2026-05-20, 19:35
Medlem
MaarekSteles avatar
1. Klart skolan äger lekplatsen. De hittar ju inte på att låssa någon annans lekplats.

2. De låser pga det nya samhället som skapats i Sverige. Knarkare går dit och knarkar och gör upp affärer, de gömmer knark där och låter sina kamphundar bajsa där.

3. Enkelt.

4. Rösta bättre i nästa val.
Citera
2026-05-20, 19:40
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Min tanke är att det är någon lågutbildad småpåve till förskolelärare som tycker att lekplatsen minsann tillhör förskolan och att hon som senior i sin roll har rätt att bestämma huruvida den ska vara stängd eller inte kvällstid. Eftersom detta är den enda kommunala lekplatsen (även om det skulle vara som så att lekplatsen "tillhör" förskolan så är denna förskolan likväl kommunal..) jag någonsin sett med ett kedjelås på grinden så är jag 80% säker om att så är fallet.

Jag kommer bli arg därför jag redan är sne på dom för något annat. Normalt sett hade jag gjort som alla andra och noterat att det fanns ett kedjelås på grinden, ryckt på axlarna, och gått till någon av dom andra 5 lekplatserna som finns runtomkring men eftersom personalen på lekplatsen i fråga är extremt uppkäftiga tänker jag att jag inte kommer acceptera att dom dribblar med lagar och regler längre, förutsatt att dom faktiskt gör det.

Men, som sagt, det är kommunen jag ringer och pratar med? Inte snuten?

Låter som du har mer problem i livet än detta. Du skriver lite osammanhängande om din ilska mot förskolan..

Men ja, polisen kommer inte göra något, inte riktigt deras bord. Så ring kommunen och fråga om det är en kommunal lekplats och om de säger ja så säger du att förskolan har satt hänglås på den.
Citera
2026-05-20, 19:48
Medlem
Nej, du kan inte själv klippa upp kedjan eller kräva att polisen gör det.

Om lekplatsen är kommunal och placerad på allmän platsmark får förskolan inte låsa den utan tillstånd från kommunen. Att egenmäktigt stänga av allmänheten kan vara egenmäktigt förfarande enligt brottsbalken 8 kap 8 §. Polisen klipper dock inte lås på begäran i ett civilrättsligt oklart läge utan hänvisar till markägaren.

Recourse är att anmäla till kommunen/tekniska förvaltningen som äger marken. De avgör om låsningen är tillåten och kan förelägga om borttagning. Om förskolan arrenderar ytan och har nyttjanderätt kan låsning vara tillåten enligt avtalet. Ring alltså kommunens parkförvaltning eller fastighetskontor, inte polisen, för att få besked om vem som disponerar ytan och vilka regler som gäller.
Citera
2026-05-20, 20:46
Medlem
immenhusens avatar
Du måste först utröna huruvida lekplatsen är privat eller allmän. Har du gjort det?

/AI
Citera
2026-05-20, 20:57
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Du måste först utröna huruvida lekplatsen är privat eller allmän. Har du gjort det?

/AI
Ja. Den är garanterat kommunalt ägd. Förskolan är som sagt kommunal och området är kommunala hyresrätter. Om den marken är privatägd skulle det vara minst sagt chockerande.

Hur som helst har kommunen bara öppet till 17:00 i sitt kontaktcenter så jag får väl ringa dit imorgon och fråga vad som gäller.
Senast redigerad av Teu 2026-05-20 kl. 21:00.
Citera
2026-05-20, 21:05
Medlem
Du känns som en märklig person som behöver tillgång till en förskolas lekplats
Citera
2026-05-20, 21:07
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det är väl snarare min treåring som vill ha tillgång till en kommunal lekplats..?
Citera
2026-05-20, 21:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag känner igen frågan. Hörde någonstans att det finns en trend att de krav som är på nya byggnationer tummas på. Man låter intaga sådant som inte är det man bygger. Då blir sådant överlapp som du observerat. Borde gå att hitta någon som beskrivit problemet. Om du är intressenad av trenden, och inte bara enskilda fallet. Någon kanske kan vad som skall med när man bygget hus, förskolor, etc (parkering, gräsytor, etc) och så gör man inte det utan bara pekar på vad som finns i närheten.

Googlar lite, tex
https://stud.epsilon.slu.se/17758/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/over-halften-av-vasteras-stads-forskolegardar-ar-for-sma-bryter-mot-boverkets-regler
Citera
2026-05-20, 21:16
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Hur kan du inte fatta att det kan upplevas icke-önskvärt att en lekplats i ett bostadsområde renderas obrukbar på eftermiddagar och helger? Varför tror du att man bygger lekplatser från första början? För att barn ska titta på dom från avstånd?
Citera
2026-05-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Hur kan du inte fatta att det kan upplevas icke-önskvärt att en lekplats i ett bostadsområde renderas obrukbar på eftermiddagar och helger? Varför tror du att man bygger lekplatser från första början? För att barn ska titta på dom från avstånd?
Du visar bara att du är lika mysko som TS
Citera
2026-05-20, 21:30
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Hej,

Normalt sett orkar jag inte bry mig om detta, och om ni tycker att det passa bättre i en annan forumsdel får ni flytta den eller kalla mig dum i huvudet och stänga igen skiten, men eftersom dom lyckades göra mig tillräckligt förbannad idag så tänker jag att det är dags att undersöka mina möjligheter att få upprättelse.

Förskolan i fråga har en lekplats framför sig sen finns det ytterligare en lekplats som ligger på andra sidan av en cykelgång mitt emot förskolan. Den första lekplatsen framför förskolan är alltid öppen, men lekplatsen på andra sidan cykelgången/den som inte är fysiskt sammankopplad med förskolan har personalen till förskolan börjat sätta ett kedjelås med sifferkombination på.

Min fråga; Hur ser det ut juridiskt här, finns det någon recourse? Kan jag ringa snuten och be dom släpa med bultsaxen och klippa av deras patetiska kedja eller är det koscher att kedja av en kommunalt ägd lekplats kvällstid?

Nu kan det säkert finnas några enstaka fall där en förskola gör fel men det låter som att det är deras egendom eller kommunens egendom som kommunen upplåter till förskolan. Det är ganska ofta folk som hänger på förskolor på kvällarna och förstör eller så leker de där och de kanske upplever problem och låser helt enkelt. Vet att det ofta är tvärtom där bostadsrättsföreningar vägrar tillåta förskoleklasser att leka på deras lekplatser. Hände flera gånger för våra barn när förskolan ville ta ut grupper till nya områden att boende där kom ut och skällde.
Citera
2026-05-20, 21:35
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nu kan det säkert finnas några enstaka fall där en förskola gör fel men det låter som att det är deras egendom eller kommunens egendom som kommunen upplåter till förskolan. Det är ganska ofta folk som hänger på förskolor på kvällarna och förstör eller så leker de där och de kanske upplever problem och låser helt enkelt. Vet att det ofta är tvärtom där bostadsrättsföreningar vägrar tillåta förskoleklasser att leka på deras lekplatser. Hände flera gånger för våra barn när förskolan ville ta ut grupper till nya områden att boende där kom ut och skällde.
Aa, men det där kan jag väl ändå köpa på något sätt. En BRFs utrymmen är betalda av BRF:en. Hade det varit privat mark hade det så klart aldrig varit en diskussion. Nu är det kommunal mark och jag betalar skatt för både den där jävla lekplatsen och förskolan som annekterat den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in