden….

Nej det var generellt sett inte bättre kvalitet på Biltema för 35 år sedan.
Detta för att i generellt sett allt vi köper idag har högre kvalitet än det hade förr, och dessutom billigare.

Biltema hade verktyg med 10 års garanti redan då, och de har det även idag. Menar du att dessa verktyg är dåliga….?

Sen gnäller du på t ex Byggmax.
Ok, vad är det för skillnad på t ex Habo från Byggmax, eller Schneider, för ett klart lägre pris. Än Habo och Schneider från t ex Ahlsell eller Hedins till ett klart högre baspris….?

Sen drar du upp att ett batteri från Biltema höll bara 18 mån för dig. Ok, sånt kan säkert hända. Men det kan det även hända från ”märkesbutiken” eller hur…?
Och vad säger du till/om alla andra, hundratusentals, som köpt batteri på Biltema och de har inte haft några problem och de har hållit i många år?

Givetvis har Biltema förändrats, rejält, på 35 år. T ex har de breddat sortimentet mycket mer och fått mer områden som t ex kläder och fritidsgrejor.
Jag har t ex köpt en del jackor och de håller skitbra kvalitet för ett mycket bra pris. Nej, det är absolut inte Haglöfs, men Haglöfs är ju ”extremen” i andra änden som har löjligt höga priser för produkter som förvisso generellt sett är mycket bra, men inte med en kvalitet som är så himla bra som det himla höga priset ger sken av.
Ett par vind/regntäta brallor eller jacka i serien LIM kan kosta 3-4k och liknande funktionalitet och bra kvalitet kan man hitta på t ex Byggmax för bråkdelen av priset.

När vi ändå är inne på Byggmax så kan jag dra en färsk erfarenhet.
Jag planerar att byta hängrännor på en fastighet. Det handlar om ca 50 m hängrännor med tillbehör.

Jag kollade upp priserna på Hedins byggvaruhandel som hade ett erbjudande om 24% rabatt på allt.
Och landade på 16 600kr (med rabatten….)

Kollade sen priset på Byggmax om jag plockade ihop material ur deras sortiment som skulle täcka mitt behov.
Det blev ca 5000 kr lägre, med deras ORDINARIE pris….

Kvaliteten då…?
Ja det var i båda fallen välkända svenska tillverkare för produkter inom vattenavledning, avsedda för nordiskt klimat, samma eller liknande materialval, mötte samma krav och höll samma klassningar. Hade likvärdiga garantier.

För klara för mig VAD jag skulle tjäna på att köpa grejorna hos Karl Hedin Byggvaru som inte ens med 24% klarade att nå ner till samma slutsumma som för samma/likvärdiga varor på Byggmax.

Samma sak med t ex kemprodukter eller annat för båt/husvagn/husbil. Där det kan finnas samma varumärken (i vissa fall bara om-brandat) på t ex Motonet som det finns på det stora Campingvaruhuset utanför Enköping, men till ett betydlig lägre pris på Motonet. Var ska jag köpa tycker du, och vad mer får jag om jag köper det på Campingvaruhuset…?

För att tassa tillbaka till just Biltema, så de grejor jag har sämre erfarenhet av därifrån har i princip bara handlat om nåt ”panikköp” av nån skitbillig skruvmejsel t ex, som inte var så jäkla tålig men inte heller var tänkt för att vara just det utan skulle agera t ex tillfälligt ”brytjärn” eller likande.
Och jo, köpte för en massa år sedan ett multiverktyg liknande Leatherman, som såg rätt ok ut och kostade smulor i jämförelse. Den var ingen hit utan betydligt klumpigare och klenare på alla vis jämfört med de Leatherman jag senare köpte och kunde jämföra med. Och där har ju Leathermans höga pris den fördelen att de har 20 års garanti, som dessutom funkar bra och man kan få en helt ny produkt utan knot efter en massa år.

Det finns helt klart produkter på Biltema som håller mycket låga priser, och som då även har en kvalitet i paritet till priset, men det ska för en person med den erfarenhet du försöker förespegla inte vara några som helst problem att skilja ut dessa alternativ från de som ligger i högre kvalitetklass.

Jo sen dök ju även Dollar Store upp i nåt av dina inlägg, med samma enfaldigt generaliserande negativa anda.
Men det är samma sak där, det finns massvis med bra produkter till riktigt bra priser på Dollar Store, även samma varumärken som i andra mer välkända vardagsrutiner. Eller menar du att samma Pepsodent eller Gilette etc för ett mycket högre pris på ICA etc är bättre än de från Dollar Store….?
Samma med hund/kattmat, välkända varumärken men till lägre pris på DS än på de ”vanliga” kedjorna etc.

Samma med en drös andra produkter inom hygien, städkem, kök, fritid etc etc.

Så jag håller nog fast vid att du mest fabulerar och är proppfull med fördomar och myter. För det där ”tidigare mek” verkar ha bleknat betydligt, ja i alla fall om du menade att det skulle ge en indikation på stor kunskap och erfarenhet inom relevanta områden.
Det pladdras mest på om en massa andra erfarenheter än just bildelar från Biltema jämfört med Mekonomen och original. Jag ramlade ifrån ämnet i ett försök att resonera kring varför grejjer fortfarande säljs, utan att veta tror jag ändå att det finns en rimlighet i det, trots att jag beskriver mig själv för ett gäng år sedan.

Jag har som jag tidigare nämnt ingen vettig erfarenhet av reservdelar från Biltema varken privat eller inom tidigare jobb. Trots att det anses vara för hobbyisten är jag förvånad att folk inte ställer högre krav på funktion och kvalitet.

För mig är det orimligt att ett hjullager är slut efter ett par tre år när ett original skulle hålla i 10 år.
Likså:
- att en avdragare, kofot, brytjärn eller tång kröks istället för att göra jobbet.
-att byta packningar, tätningar, drivknutar och damasker på löpande band åt kunder.
-att en kompressionstestare eller momentnyckel inte håller någon rimlig tolerans efter några gångers brukande.
-att byta samtliga bussningar i framvagnen åt en kund två år efter han gjort det själv med snedslitna däck som resultat trots att gjort hjulinsällningar efter konstens alla regler, behöver jag nämna att det bara var hängslen kvar av bussningarna?
-att byta bromsklossar, belägg och skivor åtskilliga gånger på grund av slitage, vibrationer eller tjutande bromsar.
-att byta kulleder och klapperstag efter ett par säsongers normalt brukande.

Att för den delen hjälpa grannen med att byta soppaslang på gräsklipparen, slang och däck på grabbens cykel, skottkärrehjul på grannfrugans trägårdskärra för att sedan göra det igen efter en säsong för att de vittrat sönder gör inget annat än att späda på förvåning om att butiken får sälja böset.

Men diskussionen är orimlig oavsett. Du och bevisligen många andra är nöjd med att det finns billigare alternativ trots dess kassa kvalitet och andra bakomliggande faktorer sett till prislappen. Jag är inte det då jag anser att dess lägstanivå är för låg och som sagt väldigt förvånad att fler inte ställer högre krav på varken kvalitet eller bakomliggande faktorer till ett ofta för bra-för-att-vara-sant-pris.

Sen vad gäller byggmax litar jag på de hantverkare jag känner, jag har själv ingen annan erfarenhet än krokiga plank med ifrågasättbar finish och andel kvistar samt ovanliga/mindre användbara mått på virke, men visst har det funkat i en viss utsträckning. Det är klart att två produkter av samma varumärken från olika butiker sällan skiljer sig, men ofta på bekostnad av andra orimlighet. Desamma gäller dollarstore, visst har de både skräp och rimliga grejjer, men priserna skiljer sig sällan hästlängder och på den lokala butiken här jobbar föredetta pundare och annat förmodat lågavlönat folk, därav åker iaf jag hellre till någon annan butik och köper min pepsodent än till en lågprisskejda som säljer säg hälften skrot och hälften ibland något billigare förbrukningsvaror.

Men hur långt är ett snöre? Du är bevisligen nöjd, jag är inte det. Jag tror dock du har för lite erfarenhet för att faktiskt uttala dig om biltemas reselvdelssortiment på fordon över tid och rimligheten i dess faktiska hållbarhet i förhållande till en originaldel.
Citera
2026-05-21, 10:28
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Bra där och bra skrivet. Det är bara det att han har bestämt sig och då är det lika utsiktslöst att få in andra perspektiv i skallen oavsett vad andra säger och hur många som gör det.

Jag tycker att man förutsättningslöst ska tänka så här oavsett företag och deras produktutbud: har dessa överlevt så här länge och även ökat sin verksamhet så är merparten av kunderna nöjda och återkommande. Företag som bara säljer skräp blir självsanerande och försvinner snart av sig själva.
Därmed inte sagt att det även förekommer bottennapp i samtliga företags produktutbud men dessa plockas förhoppningsvis bort rätt snabbt då detta upptäcks.
Inget seriöst företag vill få ett rykte om att utbudet är mediokert och det räcker med att några storsäljare är riktigt usla för att det ska få irreparabla effekter under lång tid framöver. Detta gäller främst svenska och europeiska företag.

För kinesiska företag som har egna hemsnickrade hemsidor kan affärsidén vara annorlunda: den sista lättlurade idioten är inte född ännu och det finns så många miljoner kunder på den globala marknaden så sälj billigt och få det bara att verka hållbart och seriöst så kommer många att köpa. Inte återkommande men då är det bara att lura nästa.
Varför ska jag ändra min åsikt med den erfarenhet jag har? Om jag är missnöjd 9/10 gånger över en längre period och ifrågasätter folks krav på kvalitet och funktion, varför ska kah då lägga mig platt och hålla med om att det är rimligt att något jävligt billigt är jävligt dåligt osv?
Citera
2026-05-21, 11:08
  #119
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neeek
Varför ska jag ändra min åsikt med den erfarenhet jag har? Om jag är missnöjd 9/10 gånger över en längre period och ifrågasätter folks krav på kvalitet och funktion, varför ska kah då lägga mig platt och hålla med om att det är rimligt att något jävligt billigt är jävligt dåligt osv?
Nä det är ju det jag säger: du kan inte ändra dig. Vill inte.
Visst är det så att man gör sina val baserat på erfarenhet. Om man äter på en restaurang och är väldigt missnöjd så är det inte så stor chans att man äter där igen, även om andra sagt annorlunda. Skulle det trots allt ske och man fortfarande är missnöjd så aktar man sig nog för att gå dit öht. Men...om restaurangen byter ägare om ett år och hela menyn och allt görs om så kanske det har skett en sån förändring att man skulle våga sig dit igen? Eller är den utdömd för all framtid - oavsett?

Vad jag försöker säga är: tråkigt att du har taskiga erfarenheter från Biltema men bevisligen har inte alla det för då skulle hela företaget snart få slå igen. Men för en som är negativt inställd blir det snart så att allt och precis alla fel som uppstår på något beror på att man köpt produkter från "fel" ställe.

Sen måste man försöka inse att förändringar sker över tid och dåliga varor byts ut och sortimenten i allmänhet förändras och förbättras. Men är man konservativ så är man: "jag köpte en Opel 1976 och den rostade som fan, startade inte alltid och drog olja så jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en Opel igen".
Visst, men 50 år har gått och Opel säljer fortfarande bilar så man kanske har förbättrat sina bilar under denna period?

Epitetet "man får vad man betalar för" är välkänt men stämmer inte alltid. En hantverkare som ska lämna långtgående garantier på sina jobb har inte råd/tid att chansa genom att använda produkter som han är obekant med och det är ju ändå kunden som betalar så då spelar priset på materialet mindre roll. Tiden spelar också stor roll, en produkt som man "kan" lär man sig och spar sedan tid på. För en hempulare där tiden inte är lika kritisk kan man mycket väl använda varor från andra, billigare källor. Jag totalrenoverade själv nyligen ett badrum där jag skaffade det mesta från Biltema, Jula, ByggMax, K-Rauta och Bauhaus och sparade säkert 50 papp om i princip samma varor skulle ha levererats av en hantverkare. Det tog i stället flera månader innan jag var klar men den tiden hade jag. Det har inte en hantverkare.
Citera
2026-05-21, 11:58
  #120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neeek
Som föredetta bilmekaniker har jag sett en del ja, som föredetta kund på biltema med liknande åsikt som dig så är svaret också ja. Allt jag bytt med delar från feltema på mina privata fordon, så som leder, olja, oljefilter, bussningar, bromsbelägg, bromsskivor, knutar, stag, dämpare, vajrar, batterier(det bästa höll 11 år), fjädrar osv har varit under all kritik, visst har någon del funkat, men inte majoriteten. Till slut kastade jag in handduken och köpte originaldelar eller delar av kända märken för respektive del och har aldrig varit besviken sedan dess. Visst har man provat något som är billigare/av sämre kvalitet någon gång, nog ångrar man sig likt förbannat varje gång.
Visst kan originaldelar vara orimligt dyrt vissa gånger, men det finns en rimlig anledning till att tex. hjullager/drivknut/bromsbelägg är fyra-fem gånger så dyrt, tro det eller ej.

För mig är det helt orimligt hur de får sälja skräp med usel kvalitet och tex. verktyg som funkar en-två gånger innan de går sönder och att folk fortfarande åker dit stup i kvarten, dessutom är nöjd med skiten och försvarar butiken med någon form av stolthet.

Dudå, har du något bevis på motsatsen? Testa tex. att byta två stötdämpare eller drivknutar och tryck dit en från feltema och en original så ska du få se vad jag yrar om.
Är det så dåligt som du säger så borde de kånkat och ingen åka dit. Det mesta på mina bilar är från biltema, bromsbelägg, broms ok, remmar, länkarmar, styrstag, spindlar, fördelare, tändkablar, tändstift ja det mesta fungerar bra till vanliga bilar och nej jag får inte byta dom hela tiden. Åkte till en bilmekaniker som jag känner med biltema kamremsats. Han frågade vart jag köpt det eftersom det var från samma tillverkare hans verkstad köper in grejer.
Biltema lyssnar på sina kunder, deras både generatorer och drivknutar var riktigt skit förut men idag har de verkligen blivit betydligt bättre.

Du kanske var där för 10-20 år sedan eller längre men saker förändras och är inte statiskt...

Antingen snackar du skit eller så har du haft extrem otur, som sagt det skulle inte gå så bra för dem om allt var skit.
__________________
Senast redigerad av Plastbitar 2026-05-21 kl. 12:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in