Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Ungefär som jag påpekade ondskan inom kristendomen som svar på bakelsernassmaks påstående "Dessa folkmord hade inte kunnat hända med kristet styre." De hände vare sig ni vill kännas vid det eller inte.
Varför skulle jag ta ansvar när jag inte är marxist?
Om du inte är marxist, varför använder du deras kristofobiska argument. Men du menar att marxismen är ondska då och att de som tar till sig de åsikterna bör känna skuld för vad den har åstadkommit historiskt?
Du är väl medveten om att även Woke-religionen bygger på marxismens uppdelning i kollektiv och konfliktskapande.
Vänsterrasisterna använder samma argument för att skapa hat mot vita människor. Att alla ska känna en arvsskuld, för vad deras förfäder gjort och skämmas för vilka de är.
Utifrån tidigare diskussioner med dig, anser jag nog att du är kraftigt vänster.
Att dödandet inom kommunismen skulle ha skett med kristet styre, går inte att säga. Då det finns många exempel på kristna styren som inte genomfört folkmord, däremot har de varit totalitära. Det är ren spekulation från båda sidorna. På samma sätt kan man inte säga att det inte skulle ha skett med kommunistiskt styre. kanske bara på ett annat sätt.
Sen har vi förstås den goda sidan av kristendomen också. De som arbetat för avskaffande av slaveriet t.ex. Så det går inte att dra alla över en kam som du gör och bara dra fram vissa enskilda historiska händelser som en norm för alla kristna och försöka framställa det som om alla kristna är så.