2026-05-21, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neeek
Det pladdras mest på om en massa andra erfarenheter än just bildelar från Biltema jämfört med Mekonomen och original. Jag ramlade ifrån ämnet i ett försök att resonera kring varför grejjer fortfarande säljs, utan att veta tror jag ändå att det finns en rimlighet i det, trots att jag beskriver mig själv för ett gäng år sedan.

Jag har som jag tidigare nämnt ingen vettig erfarenhet av reservdelar från Biltema varken privat eller inom tidigare jobb. Trots att det anses vara för hobbyisten är jag förvånad att folk inte ställer högre krav på funktion och kvalitet.

För mig är det orimligt att ett hjullager är slut efter ett par tre år när ett original skulle hålla i 10 år.
Likså:
- att en avdragare, kofot, brytjärn eller tång kröks istället för att göra jobbet.
-att byta packningar, tätningar, drivknutar och damasker på löpande band åt kunder.
-att en kompressionstestare eller momentnyckel inte håller någon rimlig tolerans efter några gångers brukande.
-att byta samtliga bussningar i framvagnen åt en kund två år efter han gjort det själv med snedslitna däck som resultat trots att gjort hjulinsällningar efter konstens alla regler, behöver jag nämna att det bara var hängslen kvar av bussningarna?
-att byta bromsklossar, belägg och skivor åtskilliga gånger på grund av slitage, vibrationer eller tjutande bromsar.
-att byta kulleder och klapperstag efter ett par säsongers normalt brukande.

Att för den delen hjälpa grannen med att byta soppaslang på gräsklipparen, slang och däck på grabbens cykel, skottkärrehjul på grannfrugans trägårdskärra för att sedan göra det igen efter en säsong för att de vittrat sönder gör inget annat än att späda på förvåning om att butiken får sälja böset.

Men diskussionen är orimlig oavsett. Du och bevisligen många andra är nöjd med att det finns billigare alternativ trots dess kassa kvalitet och andra bakomliggande faktorer sett till prislappen. Jag är inte det då jag anser att dess lägstanivå är för låg och som sagt väldigt förvånad att fler inte ställer högre krav på varken kvalitet eller bakomliggande faktorer till ett ofta för bra-för-att-vara-sant-pris.

Sen vad gäller byggmax litar jag på de hantverkare jag känner, jag har själv ingen annan erfarenhet än krokiga plank med ifrågasättbar finish och andel kvistar samt ovanliga/mindre användbara mått på virke, men visst har det funkat i en viss utsträckning. Det är klart att två produkter av samma varumärken från olika butiker sällan skiljer sig, men ofta på bekostnad av andra orimlighet. Desamma gäller dollarstore, visst har de både skräp och rimliga grejjer, men priserna skiljer sig sällan hästlängder och på den lokala butiken här jobbar föredetta pundare och annat förmodat lågavlönat folk, därav åker iaf jag hellre till någon annan butik och köper min pepsodent än till en lågprisskejda som säljer säg hälften skrot och hälften ibland något billigare förbrukningsvaror.

Men hur långt är ett snöre? Du är bevisligen nöjd, jag är inte det. Jag tror dock du har för lite erfarenhet för att faktiskt uttala dig om biltemas reselvdelssortiment på fordon över tid och rimligheten i dess faktiska hållbarhet i förhållande till en originaldel.

Citat:
Varför ska jag ändra min åsikt med den erfarenhet jag har? Om jag är missnöjd 9/10 gånger över en längre period och ifrågasätter folks krav på kvalitet och funktion, varför ska kah då lägga mig platt och hålla med om att det är rimligt att något jävligt billigt är jävligt dåligt osv?

Ok, då kan vi väl sammanfatta lite..

Du börjar med att kasta skit på bl a Biltema och hintar om att du minsann varit bilmek, och att du minsann har erfarenheter av hur dåliga Biltemas grejor är.

Men sen här ovan så erkänner du att du inte har några egna erfarenheter av Biltemas grejor…..

Sen drar du till med påståenden om att det är skit om Biltemas hjullager går sönder på 2-3 år, när original håller 10 år. Om, vilka seriösa grunder har du för att Biltemas hjullager generellt sett håller bara 2-3 år…?
Eller att original hjullager alltid håller minst 10 år och aldrig kan gå sönder efter några få år….?
Har du seriös statistik att referera till…? Eller är det som jag tror brunt på dina knogar efter att ha dragit det bara ur röven….?

Nu har vi inte ens gått in på varför saker kan gå sönder. Hur vet vi att de saker som ev går sönder i förtid gör det p g a sämre kvalitét, eller dåligt arbete av den som utförde jobbet, eller andra defekter som kan påverka de nya delarna…?

Sen det om avdragare och annat.
Hur vet du/vi att dessa som har haft problem med sådan inte har våldfört sig på grejorna? Fattar ens folk själva alltid när de misshandlar verktyg etc…?

Jag själv har köpt grejor på Biltema i en massa år, och har inga problem att runda sådant som uppenbarligen inte håller den klass jag är ute efter, eller så kan det passa kalasbra sett till vad jag just då är ute efter. Generellt sett har jag höga krav på kvalitet, och pris. Hur dessa krav avvägs beror på varje enskilt fall, beroende på varför och till vad jag köper grejor. Biltema är INTE mitt tempel, utan en av flera olika alternativ att köpa grejor från.

Men jag tycker det är illa när folk kastar skit på Biltema m fl och det uppenbart handlar bara om att de är fullskitna med myter skrönor fördomar och egen bias….

Som sagt, är det nåt du kan så är det att fabulera, generalisera grovt, tycka och tro utan egentlig seriös erfarenhet eller kunskap i det du fabulerar om…
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-05-21 kl. 12:08.
Citera
2026-05-21, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, då kan vi väl sammanfatta lite..

Du börjar med att kasta skit på bl a Biltema och hintar om att du minsann varit bilmek, och att du minsann har erfarenheter av hur dåliga Biltemas grejor är.

Men sen här ovan så erkänner du att du inte har några egna erfarenheter av Biltemas grejor…..

Sen drar du till med påståenden om att det är skit om Biltemas hjullager går sönder på 2-3 år, när original håller 10 år. Om, vilka seriösa grunder har du för att Biltemas hjullager generellt sett håller bara 2-3 år…?
Eller att original hjullager alltid håller minst 10 år och aldrig kan gå sönder efter några få år….?
Har du seriös statistik att referera till…? Eller är det som jag tror brunt på dina knogar efter att ha dragit det bara ur röven….?

Nu har vi inte ens gått in på varför saker kan gå sönder. Hur vet vi att de saker som ev går sönder i förtid gör det p g a sämre kvalitét, eller dåligt arbete av den som utförde jobbet, eller andra defekter som kan påverka de nya delarna…?

Sen det om avdragare och annat.
Hur vet du/vi att dessa som har haft problem med sådan inte har våldfört sig på grejorna? Fattar ens folk själva alltid när de misshandlar verktyg etc…?

Jag själv har köpt grejor på Biltema i en massa år, och har inga problem att runda sådant som uppenbarligen inte håller den klass jag är ute efter, eller så kan det passa kalasbra sett till vad jag just då är ute efter. Generellt sett har jag höga krav på kvalitet, och pris. Hur dessa krav avvägs beror på varje enskilt fall, beroende på varför och till vad jag köper grejor. Biltema är INTE mitt tempel, utan en av flera olika alternativ att köpa grejor från.

Men jag tycker det är illa när folk kastar skit på Biltema m fl och det uppenbart handlar bara om att de är fullskitna med myter skrönor fördomar och egen bias….

Som sagt, är det nåt du kan så är det att fabulera, generalisera grovt, tycka och tro utan egentlig seriös erfarenhet eller kunskap i det du fabulerar om…
Då missuppfattar du förmodligen min något ifrågasättbara formulering. Den erfarenhet jag har av biltema, som.jag anser är i relativt stor omfattning både privat och inom jobb är inte av det positiva slaget, iallafall inte majoriteten.

Jag har inte dragit något ut röven av det jag skrivit. Samtliga påståenden är ett axplock av egen erfarenhet där vi då tex. bytt grejjer åt kund som köpt egna delar från Biltema för oss att byta, för att sedan bevittna kvaliteten då vi bytt delarna på nytt ett par år senare. Andra har bytt grejjer själv, för att senare komma in och byta dessa.
Om vi fått byta exempelvis hjullager åt kunder om vartannat där de påstått sig bytt dessa ett par år tillbaka, vad ska jag anta, att samtliga snackat skit eller monterat dit grejjerna fel, speciellt när jag bevittnat exakt detsamma privat?

Och om en 10 år gammal bil kommer in för ett lagerbyte bör jag kunna anta att lagret håller i 10 år, eller hur? Eller anser du att något annat bör antas?
Senast redigerad av Neeek 2026-05-21 kl. 12:36.
Citera
2026-05-21, 15:36
Medlem
Citat:
Då missuppfattar du förmodligen min något ifrågasättbara formulering. Den erfarenhet jag har av biltema, som.jag anser är i relativt stor omfattning både privat och inom jobb är inte av det positiva slaget, iallafall inte majoriteten.

Jag har inte dragit något ut röven av det jag skrivit. Samtliga påståenden är ett axplock av egen erfarenhet där vi då tex. bytt grejjer åt kund som köpt egna delar från Biltema för oss att byta, för att sedan bevittna kvaliteten då vi bytt delarna på nytt ett par år senare. Andra har bytt grejjer själv, för att senare komma in och byta dessa.
Om vi fått byta exempelvis hjullager åt kunder om vartannat där de påstått sig bytt dessa ett par år tillbaka, vad ska jag anta, att samtliga snackat skit eller monterat dit grejjerna fel, speciellt när jag bevittnat exakt detsamma privat?

Och om en 10 år gammal bil kommer in för ett lagerbyte bör jag kunna anta att lagret håller i 10 år, eller hur? Eller anser du att något annat bör antas?

Så vad säger du om alla andra som inte har i närheten samma erfarenheter av Biltema, där de kör med samma delar de bytt i en massa år? Ljuger alla de eller ljuger nån annan…?
För är det inte märkligt att för dig så har ”allt” från Biltema krånglat och varit dåligt, gått sönder? Men för massvis med andra så funkar grejorna bra och håller länge.
Citera
2026-05-21, 16:06
Medlem
zoombos avatar
Citat:

Din ståndpunkt till Biltema och deras kvalitet verkar ha pågått under en längre tid och då förvånas jag över hur du ändå verkar fortsätta handla och använda prylar därifrån - som då hela tiden går sönder. Om jag handlat två par jeans på en butik och dessa är helt slut efter ett år så är det sluthandlat för mig på denna butik och detta märke. Men du fortsätter alltså köpa därifrån....

Sen har vi då tidsaspekten. När gick saker och ting sönder? I princip efter garantitiden slutat eller efter 10 år och hände detta 202x eller 199x? Jag köpte också några produkter med tveksam kvalitet på Biltema på 90-talet men det är ju ett tag sen. Exempelvis en blandare till tvättstället på toan för 279,-, den började hacka och var rätt svårmanövrerad efter bara några år. En märkesblandare kostade då minst det dubbla och med tanke på att denna används flera gånger per dag så var det dumsnålt tänkt, hade den däremot suttit i en gästtoa som sällan används så kanske den hade hållit i många år. Dåligt köp och: man får det man betalar för.

Åsikter är ju som spikar, lätta att slå i och svåra att dra ur och bildade man sig en bestämd uppfattning om ett märkes kvalitet för 30 år sen så verkar det vara rätt många som har svårt att ändra på detta; alltså erkänna att detta har förändrats och kanske kräver en ny bedömning.

Men jag ska erkänna att jag själv handlat varor på nätet till ett mycket attraktivt pris för att sedan bara konstatera att jag fått det jag betalar för. En chansning helt enkelt som faktiskt visat sig hålla vissa gånger. "Är något för billigt så ligger oftast en hund begraven" så man ska ha betydligt lägre förväntningar på sånt. Köpte nyligen en sak från Kina som man skruvar fast på kökskranen för att enkelt kunna ändra strålen. Kostade runt 20 spänn och var helt oanvändbar och höll i två veckor innan gängorna gav upp. En chansning som jag fick långnäsa av. Men jag köpte också en liten USB-laddbar ficklampa för ungefär lika mycket på samma ställe som är helt fantastisk om man ser till priset, lyser utav h-e, ställbart fokus, magnetisk, metallhölje och lång bränntid. Det var ett positivt köp!

Vi är flera här som säger samma sak: säljer man bara skräp så har man till slut inga kunder kvar så ditt resonemang håller inte riktigt eller så har du haft enorm otur.
Citera
2026-05-21, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så vad säger du om alla andra som inte har i närheten samma erfarenheter av Biltema, där de kör med samma delar de bytt i en massa år? Ljuger alla de eller ljuger nån annan…?
För är det inte märkligt att för dig så har ”allt” från Biltema krånglat och varit dåligt, gått sönder? Men för massvis med andra så funkar grejorna bra och håller länge.
Fortsatt har majoriteten av grejjerna krånglat för min del, nog drar man allt över en kam om det är majoriteten böset, det skulle även du gjort.
Varför ska jag sitta och försvara biltemas torkarblad när deras drivknutar fallerat efter ett halvår?
Eller varför ska jag säga att deras batterier är fantastiska då jag har ett par som är som är över 30 år gamla och funkar prima fortfarande när jag samtidigt har fått byta en hel drös som har hållt betydligt kortare än vad som bör förväntas av ett modernt batteri?

Det förvånar mig att inte fler ställer högre kvar på någon form av lägstanivå.

Är så fallet att det funkar så förbaskat bra för andra vilket det tydligen gör, så tycker då inte jag att argument "bra grejjer i förhållande till priset" duger om det skiljer så pass mycket i kvalitet som jag upplevt. Och alla säger precis samma sak som handlar där. Det är inte försvarbart att en jävligt billig grej är jävligt dålig. En produkt ska fylla sitt syfte och därtill, annars är det skräp.
Baskvalitetsbajs är ett skämt, för det är precis över ribban av Svensson anser vara acceptabelt, och den ribban är för låg.
Citera
2026-05-21, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Din ståndpunkt till Biltema och deras kvalitet verkar ha pågått under en längre tid och då förvånas jag över hur du ändå verkar fortsätta handla och använda prylar därifrån - som då hela tiden går sönder. Om jag handlat två par jeans på en butik och dessa är helt slut efter ett år så är det sluthandlat för mig på denna butik och detta märke. Men du fortsätter alltså köpa därifrån....

Sen har vi då tidsaspekten. När gick saker och ting sönder? I princip efter garantitiden slutat eller efter 10 år och hände detta 202x eller 199x? Jag köpte också några produkter med tveksam kvalitet på Biltema på 90-talet men det är ju ett tag sen. Exempelvis en blandare till tvättstället på toan för 279,-, den började hacka och var rätt svårmanövrerad efter bara några år. En märkesblandare kostade då minst det dubbla och med tanke på att denna används flera gånger per dag så var det dumsnålt tänkt, hade den däremot suttit i en gästtoa som sällan används så kanske den hade hållit i många år. Dåligt köp och: man får det man betalar för.

Åsikter är ju som spikar, lätta att slå i och svåra att dra ur och bildade man sig en bestämd uppfattning om ett märkes kvalitet för 30 år sen så verkar det vara rätt många som har svårt att ändra på detta; alltså erkänna att detta har förändrats och kanske kräver en ny bedömning.

Men jag ska erkänna att jag själv handlat varor på nätet till ett mycket attraktivt pris för att sedan bara konstatera att jag fått det jag betalar för. En chansning helt enkelt som faktiskt visat sig hålla vissa gånger. "Är något för billigt så ligger oftast en hund begraven" så man ska ha betydligt lägre förväntningar på sånt. Köpte nyligen en sak från Kina som man skruvar fast på kökskranen för att enkelt kunna ändra strålen. Kostade runt 20 spänn och var helt oanvändbar och höll i två veckor innan gängorna gav upp. En chansning som jag fick långnäsa av. Men jag köpte också en liten USB-laddbar ficklampa för ungefär lika mycket på samma ställe som är helt fantastisk om man ser till priset, lyser utav h-e, ställbart fokus, magnetisk, metallhölje och lång bränntid. Det var ett positivt köp!

Vi är flera här som säger samma sak: säljer man bara skräp så har man till slut inga kunder kvar så ditt resonemang håller inte riktigt eller så har du haft enorm otur.
Du ska inte behöva skylla dig själv för ett dåligt köp. Skräpet du köpt bör inte få säljas över huvud taget.
Första gången jag satte min fot på feltema var på 90-talet, sist jag var där var för tre år sedan om jag minns rätt.
Jag har aldrig haft det speciellt gott ställt ekonomiskt, men jag hade gärna spolat tillbaka tiden och slutat handla där för bra länge sedan. Jag tror det är fler som sitter, suttit i samma båt.
Citera
2026-05-21, 17:56
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Du ska inte behöva skylla dig själv för ett dåligt köp. Skräpet du köpt bör inte få säljas över huvud taget.
Första gången jag satte min fot på feltema var på 90-talet, sist jag var där var för tre år sedan om jag minns rätt.
Jag har aldrig haft det speciellt gott ställt ekonomiskt, men jag hade gärna spolat tillbaka tiden och slutat handla där för bra länge sedan. Jag tror det är fler som sitter, suttit i samma båt.
Du fattar inte. Skulle jag haft blandaren till en gästtoa så skulle denna fungerat utmärkt än idag men på en plats där den ska användas många gånger dagligen funkar det inte i längden. Priset måste givetvis beaktas, ska jag ha en enkel sällan-blandare så "duger" en för 279,- men ska den användas mycket måste jag nog upp i en för 6-700,-. Väldigt enkelt. Olika behov, olika priser. Därmed inte sagt att den billigare är rent skräp och inte ska få säljas, det är en enklare modell helt enkelt och ska användas därefter. Baskvalitet som du skriver. Sen kanske det finns en viss skyldighet från butiken att upplysa om just detta, det kan jag nog gå med på.

Sen blandar du ihop äpplen och päron. En sak som är jävligt billig ska inte jämföras rakt av med en som är jävligt dyr och den som är just billig håller givetvis lägre kvalitet än den dyrare och då har man ett val om man förstår detta. Vilket du inte verkar göra. Men det ska ändå inte vara så uselt att det man köpt ramlar ihop nästan direkt man packat upp varan, det kan jag gå med på.

Ta ett cykeldäck t ex. Köper jag detta på Biltema för 70,- så förväntar jag mig inte att det ska hålla i mer än 3-4 år. Köper jag däremot ett "märkesdäck" på stan för 275,- så har jag helt andra förväntningar på framför allt livslängden. Valet är mitt. Att invaggas i tron att det billiga däcket håller samma kvalitet som det dyrare är inget annat än självbedrägeri och det går inte att skylla på butiken om/när det väl pajar efter 5 år.

Jag känner också en som köpte (billiga) drivknutar där som bara höll några år men det var 1994 så det kanske har hänt saker sen dess?

Så, "alla" som handlar där säger att allt dom säljer är skräp. Och ändå handlar dom där och öppnar fler butiker. Hör du själv hur konspiratoriskt det låter?
Citera
2026-05-23, 09:34
Medlem
Citat:
Du fattar inte. Skulle jag haft blandaren till en gästtoa så skulle denna fungerat utmärkt än idag men på en plats där den ska användas många gånger dagligen funkar det inte i längden. Priset måste givetvis beaktas, ska jag ha en enkel sällan-blandare så "duger" en för 279,- men ska den användas mycket måste jag nog upp i en för 6-700,-. Väldigt enkelt. Olika behov, olika priser. Därmed inte sagt att den billigare är rent skräp och inte ska få säljas, det är en enklare modell helt enkelt och ska användas därefter. Baskvalitet som du skriver. Sen kanske det finns en viss skyldighet från butiken att upplysa om just detta, det kan jag nog gå med på.

Sen blandar du ihop äpplen och päron. En sak som är jävligt billig ska inte jämföras rakt av med en som är jävligt dyr och den som är just billig håller givetvis lägre kvalitet än den dyrare och då har man ett val om man förstår detta. Vilket du inte verkar göra. Men det ska ändå inte vara så uselt att det man köpt ramlar ihop nästan direkt man packat upp varan, det kan jag gå med på.

Ta ett cykeldäck t ex. Köper jag detta på Biltema för 70,- så förväntar jag mig inte att det ska hålla i mer än 3-4 år. Köper jag däremot ett "märkesdäck" på stan för 275,- så har jag helt andra förväntningar på framför allt livslängden. Valet är mitt. Att invaggas i tron att det billiga däcket håller samma kvalitet som det dyrare är inget annat än självbedrägeri och det går inte att skylla på butiken om/när det väl pajar efter 5 år.

Jag känner också en som köpte (billiga) drivknutar där som bara höll några år men det var 1994 så det kanske har hänt saker sen dess?

Så, "alla" som handlar där säger att allt dom säljer är skräp. Och ändå handlar dom där och öppnar fler butiker. Hör du själv hur konspiratoriskt det låter?

Du fattar inte?
Diskussionen i tråden handlar om reservdelar till fordon, inte plank på brädgården, en 30 år gammal hylssats eller en blandare...
Vad är dina egna erfarenheter av kvaliteten på de delar du köpt och sedan bytt på din bil?
Om du hade haft samma erfarenheter som mig hade du också dragit allt över en kam, och "resonerat som en hantverkare".

Sen håller jag inte med i ditt resonemang angående blandaren, även om exemplet inte hör hit. Min gissning är att blandaren kunnat hålla en vecka eller tio år, beroende på hur mycket tur du har. Jag anser iallafall att en så pass vital del hemmet vilket skulle kunna orsaka relativt stora konsekvenser vid fallering inte ska ha en tvivelaktig funktion. Desamma kan appliceras gällande bilar, visst, nog fan kan agvaset hänga löst i en månad eller två, men hjullagret bör inte riskera att skära, styrlederna bör inte heller tro att de är skådespelare i ett flipperspel, med relativt hög risk för oväntade och eventuellt allvarliga konsekvenser.

Sen att ställa krav på att ett däck för 70 kr ska hålla i 3-4 säsonger är ju löjligt. Ett cykeldäck med normal kavlitet kostar inte 70 kronor. En drivknut med normal kvalitet kostar inte 259 kronor. Bromsbelägg med normal kvalitet kostar inte 179 kronor. Är det inte rent av skräp så är det något annat bakomliggande som resulterar i ett så orimligt lågt pris och kvaliteten är fortfarande under all kritik.

Jag skulle nog anse att det är normalt att ställa krav på att ett cykeldäck ska hålla 3-4 säsonger, beroende på användning såklart, men det kostar INTE 70 kr...
Citera
2026-05-23, 13:53
Medlem
Citat:

Kloka ord.
Instämmer till fullo.
Med det tillägget att Biltemas grejor har blivit bättre med åren - från 1964 när jag första gången handlade hos Biltema.
3/8"-satsen, i sin stadiga blå plåtlåda, som jag köpte hos Biltema för kanske 50 år sedan har jag kvar.
Den är sedan flera år förpassad till reservhjulsutrymmet på min 2CV.
Jag använder den inte eftersom att spärrnyckeln blivit lite väl glapp, den har för långa "klicksteg", men framför allt för att hylsorna inte är "roundcorner".

Ersattes av Bahco 3/8" i dålig plastlåda som sprukit.
Bahchospärrnyckeln är ÄNNU mer sliten är Biltemadito.
Inte heller Bahcohylsorna "roundcorner".
Ligger i bagageutrymmet på min Jimny.

Både ½"-, 3/8"- och 1/4"-satserna numera av fabrikat Kamaza.
Men när det gäller 1" är det Bahco och Gedore som gäller.

Äger även en 1/4" Hazet i ljusblå plåtlåda.
Inhandlad enbart på HABEGÄR och används sällan - men det förekommer om jag ska hjälpa någon på annan plats än mitt garage.
Låg tills för några år sedan, då jag slutade "hoja", i verktygsrullen på min Suzuki 1400 Intruder eller 1100 Yamaha Virago.

Dyraste spärrnyckel jag köpt är en ½" Sandvik(för den ligger så bra i handen) liksom en 1/4" SnapOn.

Eftersom jag har så dålig karaktär när det verktyg så har jag härutöver ett antal hylsnyckelsatser som jag köpt på olika verktygsgrossisters utförsäljningar av satser som saknar någon enstaka hylsa eller bit.
Verktygsutförsäljningarna hos en viss verktysgrossist, som numera flyttat från Strängnäs till Eskilstuna, var rena julafton för en "verktygbög".
Måste vara något fel på mig men jag kan bli "hög" på verktyg och verktygsutförsäljningar.
Citera
2026-05-23, 16:59
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Du fattar inte?
Diskussionen i tråden handlar om reservdelar till fordon, inte plank på brädgården, en 30 år gammal hylssats eller en blandare...
Vad är dina egna erfarenheter av kvaliteten på de delar du köpt och sedan bytt på din bil?
Om du hade haft samma erfarenheter som mig hade du också dragit allt över en kam, och "resonerat som en hantverkare".

Sen håller jag inte med i ditt resonemang angående blandaren, även om exemplet inte hör hit. Min gissning är att blandaren kunnat hålla en vecka eller tio år, beroende på hur mycket tur du har. Jag anser iallafall att en så pass vital del hemmet vilket skulle kunna orsaka relativt stora konsekvenser vid fallering inte ska ha en tvivelaktig funktion. Desamma kan appliceras gällande bilar, visst, nog fan kan agvaset hänga löst i en månad eller två, men hjullagret bör inte riskera att skära, styrlederna bör inte heller tro att de är skådespelare i ett flipperspel, med relativt hög risk för oväntade och eventuellt allvarliga konsekvenser.

Sen att ställa krav på att ett däck för 70 kr ska hålla i 3-4 säsonger är ju löjligt. Ett cykeldäck med normal kavlitet kostar inte 70 kronor. En drivknut med normal kvalitet kostar inte 259 kronor. Bromsbelägg med normal kvalitet kostar inte 179 kronor. Är det inte rent av skräp så är det något annat bakomliggande som resulterar i ett så orimligt lågt pris och kvaliteten är fortfarande under all kritik.

Jag skulle nog anse att det är normalt att ställa krav på att ett cykeldäck ska hålla 3-4 säsonger, beroende på användning såklart, men det kostar INTE 70 kr...
Suck. Det blir lite som Stenmarks uttalande: De ä int' lätt å förklar' nåt för den som int' begrip'.
Jag har inte köpt reservdelar till mina bilar på Biltema på rätt många år nu av den enkla anledningen att jag inte har haft de bilar som de fortfarande har reservdelar till - undantaget då den gamla Volvon som jag införskaffade i fjol som reservbil och där har jag köpt en hel del därifrån; avgassystem, bromsok, ABS-givare, bromsslangar, bränslepump mm. Med gott resultat. Biltema har ju flyttat fokus från reservdelar till helt andra produkter och det kan man ju ha åsikter om. Men i deras övriga sortiment handlar jag och har handlat rätt friskt; kemikalier, cykeldelar, fritidsdelar, byggmateriel mm. Och givetvis: korv!

Jag köpte själv en cykel på Biltema runt 1995. Har använts till och från och var inte speciellt dyr. Det sitter fortfarande "70-kronorsdäck" på den från 1995 som håller luften rätt hyfsat.

Du tror att det med automatik betyder att en vara som är billig är dålig, vad är det för jäkla resonemang? Tänk på alla grisiga mellanhänder som lägger på massor med procent på inköpspriset för att bara flytta kartonger, betyder det då att varan har blivit bättre?
Sen är det så att rebrandning är vanligare än man tror, samma fabrik som gör en del som "originaldel" till en biltillverkare säljer exakt samma del fast i annan kartong till tredjepartsmarknaden - och då är det halva priset på den eller mindre. Det går mycket väl att tillverka många saker billigt, även bromsklossar och lager men ska många mellanhänder fläska på en massa pålägg utan att tillföra något mervärde för själva produkten så blir den i slutändan dyr. Varför tror du att det går att köpa en vevaxelgivare av ett tyskt, välkänt märke på Autodoc för 250,- när exakt samma kostar 1190,- i Sverige och en motsvarande under eget märke kanske 200,- på Biltema (om man säljer den) - fast den kommer från samma fabrik?
Citera
2026-05-23, 17:07
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndrejAksakov
Det kan ju ha varit slumpen men det kändes som att bilen käkade Biltemalampor till frukost där ett tag.
Något år sedan fick jag nedslag på en lampa och enligt besiktningsmannen var det vanligt förekommande med biltemalampor. Blev en märkeslampa för några tior extra när jag bytte inför ombesiktningen.
Citera
2026-05-23, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Något år sedan fick jag nedslag på en lampa och enligt besiktningsmannen var det vanligt förekommande med biltemalampor. Blev en märkeslampa för några tior extra när jag bytte inför ombesiktningen.

Ja de billigaste Biltema H4 etc hade rätt taskig precision på glödtrådarna, och det räcker med bråkdelar av en mm för att det ska stöka till ljusbilden. Brinntiden var ”sisådär” med. Så där kunde man absolut med fördel välja mer välkända varumärken. Hur det är idag med dessa lampor vet jag inte då jag kör original eller eftermarknads seriösa LED
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in