2026-05-12, 16:08
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Ja, men det är inte så svårt att räkna ut. Denna überdyra butikskedja - liksom en hel del andra butiker som säljer byggmateriel och annat - har läskigt höga utpriser till privatpersoner medan företagare/näringsidkare/verkstäder får stafflade rabattsatser som kan vara så höga som upp till 75%! Ju trognare kund och ju mer man köper, desto högre rabatter. Det säger ju en del om vilka påslag det handlar om. Färgbutiker har t ex extremt goda marginaler och det räcker i princip att nämna att man har ett företag om man vill köpa färg så drar dom 20-30% direkt i kassan, alltså utan att man behöver läggas upp som kund som ska faktureras. Så har jag själv gjort - utan att ens ha ett företag!

Jag undrar hur länge man kan köra detta race, trodde det skulle vara borta för 10 år sen men tydligen inte? Vi ser dock att många utländska aktörer börjar etablera sig här (Motonet, Thansen etc) så det kanske är en förändring på gång?

Att Biltema nästan håller på att stänga ner den avdelning som man byggde upp sin verksamhet på - reservdelar/slitdelar - är rätt enkelt att se. Numera säljer man allehanda krafs som inte har med bilar att göra och sortimentet av delar som bara passar vissa märken/modeller blir allt smalare och smalare. Att det sen finns allt fler bilmärken med kortare och kortare modellbyten gör att logistiken nästan blir övermäktig för att upprätthålla ett brett sortiment av såna delar - även om produkterna finns att köpa in, håller god kvalitét och och är rätt billiga i inköp. Man koncentrerar sig numera därför på mer globala delar som passar många fordon; oljor, batterier, torkarblad, lampor och inte minst: verktyg. Det går alltså inte att erbjuda t ex en slutburk till en BMW X3 från 2019 eftersom efterfrågan är för låg då den delen bara passar till kanske två årsmodeller och det är helt olika slutburkar beroende på vilken av de 5-6 motortyper som fanns då, sen blir det andra utföranden osv. Logistiken skulle bli övermäktig helt enkelt.
Joo det stämmer allt!
Det gäller att vara polare med allbilsverkstadens ägare, snickaren och målaren för kunna få rabatterna.
Hos Mekonomen 20 - 40% rabatt på bildelar.
Hos brädgården 50% rabatt om man uppger polarns lilla byggfirma.
Hos färgbutiken 50% om man är släkt med släktens släkting, och nämner det.

Det enda förtag jag vet om som inte lämnar någon som helst rabatt till någon, inte ens till Sveriges då största bilföretag, med anläggningar över hela landet, och som så gott som alla bilägare besöker varje år.
Hur jag vet det?
Jo jag lade ut anbudsinfordran på en bilartikel till alla tänkbara leverantörer på ifrågavarande produkt.
Biltema var den enda som svarade med sitt fasta pris, och meddelade att man inte lämnar någon som helst rabatt.
Citera
2026-05-12, 16:31
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Original är såklart det bästa valet. Men jag vill mkt hellre ha delar från Mekonomen än Biltema.
SVT sände för några år sedan ett konsumentupplysningsprogram som handlade om bilar och bildelar.
Bland annat fick en Mekonomenbutiks chef komma till tals.
Han visade då upp ett flertal VAG-produkter som var identiska med de delar Mekonomen sålde och som såldes av VAG-butikerna.
Bl a drivaxlar och hjulupphängningsdetaljer.
På drivaxlarna visade han upp att VW/AUDI-logan slipats ner så bristfälligt att det tydligt framgick vad delen var avsedd för.
Men naturligtvis inte samma kartong som till VW/AUDI-butiken.
"Piratdelen" kostade hälften av "originalet".

Inte VAG som luras!
Tillverkaren ska läggas till last.
Eller är det kanske VAG som luras med sitt höga pris - eftersom dom nog är större kunder än Mekonomen och följdaktligen borde åtnjuta den största rabatten hos tillverkaren?
Kanske borde rabatten vara 50% på priset Mekonomen får betala?
Citera
2026-05-12, 19:13
  #99
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Joo det stämmer allt!
Det gäller att vara polare med allbilsverkstadens ägare, snickaren och målaren för kunna få rabatterna.
Hos Mekonomen 20 - 40% rabatt på bildelar.
Hos brädgården 50% rabatt om man uppger polarns lilla byggfirma.
Hos färgbutiken 50% om man är släkt med släktens släkting, och nämner det.

Det enda förtag jag vet om som inte lämnar någon som helst rabatt till någon, inte ens till Sveriges då största bilföretag, med anläggningar över hela landet, och som så gott som alla bilägare besöker varje år.
Hur jag vet det?
Jo jag lade ut anbudsinfordran på en bilartikel till alla tänkbara leverantörer på ifrågavarande produkt.
Biltema var den enda som svarade med sitt fasta pris, och meddelade att man inte lämnar någon som helst rabatt.

Ja, och det förvånar mig hur man kan fortsätta hålla dessa überhöga priser när "alla" känner till att det är betydligt billigare att beställa exakt samma delar utomlands - ibland t o m av bättre kvalitet. Det enda som kan skilja är hur snabbt man får prylarna.
Jag skulle fixa till en Corolla en gång och byta massa slitdelar och för skojs skull så skickade jag även en förfrågan till Dyronomen. Dom ville ha 4500,- för allt medan jag beställde alltihopa utomlands för 1200,-!

Men det finns undantag gällande rabatter. Jag köpte ett komplett kök en gång från IKEA för över 30' men inte ens hemkörningen bjöd man på fast jag bara bodde någon mil bort!
Har också försökt få bättre priser på Systembolaget fast jag är en hyfsat trogen kund där men - icke!

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
SVT sände för några år sedan ett konsumentupplysningsprogram som handlade om bilar och bildelar.
Bland annat fick en Mekonomenbutiks chef komma till tals.
Han visade då upp ett flertal VAG-produkter som var identiska med de delar Mekonomen sålde och som såldes av VAG-butikerna.
Bl a drivaxlar och hjulupphängningsdetaljer.
På drivaxlarna visade han upp att VW/AUDI-logan slipats ner så bristfälligt att det tydligt framgick vad delen var avsedd för.
Men naturligtvis inte samma kartong som till VW/AUDI-butiken.
"Piratdelen" kostade hälften av "originalet".

Inte VAG som luras!
Tillverkaren ska läggas till last.
Eller är det kanske VAG som luras med sitt höga pris - eftersom dom nog är större kunder än Mekonomen och följdaktligen borde åtnjuta den största rabatten hos tillverkaren?
Kanske borde rabatten vara 50% på priset Mekonomen får betala?

Att exakt samma delar säljs med bortslipad logga och annan kartong till halva priset som hos märket själva är inget nytt men hur kan då exakt samma del också säljas utomlands till en fjärdedel av detta redan halverade pris??
"Någon" lägger på så man kräks på vägen...
Citera
2026-05-12, 21:04
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neeek
Att allt görs i Kina stämmer för det mesta ja. Däremot finns det anledning till att priserna skiljer, och det har definitivt inte att göra med märket på produkten. 9 av 10 gånger har det att göra med kvalitet, toleranser, barnarbete eller ej osv.

Att delar från olika butiker har samma tillverkare kan stämma vid enstaka fall. Men att en kamrem är densamma på Feltema och Rogers mack tycker jag inte resulterar i att Fwltema och SKF har samma prestanda på sina hjullager, för så är det inte.

Att du använder grejjer från Biltema är helt upp till dig, i min värld är det ofattbart att butiken får finnas och att folk accepterar den låga kvaliteten grejjerna håller. 9/10 gånger är kvaliteten under all kritik och priserna återspeglar barnarbete eller andra ohållbara arbetsförhållanden, metoder eller kvalitet. Sen att du får byta delar dubblelt så många gånger jämfört med någon som köper originaldelar är väl en annan sak, du kanske som mig också tycker det är kul att mecka, däremot föredrar jag att byta delen en gång, sån är jag.
Har du siffror och bevis för att jag måste byta alla mina delar mycket oftare än dig? har du kvalitetskontrollerat alla delar de sålt till dig och om du aldrig köper där hur vet du då hur de är?
Citera
2026-05-15, 11:57
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det var antagligen bara på 80-talet och kanske början av 90talet biltema hade europeisktillverkade kvalitetsprodukter för bilen innan ägaren blev girig och ville expandera på bekostnad av svenska och europeiska arbetare och bytte allt mot kinaskräp.

Du är förövigt välkommen att visa vad det är som inte stämmer och hur och varför det inte stämmer enligt dig så kan vi diskutera det i annan tråd sen om du vill eftersom du inte verkar veta sånt och hur storföretag som biltema,ikea,lidl,nike,mcdonalds,subway osv har anställda skattefuskare på kontoren för att dra bort pengarna från beskattning i sverige med alla slags möjliga upplägg som extra saltade fejkfakturor från antingen egenägda kontor utomlands i skatteparadis och påhittade extra höga franchiseavgifter och andra finurliga upplägg som kedjeföretagen och storföretagen kör med.

Biltemas ägare är förövrigt själv skriven i ett skatteparadis.
Han vill ha kunderna i sverige men han vill inte ha svenska och europeiska industrier,arbetare och kvalitetspodukter för bilen och allt annat för att fulkonkurrera ut alla seriösa butiker + cafeer,korvmojar som får lida också och ha mindre personal för ingen seriös företagare kan ha så låg personaltäthet och skattefuska på samma sätt och sen ändå ta 0vinst fö kov,kaffe,bulla osv för att lura in kunderna i varuhuset för att köpa kinesiska bilskräpreservdelar och annat lågkvalitativt kemikalieskräp.


https://www.business-humanrights.org/en/latest-news/china-83-major-brands-implicated-in-report-on-forced-labour-of-ethnic-minorities-from-xinjiang-assig ned-to-factories-across-provinces-includes-company-responses/

https://www.youtube.com/watch?v=yF8jUDzz5bE


Efter det kan du åka ner till biltema och börja räkna hur liten del av sortimentet som är tillverkat i europa.
(obs ej vart nåt kontor ligger som kinapodukter ofta luras med utan vart produkterna tillverkas)
De som är tillverkade i europa är stolta över det och det står isåfall made in germany på produkten eller made in sweden(Inte designed in sweden som oseriösa lurisföretag kör med)

Du kommer bara hitta väldigt få europeisktillverkade varor på biltema väldigt få produkter som bilbatterier,sprayfärg och sånt som de inte vågat tillveka i kina pga bly i fägen eller/och massa tungmetaller och ofta förbjudna gifter +vanliga kemikalier.
Det som är billigt att tillverka här som väger mycket och tar plats som spolarvätska och liknande produkter är fortfarande europeiska men det är en extremt liten del av sortimentet.

Har du svart bälte i rappakalja….?

Ja massor av artiklar som Biltema säljer tillverkas på andra ställen än Sverige, eller Europa, ofta asiatiska länder som t ex Kina, vad menar du är problemet med det….?

Är du beredd att betala ett betydligt högre pris för varor, vilket det blir om allt ska tillverkas i Europa eller Sverige, utan att kvaliteten automatiskt blir bättre?

Du verkar inte fatta att massvis med produkter med mycket hög kvalitet, världsledande, faktiskt tillverkas i just Kina eller andra asiatiska länder.

Det finns absolut artiklar hos Biltema som är ”billigt krafs” med inte så imponerande kvalitet, och inte sällan tillverkat i ”Kina” eller liknande länder. Men samtidigt finns det massvis av deras artiklar som håller hög kvalitet och mycket konkurrenskraftigt pris, och tillverkade i Kina.
Citera
2026-05-15, 13:26
  #102
Medlem
DelilahWards avatar
Biltema funkar okej för enkla grejer tycker jag. Men till bromsar eller viktigare delar väljer jag hellre autodoc, Sverige eller Mekonomen.
Jag tycker faktiskt att Biltema får lite mer kritik än de förtjänar ibland. För enklare saker som torkarblad, glödlampor, filter eller vissa verktyg har jag personligen haft helt okej erfarenheter. Men när det gäller viktigare delar som bromsar, hjullager eller elektronik brukar jag själv hellre lägga lite extra pengar på bättre märken.
Citera
2026-05-19, 17:29
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

Du kommer bara hitta väldigt få europeisktillverkade varor på biltema
Som kuriosa kan jag berätta att då jag 1964 bodde i Linköping - Biltema öppnade första butiken 1963 inte långt från S:t Lars-kyrkan i en vindsvåning - så koncentrerade man sig på extraljus, extraljusfästen, glödlampor och diverse pinns/stripes/tejp m m kosmetiska "utsmyckningar".
Men......I Linköping tillverkades extraljus m m i en fabrik som hette ROBO - förkortning av Robert Bosch.
ROBO:s extraljus var förvillande lika BOSCH KNICK.
Men dom sålde inte Biltema!!!!!!!
Drygt gångavstånd(om man gillar att gå) mellan dom - Biltema och ROBO alltså!
Citera
2026-05-19, 22:03
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Har du siffror och bevis för att jag måste byta alla mina delar mycket oftare än dig? har du kvalitetskontrollerat alla delar de sålt till dig och om du aldrig köper där hur vet du då hur de är?
Som föredetta bilmekaniker har jag sett en del ja, som föredetta kund på biltema med liknande åsikt som dig så är svaret också ja. Allt jag bytt med delar från feltema på mina privata fordon, så som leder, bussningar, bromsbelägg, bromsskivor, knutar, stag, dämpare, vajrar, fjädrar osv har varit under all kritik, visst har någon del funkat, men inte majoriteten. Till slut kastade jag in handduken och köpte originaldelar eller delar av kända märken för respektive del och har aldrig varit besviken sedan dess. Visst har man provat något som är billigare/av sämre kvalitet någon gång, nog ångrar man sig likt förbannat varje gång.
Visst kan originaldelar vara orimligt dyrt vissa gånger, men det finns en rimlig anledning till att tex. hjullager/drivknut/bromsbelägg är fyra-fem gånger så dyrt, tro det eller ej.

För mig är det helt orimligt hur de får sälja skräp med usel kvalitet och tex. verktyg som funkar en-två gånger innan de går sönder och att folk fortfarande åker dit stup i kvarten, dessutom är nöjd med skiten och försvarar butiken med någon form av stolthet.

Dudå, har du något bevis på motsatsen? Testa tex. att byta två stötdämpare eller drivknutar och tryck dit en från feltema och en original så ska du få se vad jag yrar om.
Citera
2026-05-19, 22:15
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neeek
Som föredetta bilmekaniker har jag sett en del ja, som föredetta kund på biltema med liknande åsikt som dig så är svaret också ja. Allt jag bytt med delar från feltema på mina privata fordon, så som leder, bussningar, bromsbelägg, bromsskivor, knutar, stag, dämpare, vajrar, fjädrar osv har varit under all kritik, visst har någon del funkat, men inte majoriteten. Till slut kastade jag in handduken och köpte originaldelar eller delar av kända märken för respektive del och har aldrig varit besviken sedan dess. Visst har man provat något som är billigare/av sämre kvalitet någon gång, nog ångrar man sig likt förbannat varje gång.
Visst kan originaldelar vara orimligt dyrt vissa gånger, men det finns en rimlig anledning till att tex. hjullager/drivknut/bromsbelägg är fyra-fem gånger så dyrt, tro det eller ej.

För mig är det helt orimligt hur de får sälja skräp med usel kvalitet och tex. verktyg som funkar en-två gånger innan de går sönder och att folk fortfarande åker dit stup i kvarten, dessutom är nöjd med skiten och försvarar butiken med någon form av stolthet.

Dudå, har du något bevis på motsatsen? Testa tex. att byta två stötdämpare eller drivknutar och tryck dit en från feltema och en original så ska du få se vad jag yrar om.

Så hur klarar Biltema att överleva om allt är så där dåligt som du hävdar….? Skulle de inte konka rätt fort om de mest fick hålla med garantiärenden och betala tillbaka pengar till folk…..?

Hur menar du att deras 10 års garanti verktyg funkar….?

https://www.biltema.se/om-biltema/kundservice/kopinformation/garanti/

Jag är lite fräck och säger att du helt enkelt sitter och bräker ur dig en massa rappakalja för att stöka lite…..
För hur kan det annars komma sig att så många kan vittna om att Biltemas grejor generellt sett håller helt ok för pengen…?
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-05-19 kl. 22:18.
Citera
2026-05-19, 23:22
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så hur klarar Biltema att överleva om allt är så där dåligt som du hävdar….? Skulle de inte konka rätt fort om de mest fick hålla med garantiärenden och betala tillbaka pengar till folk…..?

Hur menar du att deras 10 års garanti verktyg funkar….?

Jag är lite fräck och säger att du helt enkelt sitter och bräker ur dig en massa rappakalja för att stöka lite…..
För hur kan det annars komma sig att så många kan vittna om att Biltemas grejor generellt sett håller helt ok för pengen…?

Uttrycket att "något är helt okej för pengen" är i min mening ett av problemen. Om det är jävligt billigt, är det fortfarande inte rimligt att grejjen är jävligt dålig eller håller oerhört kort tid. I min värld bör en bildel motsvara original funktion och kvalitet eller bättre, allt annat är orimligt. Men det är där åsikterna skiljer sig, svennebanan är väl nöjd så länge det är billigt. Om jag byter en drivknut på en bil efter 35k mil, varför skulle jag vilja sopa dit en som bara skulle hålla i 5k mil? Det är som att köpa ett jobb av en hantverkare men inte få jobbet helt utfört, men vara nöjd med att det blev billigare. Det finns en lägstanivå där saker och ting måste kunna fylla sitt syfte, den nivån är för låg hos feltemafolket i mina ögon och det förvånar mig att folk fortfarande handlar skräp där och att butiken, liknande butiker och lågpriskedjor får existera. Sån är jag.

En annan del av problemet tror jag är att folk (liksom jag) inte ids spara kvitton eller komma in med trasiga prylar till butiken. Jag har tex. (med prylar köpta på biltema) kört slut på hjullager, leder, stag, knutar bromsbelägg mm, samt knäckt hylsor, tänger och mejslar, krökt avdragare, skaft och så vidare genom åren. Jag har inte åkt tillbaka med dessa prylar för att ha en dialog om att få en ny del/verktyg tillbaka (vilket jag såklart inte vill ha), dessutom inte sparat något kvitto för att komma in efter ett-två år och hojta med det i näven att kvaliteten är orimlig. När jag handlar något förväntar jag mig att det ska fylla sitt syfte. Knäcker jag en hylsa inköpt på feltema svär jag en harang och far till någon annan butik och löser problemet, jag letar inte fram något kvitto jag inte sparat i nån låda på vinden och åker in till biltema och ber om 47 kronor tillbaka.
Citera
2026-05-20, 06:02
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neeek
Uttrycket att "något är helt okej för pengen" är i min mening ett av problemen. Om det är jävligt billigt, är det fortfarande inte rimligt att grejjen är jävligt dålig eller håller oerhört kort tid. I min värld bör en bildel motsvara original funktion och kvalitet eller bättre, allt annat är orimligt. Men det är där åsikterna skiljer sig, svennebanan är väl nöjd så länge det är billigt. Om jag byter en drivknut på en bil efter 35k mil, varför skulle jag vilja sopa dit en som bara skulle hålla i 5k mil? Det är som att köpa ett jobb av en hantverkare men inte få jobbet helt utfört, men vara nöjd med att det blev billigare. Det finns en lägstanivå där saker och ting måste kunna fylla sitt syfte, den nivån är för låg hos feltemafolket i mina ögon och det förvånar mig att folk fortfarande handlar skräp där och att butiken, liknande butiker och lågpriskedjor får existera. Sån är jag.

En annan del av problemet tror jag är att folk (liksom jag) inte ids spara kvitton eller komma in med trasiga prylar till butiken. Jag har tex. (med prylar köpta på biltema) kört slut på hjullager, leder, stag, knutar bromsbelägg mm, samt knäckt hylsor, tänger och mejslar, krökt avdragare, skaft och så vidare genom åren. Jag har inte åkt tillbaka med dessa prylar för att ha en dialog om att få en ny del/verktyg tillbaka (vilket jag såklart inte vill ha), dessutom inte sparat något kvitto för att komma in efter ett-två år och hojta med det i näven att kvaliteten är orimlig. När jag handlar något förväntar jag mig att det ska fylla sitt syfte. Knäcker jag en hylsa inköpt på feltema svär jag en harang och far till någon annan butik och löser problemet, jag letar inte fram något kvitto jag inte sparat i nån låda på vinden och åker in till biltema och ber om 47 kronor tillbaka.


Det låter fortfarande mest som du hittar på och flyttar målstolparna lite försatt det ska passa det svar jag gav dig, men egentligen utan att svara på de frågor jag ställde…

Du drar sen gröna allt/alla över en kam, vilket är dumt.

Jag har högst sannolikt både högre kunskaper och erfarenheter om bilar och teknik samt skruva med sådant, än snittet av vad folk normalt har. Och det är alldeles för mycket som skorrar i både din story och dina förklaringar runt detta….

Jag själv skulle heller inte köpa grejor (reservdelar alltså) till vad som helst i bilväg, mest för att de helt enkelt oftast inte har bildelar till de bilar jag har, plus att jag anser har råd med i princip originaldelar och att mina bilar förtjänar det. Men trots det så har jag köpt en hel del biltillbehör, reservdelar, kem, fritidsgrejor, bygg, el, bilvård, kläder etc etc från Biltema genom åren och då snackar vi från jag tog körkort typ, alltså före 80tal. Och det är extremt sällan jag fått problem med något eller att jag blivit missnöjd, trots att jag ofta kunnat jämföra med ”rediga grejor” från välkända varumärken.

De extremt få gånger jag behövt reklamera saker så har det gått utan kvitto de flesta gångerna, särskilt då med verktyg. Men som jag skrev förut så är det extremt få saker som gått sönder genom åren.

Jag vet t ex bilmekaniker och bilverkstäder som kör med övervägande Biltema-verktyg och är skitnöjda.
Jag själv har en drös verktyg av allehanda slag från Biltema och som jag minns nu så har jag bara behövt reklamera extremt få saker, och det har ofta gått utan kvitto.

Utöver det kan man ju också fråga sig varför det tvunget skulle vara nån skillnad på t ex ett lager från Timken som har exakt samma artikelnummer etc som plockats ur en Biltemakartong, eller ett som plockats ur en Timkenkartong eller xxxxx bilmärkes kartong…?

Vi kan säga såhär, att om jag ska köpa nåt som brukar jag göra två saker. Kolla vad det kostar original och kolla om det finns på Biltema och vad det kostar där, för att ha en grundläggande referens.

Är det inte mycket till prisskillnad så köper jag gärna, ja helst original, eller kända märken på produkter.
Men är det större skillnader och det inte är särskilt kritiska applikationer, både sett till faktisk funktion och kvalitet, och hur bökigt det är att byta. Och inte minst vad är det jag ska göra och på vad.

För att ta ett exempel.
Skulle jag behöva byta bromsbelägg på en Porsche för banbruk, så är det original eller likartat som gäller.
Men om det handlar om grannens frugas bil, en billig enkel vardagsbil som körs stilla ett par tre mil om dagen till jobbet på skolköket, that’s it. Så har jag inga som helst problem med att välja Biltema om det sparar en hel del på priset.

Men efter hur du skriver så tippar jag på att du minsann ”vet” att Biltemas motoroljor är skitdåliga jämfört med de kända märkena, och att en massa bilar krånglat direkt efter att ha fått Biltemaolja……?

Sen kan man ju såklart undra varför du med den erfarenheten ändå vittnar om att du handlat en hel del på Biltema under många år. Man kan ju tycka att du borde hejdat dig för länge sen, på ett tidigt stadium när du upplevde så mycket problem med Biltemas grejor.

Nej, jag tror som sagt att du mest fabulerar….
Citera
2026-05-20, 12:45
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det låter fortfarande mest som du hittar på och flyttar målstolparna lite försatt det ska passa det svar jag gav dig, men egentligen utan att svara på de frågor jag ställde…

Du drar sen gröna allt/alla över en kam, vilket är dumt.

Jag har högst sannolikt både högre kunskaper och erfarenheter om bilar och teknik samt skruva med sådant, än snittet av vad folk normalt har. Och det är alldeles för mycket som skorrar i både din story och dina förklaringar runt detta….

Jag själv skulle heller inte köpa grejor (reservdelar alltså) till vad som helst i bilväg, mest för att de helt enkelt oftast inte har bildelar till de bilar jag har, plus att jag anser har råd med i princip originaldelar och att mina bilar förtjänar det. Men trots det så har jag köpt en hel del biltillbehör, reservdelar, kem, fritidsgrejor, bygg, el, bilvård, kläder etc etc från Biltema genom åren och då snackar vi från jag tog körkort typ, alltså före 80tal. Och det är extremt sällan jag fått problem med något eller att jag blivit missnöjd, trots att jag ofta kunnat jämföra med ”rediga grejor” från välkända varumärken.

De extremt få gånger jag behövt reklamera saker så har det gått utan kvitto de flesta gångerna, särskilt då med verktyg. Men som jag skrev förut så är det extremt få saker som gått sönder genom åren.

Jag vet t ex bilmekaniker och bilverkstäder som kör med övervägande Biltema-verktyg och är skitnöjda.
Jag själv har en drös verktyg av allehanda slag från Biltema och som jag minns nu så har jag bara behövt reklamera extremt få saker, och det har ofta gått utan kvitto.

Utöver det kan man ju också fråga sig varför det tvunget skulle vara nån skillnad på t ex ett lager från Timken som har exakt samma artikelnummer etc som plockats ur en Biltemakartong, eller ett som plockats ur en Timkenkartong eller xxxxx bilmärkes kartong…?

Vi kan säga såhär, att om jag ska köpa nåt som brukar jag göra två saker. Kolla vad det kostar original och kolla om det finns på Biltema och vad det kostar där, för att ha en grundläggande referens.

Är det inte mycket till prisskillnad så köper jag gärna, ja helst original, eller kända märken på produkter.
Men är det större skillnader och det inte är särskilt kritiska applikationer, både sett till faktisk funktion och kvalitet, och hur bökigt det är att byta. Och inte minst vad är det jag ska göra och på vad.

För att ta ett exempel.
Skulle jag behöva byta bromsbelägg på en Porsche för banbruk, så är det original eller likartat som gäller.
Men om det handlar om grannens frugas bil, en billig enkel vardagsbil som körs stilla ett par tre mil om dagen till jobbet på skolköket, that’s it. Så har jag inga som helst problem med att välja Biltema om det sparar en hel del på priset.

Men efter hur du skriver så tippar jag på att du minsann ”vet” att Biltemas motoroljor är skitdåliga jämfört med de kända märkena, och att en massa bilar krånglat direkt efter att ha fått Biltemaolja……?

Sen kan man ju såklart undra varför du med den erfarenheten ändå vittnar om att du handlat en hel del på Biltema under många år. Man kan ju tycka att du borde hejdat dig för länge sen, på ett tidigt stadium när du upplevde så mycket problem med Biltemas grejor.

Nej, jag tror som sagt att du mest fabulerar….
Alla utan en ekonomisk oberoende situation vill väl komma undan billigare, likaså jag. Hoppet om att grejjer bör uppfylla sitt syfte med en rimlig lägstanivå har för mig levt läge, men tillslut föll poletten. Nog hade jag kunnat ge mig tidigare, men så var inte fallet.

Olja bör jag inte uttala mig om egentligen då jag inte känner mig insatt. Däremot har jag haft motorras på fordon, majoriteten med olja från biltema i, däremot ingen aning om det varit på grund av oljan ska säjas. Vad är din egna analys, bara ett sammanträffande? Jag skulle inte handla olja där igen, men som sagt det är jag.

Hur långt är ett snöre? Som du själv beskriver är det skillnad i kvalitet, vad gäller lägstanivå skiljer sig åsikterna. Nog funger grejjerna från feltema i en viss utsträckning eller i ett tag och visst är det högt och lågt både gällande kvalitet och funktion vissa gånger, men majoriteten är av den sämre och det förvånar mig att så många är så pass nöjd och inte ställer högre krav på i detta fall dess lägstanivå.
I slutändan får man vad man betalar för, och alla som klappar sig på bröstet för Biltema säger samma sak, det är bra grejer sett till priset, vilket jag inte håller med om. Det duger inte att en jävligt billig grej är jävligt dålig, den ska fylla sitt syfte och därtill annars bör den inte få säljas. Är det rimligt att byta bildelar för att sedan byta det igen om ett par år? Det tycker inte jag och den fällan har jag trampat i många gånger, däremot aldrig hänt mig med originaldelar, undra varför.

Hade samtliga kunder reklamerat böset de köpt vid minsta fel, kvalitetsbrist eller inom garantitiden hade butiken gått i konkurs, det är jag övertygad om. De lever på att konsumtionssamhället tågar vidare och att folk inte ställer högre krav på prylars kvalitet, funktion och ursprung och påstår att lägstanivån är rimlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in