Citat:
Ursprungligen postat av
Neeek
Om man ändå vore hantverkare, det vore något! Däremot vet de precis vad de pratar om tydligen, inte otippat. Jag har aldrig stött på en hantverkare som hyllat varken Biltema eller byggmax för den delen, märkligt va? Sen vet jag inte vad ditt exempel rörande elinstallationer tillför till diskussionen, att gubbdagis säljer okej prylar, okej?
Vad är det för svammel gällande batterier? Köper jag ett batteri köper jag ett batteri av en känd tillverkare, vart har ingen större betydelse. Vilken dåre åker till Volvo för att köpa ett bilbatteri? Senaste bilbatteriet från Biltema höll förövrigt 18 månader, sedan tog det inte laddning längre.
Vad gäller olja har jag inte nämnt något om att det är något fel på den då jag har samma uppfattning om klassificering som du beskriver, däremot är jag tveksam med den erfarenhet jag har av rasade motorer där majoriteten haft just biltemas olja i, jag tror inte det är ett trevligt litet sammanträffande. Men det är vad jag tror.
Jag har inte påstått något annat än att det mesta tillverkas i Kina oavsett varumärke.
För 35 år sedan hade Biltema betydligt bättre kvalitet på grejorna än idag, så det förvånar mig inte alls.
Oavsett om däcket du köpt kostar en tusenlapp eller hundring, anser du det rimligt att butiken får sälja grejjer som håller så otroligt låg kvalitet?
Det enda som står klart efter att ha läst dina inlägg i tråden, är att du nog mest är det du själv beskrev (före detta…) men inte förstår det själv utan tror det skulle ge mer tyngd åt dina påståenden….
Nej det var generellt sett inte bättre kvalitet på Biltema för 35 år sedan.
Detta för att i generellt sett allt vi köper idag har högre kvalitet än det hade förr, och dessutom billigare.
Biltema hade verktyg med 10 års garanti redan då, och de har det även idag. Menar du att dessa verktyg är dåliga….?
Sen gnäller du på t ex Byggmax.
Ok, vad är det för skillnad på t ex Habo från Byggmax, eller Schneider, för ett klart lägre pris. Än Habo och Schneider från t ex Ahlsell eller Hedins till ett klart högre baspris….?
Sen drar du upp att ett batteri från Biltema höll bara 18 mån för dig. Ok, sånt kan säkert hända. Men det kan det även hända från ”märkesbutiken” eller hur…?
Och vad säger du till/om alla andra, hundratusentals, som köpt batteri på Biltema och de har inte haft några problem och de har hållit i många år?
Givetvis har Biltema förändrats, rejält, på 35 år. T ex har de breddat sortimentet mycket mer och fått mer områden som t ex kläder och fritidsgrejor.
Jag har t ex köpt en del jackor och de håller skitbra kvalitet för ett mycket bra pris. Nej, det är absolut inte Haglöfs, men Haglöfs är ju ”extremen” i andra änden som har löjligt höga priser för produkter som förvisso generellt sett är mycket bra, men inte med en kvalitet som är så himla bra som det himla höga priset ger sken av.
Ett par vind/regntäta brallor eller jacka i serien LIM kan kosta 3-4k och liknande funktionalitet och bra kvalitet kan man hitta på t ex Byggmax för bråkdelen av priset.
När vi ändå är inne på Byggmax så kan jag dra en färsk erfarenhet.
Jag planerar att byta hängrännor på en fastighet. Det handlar om ca 50 m hängrännor med tillbehör.
Jag kollade upp priserna på Hedins byggvaruhandel som hade ett erbjudande om 24% rabatt på allt.
Och landade på 16 600kr (med rabatten….)
Kollade sen priset på Byggmax om jag plockade ihop material ur deras sortiment som skulle täcka mitt behov.
Det blev ca 5000 kr lägre, med deras ORDINARIE pris….
Kvaliteten då…?
Ja det var i båda fallen välkända svenska tillverkare för produkter inom vattenavledning, avsedda för nordiskt klimat, samma eller liknande materialval, mötte samma krav och höll samma klassningar. Hade likvärdiga garantier.
För klara för mig VAD jag skulle tjäna på att köpa grejorna hos Karl Hedin Byggvaru som inte ens med 24% klarade att nå ner till samma slutsumma som för samma/likvärdiga varor på Byggmax.
Samma sak med t ex kemprodukter eller annat för båt/husvagn/husbil. Där det kan finnas samma varumärken (i vissa fall bara om-brandat) på t ex Motonet som det finns på det stora Campingvaruhuset utanför Enköping, men till ett betydlig lägre pris på Motonet. Var ska jag köpa tycker du, och vad mer får jag om jag köper det på Campingvaruhuset…?
För att tassa tillbaka till just Biltema, så de grejor jag har sämre erfarenhet av därifrån har i princip bara handlat om nåt ”panikköp” av nån skitbillig skruvmejsel t ex, som inte var så jäkla tålig men inte heller var tänkt för att vara just det utan skulle agera t ex tillfälligt ”brytjärn” eller likande.
Och jo, köpte för en massa år sedan ett multiverktyg liknande Leatherman, som såg rätt ok ut och kostade smulor i jämförelse. Den var ingen hit utan betydligt klumpigare och klenare på alla vis jämfört med de Leatherman jag senare köpte och kunde jämföra med. Och där har ju Leathermans höga pris den fördelen att de har 20 års garanti, som dessutom funkar bra och man kan få en helt ny produkt utan knot efter en massa år.
Det finns helt klart produkter på Biltema som håller mycket låga priser, och som då även har en kvalitet i paritet till priset, men det ska för en person med den erfarenhet du försöker förespegla inte vara några som helst problem att skilja ut dessa alternativ från de som ligger i högre kvalitetklass.
Jo sen dök ju även Dollar Store upp i nåt av dina inlägg, med samma enfaldigt generaliserande negativa anda.
Men det är samma sak där, det finns massvis med bra produkter till riktigt bra priser på Dollar Store, även samma varumärken som i andra mer välkända vardagsrutiner. Eller menar du att samma Pepsodent eller Gilette etc för ett mycket högre pris på ICA etc är bättre än de från Dollar Store….?
Samma med hund/kattmat, välkända varumärken men till lägre pris på DS än på de ”vanliga” kedjorna etc.
Samma med en drös andra produkter inom hygien, städkem, kök, fritid etc etc.
Så jag håller nog fast vid att du mest fabulerar och är proppfull med fördomar och myter. För det där ”tidigare mek” verkar ha bleknat betydligt, ja i alla fall om du menade att det skulle ge en indikation på stor kunskap och erfarenhet inom relevanta områden.