2026-05-20, 11:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du är matematiker, låt inte dina föreställningar om hur du tror saker är påverka din logiska analys av informationen som finns tillgänglig. Dessa saker som jag beskrev finns i den peer-reviewade studien jag skickade.

Du kan själv konfirmera allt, det finns dessutom fler studier och forskare som lagt mycket tid på detta. Jag ber dig inte att tro någonting, utan helt enkelt att gå igenom bevisen, informationen och komma till din egen ovinklade slutsats.
Jag är glad att du hittat meningen med just ditt liv. Jag har hittat meningen med mitt. Där, en riktigt kristen tanke.
Citera
2026-05-20, 11:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykiatrireformer
För rasister vill utrota invandrare med kristendomen medan de själva liknar Adolf Hitler i exakt allting. Sen att invandrare liknar den där genomsnitts-Jesus gör folkmordet blixtsnabbt säkert.
Tillbaka till psyket med dig knasboll.
Citera
2026-05-20, 11:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag är glad att du hittat meningen med just ditt liv. Jag har hittat meningen med mitt.
Läs studien innan du drar din slutsats, inget mer.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6172100/
Citera
2026-05-20, 11:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Tillbaka till psyket med dig knasboll.
Det är okristligt sagt. Du ska vända andra kinden till.
Citera
2026-05-20, 11:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är okristligt sagt. Du ska vända andra kinden till.
Jag menade det med kärlek.
Citera
2026-05-20, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Så du har en idé om en god Gud som grundar sig i något som måste upp till bevis. Du har ju ”bevisat”(konstaterat) för dig själv att den kristna Guden är ond, det är ju därur du fått en idé om en god Gud, sålunda har den kristna Guden på sätt o vis gjort dig en god gärning.
Vi påverkas såklart av allt som händer oss och utifrån det formar vår världsbild.

Jag håller inte med dig annars.

Låt säga att jag får stryk dagligen av en man och lyckas bryta mig loss från det och hittar en inre styrka.

Då get jag jag inte mannen cred för min nya inre styrka och han har fortfarande betett sig ondskefullt mot mig.

Att jag lyckats lämna kristendomen och har tankar om Gud idag gör inte en nyckfull tyrannisk Gud god.

Det goda kom ur att jag lyckades se igenom slöjan och det tackar jag mig själv och några andra människor för.
Citera
2026-05-20, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Men är helvetet så evigt?

När jag läser i bibeln tycker jag det ser ut som om de tror på återfödelse och inte evigt helvete.

Daniel 12
  De många som sover i mullen ska vakna, några till evigt liv och andra till förakt och evig skam. 

Detta är under eller strax efter herrens vredes dag.

Jag tolkat detta som om vi kommer minnas våra tidigare liv. De vaknar alltså upp i vårat minne. Då kommer vi också kunna dömas korrekt. Det kommer bekräfta oss och förhoppningsvis förlåta oss. Har man begått onda handlingar i varje liv oavsett vilka möjligheter man gavs är man nog rätt förlorad. Har man strävat efter att handla bra i de flesta liv, men i något liv med dåliga omständigheter begått dåliga handlingar. Kan man nog bli förlåten. Har man inget liv att skämmas över, grattis, någon har kanske lyckats med det också.

Från uppenbarelse boken 20.

5 Men de andra döda levde inte, förrän de tusen åren hade gått.
....
7 Och när de tusen åren har nått sitt slut skall Satan släppas ut ur sitt fängelse. 

Tillsammans med Daniel 12.

Jag fattar det som att de som då bekräftade sig som onda i för många liv, inte får leva under 1000 åriga riket. De får alltså inte återfödas under de åren. Men när de 1000 åren har gått kommer de återfödas igen och få en sista chans att rättfärdiga sig själva. Väljer de även då ondskan igen kommer de vara förlorade för alltid.

Jag tycker att gud ger flera chanser, men det är upp till oss. Men sedan är frågan hur sträng är han.

Det är som om du diskutera någon sekt liknade kristendom, men så är inte tron för mig. Men jag kan lämna din tråd om du vill? Du har självklart rätt att forma diskussionen i din tråd.

Enligt väldigt många kristna är det evigt helvete som väntar och det är det du behöver Jesus frälsaren till för att slippa.

Det är inte några få sekter som tror så.

Jag tycker du har trevliga inlägg och för mig behöver du verkligen inte lämna men jag brukar bara noga att hålla koll på ämnet i trådstarten både i mina och andras trådar. Jag tycker de blir roligare och lättare att följa då.
Citera
2026-05-20, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Det här var en liten konstig beskrivning av mig...går inte svara på allt.

Jag har inte släppt mitt gamla jag, jag har släppt tron på den bibliska Guden som god. Det var en process som var smärtsam och som jag kämpade emot. Det var nåt som tvingades att hända och som jag idag är tacksam för.

I den processen så har jag såklart släppt att mina handlingar utgår från den Gudsbilden, tex så försöker jag inte få folk att tro på det jag tror på utan är mer nyfiken på varför andra tror som de tror.

Självklart tycker jag att om en Gud skapade mig/oss så borde han göra mer för oss än det vi ser idag. Han borde stoppa barnvåldtäkter tex. Jag kan ju inte stoppa det hur mycket jag än vill.
Det är ofta argument om barn, som barnvåldtäkter och barncancer från ateister, kanske är det grundat i egna barndomstrauman eller vill man kanske cyniskt utnyttja barn som slagträ. Varför tillåter Gud att barn far illa ? Har inte Gud givit dig förmåga att studera att bli cancerforskare, eller bli lagens långa arm, eller varför inte en bana som politiker med inflytande att göra skillnad ?
Citera
2026-05-20, 12:22
Medlem
Citat:
Det är ofta argument om barn, som barnvåldtäkter och barncancer från ateister, kanske är det grundat i egna barndomstrauman eller vill man kanske cyniskt utnyttja barn som slagträ. Varför tillåter Gud att barn far illa ? Har inte Gud givit dig förmåga att studera att bli cancerforskare, eller bli lagens långa arm, eller varför inte en bana som politiker med inflytande att göra skillnad ?
Dom förmågorna har inte jag fått men jag gör det lilla jag kan på mitt jobb i vården.

Ja men det kommer så klart upp de ämnena när en Gud har skapat en värld där detta fruktansvärda finns. För att inte tala om alla djur som lider.

Och igen, jag är inte ateist utan en människa som reagerar på den konstiga Guden i bibeln.
Citera
2026-05-20, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Att man är intresserad av hur andra tänker är inte att själv hålla fast vid något. Det förstår du.
Du öppnar tråden med att [specifikt] kristna Guden är ond, du fortsätter med att verka förutsätta att de flesta kristna är indoktrinerade som du själv vart, och sen avsluta din TS med att fråga i anda likt - hur tänker ni egentligen ? - som om att vara kristen är att heja på ondska.
Du har också varit hyfsat otydligt, du hänvisar till att tråden ska behandla ”klassisk” kristendom [som enligt dig är ondska]men sen kryper det fram att ditt ogillande mot kristendom stammar från att du vuxit upp in nån sekt
Citera
2026-05-20, 12:36
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ungefär som jag påpekade ondskan inom kristendomen som svar på bakelsernassmaks påstående "Dessa folkmord hade inte kunnat hända med kristet styre." De hände vare sig ni vill kännas vid det eller inte.

Varför skulle jag ta ansvar när jag inte är marxist?
Om du inte är marxist, varför använder du deras kristofobiska argument. Men du menar att marxismen är ondska då och att de som tar till sig de åsikterna bör känna skuld för vad den har åstadkommit historiskt?
Du är väl medveten om att även Woke-religionen bygger på marxismens uppdelning i kollektiv och konfliktskapande.

Vänsterrasisterna använder samma argument för att skapa hat mot vita människor. Att alla ska känna en arvsskuld, för vad deras förfäder gjort och skämmas för vilka de är.

Utifrån tidigare diskussioner med dig, anser jag nog att du är kraftigt vänster.

Att dödandet inom kommunismen skulle ha skett med kristet styre, går inte att säga. Då det finns många exempel på kristna styren som inte genomfört folkmord, däremot har de varit totalitära. Det är ren spekulation från båda sidorna. På samma sätt kan man inte säga att det inte skulle ha skett med kommunistiskt styre. kanske bara på ett annat sätt.

Sen har vi förstås den goda sidan av kristendomen också. De som arbetat för avskaffande av slaveriet t.ex. Så det går inte att dra alla över en kam som du gör och bara dra fram vissa enskilda historiska händelser som en norm för alla kristna och försöka framställa det som om alla kristna är så.
Citera
2026-05-20, 12:37
Medlem
Citat:
Du öppnar tråden med att [specifikt] kristna Guden är ond, du fortsätter med att verka förutsätta att de flesta kristna är indoktrinerade som du själv vart, och sen avsluta din TS med att fråga i anda likt - hur tänker ni egentligen ? - som om att vara kristen är att heja på ondska.
Du har också varit hyfsat otydligt, du hänvisar till att tråden ska behandla ”klassisk” kristendom [som enligt dig är ondska]men sen kryper det fram att ditt ogillande mot kristendom stammar från att du vuxit upp in nån sekt
Pingstkyrkan räknas inte som sekt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in