Citat:
Joo det stämmer allt!
Ja, men det är inte så svårt att räkna ut. Denna überdyra butikskedja - liksom en hel del andra butiker som säljer byggmateriel och annat - har läskigt höga utpriser till privatpersoner medan företagare/näringsidkare/verkstäder får stafflade rabattsatser som kan vara så höga som upp till 75%! Ju trognare kund och ju mer man köper, desto högre rabatter. Det säger ju en del om vilka påslag det handlar om. Färgbutiker har t ex extremt goda marginaler och det räcker i princip att nämna att man har ett företag om man vill köpa färg så drar dom 20-30% direkt i kassan, alltså utan att man behöver läggas upp som kund som ska faktureras. Så har jag själv gjort - utan att ens ha ett företag!
Jag undrar hur länge man kan köra detta race, trodde det skulle vara borta för 10 år sen men tydligen inte? Vi ser dock att många utländska aktörer börjar etablera sig här (Motonet, Thansen etc) så det kanske är en förändring på gång?
Att Biltema nästan håller på att stänga ner den avdelning som man byggde upp sin verksamhet på - reservdelar/slitdelar - är rätt enkelt att se. Numera säljer man allehanda krafs som inte har med bilar att göra och sortimentet av delar som bara passar vissa märken/modeller blir allt smalare och smalare. Att det sen finns allt fler bilmärken med kortare och kortare modellbyten gör att logistiken nästan blir övermäktig för att upprätthålla ett brett sortiment av såna delar - även om produkterna finns att köpa in, håller god kvalitét och och är rätt billiga i inköp. Man koncentrerar sig numera därför på mer globala delar som passar många fordon; oljor, batterier, torkarblad, lampor och inte minst: verktyg. Det går alltså inte att erbjuda t ex en slutburk till en BMW X3 från 2019 eftersom efterfrågan är för låg då den delen bara passar till kanske två årsmodeller och det är helt olika slutburkar beroende på vilken av de 5-6 motortyper som fanns då, sen blir det andra utföranden osv. Logistiken skulle bli övermäktig helt enkelt.
Jag undrar hur länge man kan köra detta race, trodde det skulle vara borta för 10 år sen men tydligen inte? Vi ser dock att många utländska aktörer börjar etablera sig här (Motonet, Thansen etc) så det kanske är en förändring på gång?
Att Biltema nästan håller på att stänga ner den avdelning som man byggde upp sin verksamhet på - reservdelar/slitdelar - är rätt enkelt att se. Numera säljer man allehanda krafs som inte har med bilar att göra och sortimentet av delar som bara passar vissa märken/modeller blir allt smalare och smalare. Att det sen finns allt fler bilmärken med kortare och kortare modellbyten gör att logistiken nästan blir övermäktig för att upprätthålla ett brett sortiment av såna delar - även om produkterna finns att köpa in, håller god kvalitét och och är rätt billiga i inköp. Man koncentrerar sig numera därför på mer globala delar som passar många fordon; oljor, batterier, torkarblad, lampor och inte minst: verktyg. Det går alltså inte att erbjuda t ex en slutburk till en BMW X3 från 2019 eftersom efterfrågan är för låg då den delen bara passar till kanske två årsmodeller och det är helt olika slutburkar beroende på vilken av de 5-6 motortyper som fanns då, sen blir det andra utföranden osv. Logistiken skulle bli övermäktig helt enkelt.
Det gäller att vara polare med allbilsverkstadens ägare, snickaren och målaren för kunna få rabatterna.
Hos Mekonomen 20 - 40% rabatt på bildelar.
Hos brädgården 50% rabatt om man uppger polarns lilla byggfirma.
Hos färgbutiken 50% om man är släkt med släktens släkting, och nämner det.
Det enda förtag jag vet om som inte lämnar någon som helst rabatt till någon, inte ens till Sveriges då största bilföretag, med anläggningar över hela landet, och som så gott som alla bilägare besöker varje år.
Hur jag vet det?
Jo jag lade ut anbudsinfordran på en bilartikel till alla tänkbara leverantörer på ifrågavarande produkt.
Biltema var den enda som svarade med sitt fasta pris, och meddelade att man inte lämnar någon som helst rabatt.