Citat:
Det pladdras mest på om en massa andra erfarenheter än just bildelar från Biltema jämfört med Mekonomen och original. Jag ramlade ifrån ämnet i ett försök att resonera kring varför grejjer fortfarande säljs, utan att veta tror jag ändå att det finns en rimlighet i det, trots att jag beskriver mig själv för ett gäng år sedan.
Jag har som jag tidigare nämnt ingen vettig erfarenhet av reservdelar från Biltema varken privat eller inom tidigare jobb. Trots att det anses vara för hobbyisten är jag förvånad att folk inte ställer högre krav på funktion och kvalitet.
För mig är det orimligt att ett hjullager är slut efter ett par tre år när ett original skulle hålla i 10 år.
Likså:
- att en avdragare, kofot, brytjärn eller tång kröks istället för att göra jobbet.
-att byta packningar, tätningar, drivknutar och damasker på löpande band åt kunder.
-att en kompressionstestare eller momentnyckel inte håller någon rimlig tolerans efter några gångers brukande.
-att byta samtliga bussningar i framvagnen åt en kund två år efter han gjort det själv med snedslitna däck som resultat trots att gjort hjulinsällningar efter konstens alla regler, behöver jag nämna att det bara var hängslen kvar av bussningarna?
-att byta bromsklossar, belägg och skivor åtskilliga gånger på grund av slitage, vibrationer eller tjutande bromsar.
-att byta kulleder och klapperstag efter ett par säsongers normalt brukande.
Att för den delen hjälpa grannen med att byta soppaslang på gräsklipparen, slang och däck på grabbens cykel, skottkärrehjul på grannfrugans trägårdskärra för att sedan göra det igen efter en säsong för att de vittrat sönder gör inget annat än att späda på förvåning om att butiken får sälja böset.
Men diskussionen är orimlig oavsett. Du och bevisligen många andra är nöjd med att det finns billigare alternativ trots dess kassa kvalitet och andra bakomliggande faktorer sett till prislappen. Jag är inte det då jag anser att dess lägstanivå är för låg och som sagt väldigt förvånad att fler inte ställer högre krav på varken kvalitet eller bakomliggande faktorer till ett ofta för bra-för-att-vara-sant-pris.
Sen vad gäller byggmax litar jag på de hantverkare jag känner, jag har själv ingen annan erfarenhet än krokiga plank med ifrågasättbar finish och andel kvistar samt ovanliga/mindre användbara mått på virke, men visst har det funkat i en viss utsträckning. Det är klart att två produkter av samma varumärken från olika butiker sällan skiljer sig, men ofta på bekostnad av andra orimlighet. Desamma gäller dollarstore, visst har de både skräp och rimliga grejjer, men priserna skiljer sig sällan hästlängder och på den lokala butiken här jobbar föredetta pundare och annat förmodat lågavlönat folk, därav åker iaf jag hellre till någon annan butik och köper min pepsodent än till en lågprisskejda som säljer säg hälften skrot och hälften ibland något billigare förbrukningsvaror.
Men hur långt är ett snöre? Du är bevisligen nöjd, jag är inte det. Jag tror dock du har för lite erfarenhet för att faktiskt uttala dig om biltemas reselvdelssortiment på fordon över tid och rimligheten i dess faktiska hållbarhet i förhållande till en originaldel.
Jag har som jag tidigare nämnt ingen vettig erfarenhet av reservdelar från Biltema varken privat eller inom tidigare jobb. Trots att det anses vara för hobbyisten är jag förvånad att folk inte ställer högre krav på funktion och kvalitet.
För mig är det orimligt att ett hjullager är slut efter ett par tre år när ett original skulle hålla i 10 år.
Likså:
- att en avdragare, kofot, brytjärn eller tång kröks istället för att göra jobbet.
-att byta packningar, tätningar, drivknutar och damasker på löpande band åt kunder.
-att en kompressionstestare eller momentnyckel inte håller någon rimlig tolerans efter några gångers brukande.
-att byta samtliga bussningar i framvagnen åt en kund två år efter han gjort det själv med snedslitna däck som resultat trots att gjort hjulinsällningar efter konstens alla regler, behöver jag nämna att det bara var hängslen kvar av bussningarna?
-att byta bromsklossar, belägg och skivor åtskilliga gånger på grund av slitage, vibrationer eller tjutande bromsar.
-att byta kulleder och klapperstag efter ett par säsongers normalt brukande.
Att för den delen hjälpa grannen med att byta soppaslang på gräsklipparen, slang och däck på grabbens cykel, skottkärrehjul på grannfrugans trägårdskärra för att sedan göra det igen efter en säsong för att de vittrat sönder gör inget annat än att späda på förvåning om att butiken får sälja böset.
Men diskussionen är orimlig oavsett. Du och bevisligen många andra är nöjd med att det finns billigare alternativ trots dess kassa kvalitet och andra bakomliggande faktorer sett till prislappen. Jag är inte det då jag anser att dess lägstanivå är för låg och som sagt väldigt förvånad att fler inte ställer högre krav på varken kvalitet eller bakomliggande faktorer till ett ofta för bra-för-att-vara-sant-pris.
Sen vad gäller byggmax litar jag på de hantverkare jag känner, jag har själv ingen annan erfarenhet än krokiga plank med ifrågasättbar finish och andel kvistar samt ovanliga/mindre användbara mått på virke, men visst har det funkat i en viss utsträckning. Det är klart att två produkter av samma varumärken från olika butiker sällan skiljer sig, men ofta på bekostnad av andra orimlighet. Desamma gäller dollarstore, visst har de både skräp och rimliga grejjer, men priserna skiljer sig sällan hästlängder och på den lokala butiken här jobbar föredetta pundare och annat förmodat lågavlönat folk, därav åker iaf jag hellre till någon annan butik och köper min pepsodent än till en lågprisskejda som säljer säg hälften skrot och hälften ibland något billigare förbrukningsvaror.
Men hur långt är ett snöre? Du är bevisligen nöjd, jag är inte det. Jag tror dock du har för lite erfarenhet för att faktiskt uttala dig om biltemas reselvdelssortiment på fordon över tid och rimligheten i dess faktiska hållbarhet i förhållande till en originaldel.
Citat:
Varför ska jag ändra min åsikt med den erfarenhet jag har? Om jag är missnöjd 9/10 gånger över en längre period och ifrågasätter folks krav på kvalitet och funktion, varför ska kah då lägga mig platt och hålla med om att det är rimligt att något jävligt billigt är jävligt dåligt osv?
Ok, då kan vi väl sammanfatta lite..
Du börjar med att kasta skit på bl a Biltema och hintar om att du minsann varit bilmek, och att du minsann har erfarenheter av hur dåliga Biltemas grejor är.
Men sen här ovan så erkänner du att du inte har några egna erfarenheter av Biltemas grejor…..
Sen drar du till med påståenden om att det är skit om Biltemas hjullager går sönder på 2-3 år, när original håller 10 år. Om, vilka seriösa grunder har du för att Biltemas hjullager generellt sett håller bara 2-3 år…?
Eller att original hjullager alltid håller minst 10 år och aldrig kan gå sönder efter några få år….?
Har du seriös statistik att referera till…? Eller är det som jag tror brunt på dina knogar efter att ha dragit det bara ur röven….?
Nu har vi inte ens gått in på varför saker kan gå sönder. Hur vet vi att de saker som ev går sönder i förtid gör det p g a sämre kvalitét, eller dåligt arbete av den som utförde jobbet, eller andra defekter som kan påverka de nya delarna…?
Sen det om avdragare och annat.
Hur vet du/vi att dessa som har haft problem med sådan inte har våldfört sig på grejorna? Fattar ens folk själva alltid när de misshandlar verktyg etc…?
Jag själv har köpt grejor på Biltema i en massa år, och har inga problem att runda sådant som uppenbarligen inte håller den klass jag är ute efter, eller så kan det passa kalasbra sett till vad jag just då är ute efter. Generellt sett har jag höga krav på kvalitet, och pris. Hur dessa krav avvägs beror på varje enskilt fall, beroende på varför och till vad jag köper grejor. Biltema är INTE mitt tempel, utan en av flera olika alternativ att köpa grejor från.
Men jag tycker det är illa när folk kastar skit på Biltema m fl och det uppenbart handlar bara om att de är fullskitna med myter skrönor fördomar och egen bias….
Som sagt, är det nåt du kan så är det att fabulera, generalisera grovt, tycka och tro utan egentlig seriös erfarenhet eller kunskap i det du fabulerar om…
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-05-21 kl. 12:08.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-05-21 kl. 12:08.