2026-05-20, 18:29
Medlem
Teus avatar
Hej,

Normalt sett orkar jag inte bry mig om detta, och om ni tycker att det passa bättre i en annan forumsdel får ni flytta den eller kalla mig dum i huvudet och stänga igen skiten, men eftersom dom lyckades göra mig tillräckligt förbannad idag så tänker jag att det är dags att undersöka mina möjligheter att få upprättelse.

Förskolan i fråga har en lekplats framför sig sen finns det ytterligare en lekplats som ligger på andra sidan av en cykelgång mitt emot förskolan. Den första lekplatsen framför förskolan är alltid öppen, men lekplatsen på andra sidan cykelgången/den som inte är fysiskt sammankopplad med förskolan har personalen till förskolan börjat sätta ett kedjelås med sifferkombination på.

Min fråga; Hur ser det ut juridiskt här, finns det någon recourse? Kan jag ringa snuten och be dom släpa med bultsaxen och klippa av deras patetiska kedja eller är det koscher att kedja av en kommunalt ägd lekplats kvällstid?
Citera
2026-05-20, 18:34
Medlem
Stenballes avatar
Det enklaste är väl helt enkelt att ringa kommunen då jag antar att det är de som har ansvar för lekplatsen, eller?
Citera
2026-05-20, 18:36
Medlem
Mailmanss avatar
Öööh.. ring kommunen direkt. Självklart får dom inte göra så här.

Personligen hade jag gått in på förskolan och spelat dum.
”Hej, tillhör den där lekplatsen endast förskolan?”
Om svart blivit nej hade jag frågat varför dom som satt ett hänglås där..
Citera
2026-05-20, 18:40
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det enklaste är väl helt enkelt att ringa kommunen då jag antar att det är de som har ansvar för lekplatsen, eller?
Jag funderade på att ringa snuten, men det är väl kanske bättre att gå via kommunen?
Citera
2026-05-20, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Hej,

Normalt sett orkar jag inte bry mig om detta, och om ni tycker att det passa bättre i en annan forumsdel får ni flytta den eller kalla mig dum i huvudet och stänga igen skiten, men eftersom dom lyckades göra mig tillräckligt förbannad idag så tänker jag att det är dags att undersöka mina möjligheter att få upprättelse.

Förskolan i fråga har en lekplats framför sig sen finns det ytterligare en lekplats som ligger på andra sidan av en cykelgång mitt emot förskolan. Den första lekplatsen framför förskolan är alltid öppen, men lekplatsen på andra sidan cykelgången/den som inte är fysiskt sammankopplad med förskolan har personalen till förskolan börjat sätta ett kedjelås med sifferkombination på.

Min fråga; Hur ser det ut juridiskt här, finns det någon recourse? Kan jag ringa snuten och be dom släpa med bultsaxen och klippa av deras patetiska kedja eller är det koscher att kedja av en kommunalt ägd lekplats kvällstid?
Du kan väl börja med att fråga personalen på förskolan? Jag ser inte varför förskolepersonal skulle låsa in en lekplats som inte tillhör verksamheten. Har du själv barn eller varför bryr du dig om att få tillträde till förskolans lekplats?
Citera
2026-05-20, 18:41
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Öööh.. ring kommunen direkt. Självklart får dom inte göra så här.

Personligen hade jag gått in på förskolan och spelat dum.
”Hej, tillhör den där lekplatsen endast förskolan?”
Om svart blivit nej hade jag frågat varför dom som satt ett hänglås där..
Jag tänker att om jag gör det utan att ha dubbel och trippelkollat legaliteten innan här så finns det en risk att jag går dit och får något dumt svar och blir upprörd vilket leder till att jag ger ett betydligt värre svar tillbaka vilket jag gärna undviker.
Citera
2026-05-20, 18:43
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Jag tänker att om jag gör det utan att ha dubbel och trippelkollat legaliteten innan här så finns det en risk att jag går dit och får något dumt svar och blir upprörd vilket leder till att jag ger ett betydligt värre svar tillbaka vilket jag gärna undviker.

Vad är det du ska dubbelkolla och trippelkolla? Bara ställa frågan och säger dom Ja så får du väll bara gå vidare i livet.. förstår inte varför du skulle bli arg av ett ja?
Citera
2026-05-20, 18:51
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Ok, det är alltså en förskola med egen olåst lekplats och så är det alltså en separat lekplats som förskolan ser till att låsa. Låter märkligt.

Kan det vara så att båda platserna är kommunala? Eller att båda platserna tillhör samma privatägda fastighetsbolag? Och att den lekplatsen som blir låst blivit utsatt för skadegörelse på något sätt och att personalen på förskolan ofta använder lekplatsen och fått ansvaret att se till att låsa den för att skydda den? Eller liknande...

Normalt brukar lekplatser inte låsas alls. Inte ens de som tillhör förskolor och skolor. Inte ens de som är privata/friskolor. Så verkar ju lite märkligt om det inte finns någon särskild orsak. Det är nog dock inte otillåtet att de låser om fastighetsägaren bestämt så. Det är nog inte tillåtet att se till att få bort låset. Finns ju en ägare till platsen. Som troligtvis ligger bakom låset.
Citera
2026-05-20, 18:51
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Vad är det du ska dubbelkolla och trippelkolla? Bara ställa frågan och säger dom Ja så får du väll bara gå vidare i livet.. förstår inte varför du skulle bli arg av ett ja?
Min tanke är att det är någon lågutbildad småpåve till förskolelärare som tycker att lekplatsen minsann tillhör förskolan och att hon som senior i sin roll har rätt att bestämma huruvida den ska vara stängd eller inte kvällstid. Eftersom detta är den enda kommunala lekplatsen (även om det skulle vara som så att lekplatsen "tillhör" förskolan så är denna förskolan likväl kommunal..) jag någonsin sett med ett kedjelås på grinden så är jag 80% säker om att så är fallet.

Jag kommer bli arg därför jag redan är sne på dom för något annat. Normalt sett hade jag gjort som alla andra och noterat att det fanns ett kedjelås på grinden, ryckt på axlarna, och gått till någon av dom andra 5 lekplatserna som finns runtomkring men eftersom personalen på lekplatsen i fråga är extremt uppkäftiga tänker jag att jag inte kommer acceptera att dom dribblar med lagar och regler längre, förutsatt att dom faktiskt gör det.

Men, som sagt, det är kommunen jag ringer och pratar med? Inte snuten?
Citera
2026-05-20, 18:54
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Ok, det är alltså en förskola med egen olåst lekplats och så är det alltså en separat lekplats som förskolan ser till att låsa. Låter märkligt.

Kan det vara så att båda platserna är kommunala? Eller att båda platserna tillhör samma privatägda fastighetsbolag? Och att den lekplatsen som blir låst blivit utsatt för skadegörelse på något sätt och att personalen på förskolan ofta använder lekplatsen och fått ansvaret att se till att låsa den för att skydda den? Eller liknande...

Normalt brukar lekplatser inte låsas alls. Inte ens de som tillhör förskolor och skolor. Inte ens de som är privata/friskolor. Så verkar ju lite märkligt om det inte finns någon särskild orsak. Det är nog dock inte otillåtet att de låser om fastighetsägaren bestämt så. Det är nog inte tillåtet att se till att få bort låset. Finns ju en ägare till platsen. Som troligtvis ligger bakom låset.
Förskolan är kommunal och bostadsbolaget som äger lägenheterna runt omkring lekplatsen är kommunalt. Skulle lekpatsen i fråga vara privatägd skulle det vara en högst märklig konstruktion.

Som du säger har jag aldrig sett någon annan förskola i kommunen kedja sin lekplats. Och då är det alltså deras lekplats. Min dotters dagis kedjar inte lekplatsen och den är också kommunal. Om dom har lov att kedja den lekplatsen är det något den förskolan fått tillåtelse att göra för just den lekplatsen vilket låter... sjukt.
Citera
2026-05-20, 18:59
Medlem
zombie-nations avatar
Ja, det är absolut kommunen du ska ringa/mejla till. Kommunen har koll och skyldighet på rätt mycket. Folk kontaktar dem alldeles för sällan och istället går omkring och är arga.

Tur iallafall att förskolan har sin egen lekplats. Där jag bor har de en bit asfalt att vara på och sedan är det nät, att det är så litet beror på att de halverat en gångväg och halva är deras "lekplats". Nu kan man gå förbi på en pytteväg och där bredvid en hänger småbarnen (upp till kanske 3-4 år gamla) i gallret mellan som små fångar. De ropar åt en och säger hej medan personalen sitter en bit bort och glor i mobilen.

Även om det kanske är en vettigare förskola ni har där så skulle jag inte lita på att personalen talade sanning. Dessutom är de nog snabba på att pedofilanklaga dig om du kommer nära förskolan, som straff för att du kontaktar dem. Så gå inte dit.
Citera
2026-05-20, 19:08
Medlem
Citat:
Hej,

Eftersom du inte har någon som helst aning om de relevant förhållandena så är det omöjligt att kommentera på något ur juridisk synvinkel. Det finns många anledningar varför lekplatsen kan vara låst hela eller delar av dygnet, vissa lagliga och andra inte.

Du har fått två bra tips redan, kontakta kommunen eller kontakta förskolan om du vill ha vidare klarhet i frågan.

Citat:

Det kan inte vara lätt att vara du.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in