2026-05-20, 07:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Att bara säga att de var kommunister och att ateism därför inte har någonting att göra med hemskheterna är egentligen inte ett så bra försvar som du tror. Det är inte bara soviet som fungerade på detta sätt heller.

Maokina var kanske det tydligaste och starkaste fallet av statsateism i historien, där omkring 40 miljoner dog i folkmordet.

Folkmordet i kambodia under khmer rouge var under ett av de starkaste fallen av statsateism i historien. Omkring 25% av kambodias befolkning dödades.

Nordkorea är under hård statsateism och hemskheterna där kan vi se just nu. Diverse andra mindre välkända exempel finns också.

Det verkar vara ett mönster, länder som försöker sig på statsateism slutar ofta i folkmord, och hemska brott mot mänskliga rättigheter. Kom ihåg att historiskt sett är ateism ett ganska nytt påhitt, för 100-200 år sen fanns nästan inte ateism. Sen ateism började dyka upp har vi sett alla dessa folkmord i länder med statsateism, två världskrig på skala aldrig tidigare skådat, och nu kanske västvärldens undergång.

Jag tycker mönstret är väldigt tydligt, ateism fungerar inte. Det leder till katastrof i princip varje gång det försöks, jag tycker det är dags att vi slutar försöka.

I västvärlden tycker jag det vore bäst om vi ändrar det till att ateism är något man håller för sig själv, medans religion praktiseras i samhället, i stället för tvärtom där religion är något man förväntas hålla för sig själv. Det hade skapat en hälsosammare miljö att leva i, där sjuka ideologier och ideer inte kan växa fram, så som kommunism, nazism, woke t.ex.
Men det som är gemensamt är kommunismen. En tro som förbjuder alla att tro på något annat. De flesta styrande här idag är sekulära eller ateister, ingen har krävt statsateism, tvärtom är de för religionsfrihet. Kommunisterna hatar även oss ateister som inte tror på marxismen och inte delar deras åsikter på samma sätt som de hatar kristna. Får de makten kommer de att förbjuda kristendomen även här och införa marxismen som statsreligion.

De vägrar själva erkänna någon skuld till kommunismen ondska och skyller på andra för vad den lett till. Ändå hyllade de Stalin, Mao och Pol Pot som helgon när de styrde och försvarade våldet även mot kristna. Men deras hat mot de otrogna som följer en annan tro än marxismen är lika stort idag som förr. Det är bara att lyssna till dem när de skriker ut sitt hat mot kristna i USA. Ni själva har förstås böjt er och vridit era åsikter efter dem, för ni tror i eran enfald att de har samma åsikter som er.

Men istället för att förstås varifrån ondskan kommer, angriper du de som försvarar eran religionsfrihet och ser de som inte vill tillåta eran tro, som era vänner. Ni har lämnat Jesus och blandat upp eran tro med deras åsikter. Jag som ateist, följer Jesus budskap mer än vad du gör. Du är bara en hatare som för ett budskap som skulle utrota er själva.

Sen vet jag att du är rätt trög sedan tidigare. Oärlig har du själv erkänt. Försök läsa om Bibeln och se om det stämmer med dina egna åsikter. För nu säger du att kristendomen är som andra säger att den är. Den vill skapa hat och tysta människor som inte tycker som de, precis som kommunismen. Så då har den förändrade syn på kristendomen ni skapat sista åren lett till en ny syn på Gud, som stämmer med vad vänstern beskyller er för historiskt och som rubriken här säger. Du försvarar dig inte mot det, utan ställer dig på samma sida och visar att de som säger det har rätt.
Citera
2026-05-20, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Om det är så att den bibliska Guden skapat oss så ser jag oss i stort som offer. Vi valde inte detta utan finns vare sig vi vill eller inte. Vi föds med begränsade hjärnor in i en komplex värld.

Människor kan såklart vara både onda och goda men det största ansvaret ligger på den som skapat det här spektaklet från första början. Personligen tror jag det var en begränsad Gud som inte riktigt visste vad han startade igång. OM det var en Gud som skapade allt.

Nä, jag har inte valt att komma till denna värld. Jag har aldrig gjort det valet.
Gud skapade universum genom ordet och ordet är Gud, ur ordet kom Väte och Helium som blev stjärnor som blev ytterligare grundämnen som blev planeter och oss, i det stora perspektivet är vi ordet som valde att skapa det som är, som så valde du dig, det är ditt ansvar att ta tag i saker o ting.
- ”Jag är den Jag Är." ”Jag Är har sänt mig till er.”
- ”Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig”

Är ”ordlekar” som pekar åt vad jaget är och således vikten av det
Citera
2026-05-20, 07:54
Medlem
Citat:
Tycker du det är ok att man lämnar en Gudsbild som man inte mår bra i och som man inte längre tror på?

Att ifrågasätta nåt man tror är skadligt är en del i läkningsprocessen. Det många vill göra är att skydda från att bli indoktrinerade. Man vill att barn ska få tänka och utforska utan att bara styrda av rädsla att hamna i helvetet.

Vad menar du med att hålla kvar det de blir indoktrinerade i? Det är ju den Gudsbilden man lämnar och omvärderar?

Man hatar inte kristna utan det kristendom kan leda till tex svår onödig rädsla för helvete, demoner och läran om sista tiden. Detta har skadat många människor på djupet.

Religions trauma dagen finns nu för att uppmärksamma detta
Du har ju inte lämnat den Gudsbilden, du startar ju tom en tråd om den
Citera
2026-05-20, 07:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men det som är gemensamt är kommunismen. En tro som förbjuder alla att tro på något annat. De flesta styrande här idag är sekulära eller ateister, ingen har krävt statsateism, tvärtom är de för religionsfrihet. Kommunisterna hatar även oss ateister som inte tror på marxismen och inte delar deras åsikter på samma sätt som de hatar kristna. Får de makten kommer de att förbjuda kristendomen även här och införa marxismen som statsreligion.

De vägrar själva erkänna någon skuld till kommunismen ondska och skyller på andra för vad den lett till. Ändå hyllade de Stalin, Mao och Pol Pot som helgon när de styrde och försvarade våldet även mot kristna. Men deras hat mot de otrogna som följer en annan tro än marxismen är lika stort idag som förr. Det är bara att lyssna till dem när de skriker ut sitt hat mot kristna i USA. Ni själva har förstås böjt er och vridit era åsikter efter dem, för ni tror i eran enfald att de har samma åsikter som er.

Men istället för att förstås varifrån ondskan kommer, angriper du de som försvarar eran religionsfrihet och ser de som inte vill tillåta eran tro, som era vänner. Ni har lämnat Jesus och blandat upp eran tro med deras åsikter. Jag som ateist, följer Jesus budskap mer än vad du gör. Du är bara en hatare som för ett budskap som skulle utrota er själva.

Sen vet jag att du är rätt trög sedan tidigare. Oärlig har du själv erkänt. Försök läsa om Bibeln och se om det stämmer med dina egna åsikter. För nu säger du att kristendomen är som andra säger att den är. Den vill skapa hat och tysta människor som inte tycker som de, precis som kommunismen. Så då har den förändrade syn på kristendomen ni skapat sista åren lett till en ny syn på Gud, som stämmer med vad vänstern beskyller er för historiskt och som rubriken här säger. Du försvarar dig inte mot det, utan ställer dig på samma sida och visar att de som säger det har rätt.
Ja, men jag menar att ateism kan leda till kommunism och liknande saker. Ateism i sig självt kanske inte leder direkt till hemskheter, men den skapar ett tomrum utan regler som ondska kan utnyttja. Dessa folkmord hade inte kunnat hända med kristet styre.

Kristendom är ett skydd mot kommunism menar jag. Ta bort skyddet, och du blir ett lätt byte.
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Sen vet jag att du är rätt trög sedan tidigare. Oärlig har du själv erkänt.
Sakta i backarna.
Citera
2026-05-20, 08:03
Avstängd
Citat:
Ja, men jag menar att ateism kan leda till kommunism och liknande saker. Ateism i sig självt kanske inte leder direkt till hemskheter, men den skapar ett tomrum utan regler som ondska kan utnyttja. Dessa folkmord hade inte kunnat hända med kristet styre.
Tänker du nu fortsätta med ett "No true Scotsman" när vi andra börjar lista kristna länder som begått vidrigheter fullt i klass med kommunismen?
Citera
2026-05-20, 08:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tänker du nu fortsätta med ett "No true Scotsman" när vi andra börjar lista kristna länder som begått vidrigheter fullt i klass med kommunismen?
Du kan ju börja med att räkna upp dessa vidrigheter så kan vi ta det därifrån.
Citera
2026-05-20, 08:08
Medlem
.nattramn.s avatar
Jag gillar profeterna i GT för där kan jag se honom.

Många verser slutar med, då vet ni att jag finns. Han bevisar sig där.

Citat:
Självklart tycker jag att om en Gud skapade mig/oss så borde han göra mer för oss än det vi ser idag. Han borde stoppa barnvåldtäkter tex. Jag kan ju inte stoppa det hur mycket jag än vill.
Han kanske är begränsad?

Som enligt detta påstående:

Han är begränsad då världen inte styrs av godhet utan av onska. Han kan bara verka genom människors goda tankar, goda ord och goda handlingar, för tillfället.

Gud återvänder i cykler med ca 3000 år i mellan. Han var först hos zoroatrismen, sedan hos judarna och sedan med jesus. Nästa gång han återvänder kommer han för att stanna.

Vi fick egen fri vilja för att själva sträva efter godhet.

Detta är inte enligt kristendomen utan enligt zoroatrismen.

Men de är så lika. Grund strukturen är lika.

Zoroatrismen texter är inte så välbevarade ej heller så lättlästa som bibeln.

Jag vet att du inte vill diskutera andra religionen en klasisk kristendom. Men jag ser de som samma religion och zoroatrismen är kanske den finaste av de.

Citat:
Det känns ju mycket tryggare om ett högt väsen kan påverka oss, att han är god.

Jag säger att den idé jag har om en eventuell Gud är god, jag säger inte att det är så.

Om vi tar den Gud som presenteras i gamla testamentet så har vi människor på många ställen i världen godare lagar ja. Det är tex inte ok att döda hej vilt eller ge bort sina döttrar till män som våldtagit dom.

Jag tror på gott och ont men såklart kan det vara komplext. I vissa lägen är det solklart, tex när vuxna våldtar barn.
Jo jag håller med dig.

Men vi är ju inte där ännu. Men om vi ska tro på våra religioner så är han ju på väg, även om det blir sjukt jobbigt desto närmare vi kommer.

Jag gillar på ett sätt inte heller religioner. Inte när de blir strikta och fasta. Jag har svårt att se gud i det.

Vi kan inte komma bort från att det finns flera sjuka saker i gamla religiösa texter. Men är vi säkra på att de speglar gud och inte tiden de skrevs i.

Speciellt kommer vi inte ifrån att i Guds namn har det gjorts och görs fruktansvärda saker. Men i bibeln utrycker gud att han inte gillar detta att han ser det som en stor synd att göra onda handlingar i hans namn eller att ljuga i hans namn.

Är du nedslagen för att världen är hemsk?

Jag var det, men när man upplever något allt för dåligt, är det bästa att ta det med humor. Det går naturligtvis inte alltid och i allt. Men det går förvånansvärt ofta
Senast redigerad av .nattramn. 2026-05-20 kl. 08:16.
Citera
2026-05-20, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Du har ju inte lämnat den Gudsbilden, du startar ju tom en tråd om den
Att man är intresserad av hur andra tänker är inte att själv hålla fast vid något. Det förstår du.
Citera
2026-05-20, 08:12
Avstängd
Citat:
Du kan ju börja med att räkna upp dessa vidrigheter så kan vi ta det därifrån.
Hela kolonialeran med erövring och folkmord av infödda bafolkningar i Amerika, Australien och Afrika t ex. Trettioåriga kriget var ett religionskrig som decimerade Europa.
Citera
2026-05-20, 08:13
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Vill inte få det att låta för hårt i det tidigare inlägget, kanske gick jag på för mycket. Det jag menar är kanske att, ateister vill ofta se ateism som det neutrala, och vanliga, medans religiösa är "såna där".

De anklagar religiösa för allt möjligt, allt vad de kan komma på. 10 avrättningar om året under en period av krig på medeltiden kallas "våld i religionens namn", men statistiken för ateism vet de ofta inte ens om.

Men om man ska vara ärlig enligt statistikanalys och mönster så är ateism faktiskt farligt, ju längre man kommer ut på ateismskalan desto mer skadligt blir det, både på personlig nivå och på samhällsnivå. Jag vill inte trumma upp hat mot ateism, men faktiskt så kan det kanske vara bra att gå igenom vad faktan egentligen säger, det kan öppna ögon.

När folk slutar tro på gud så går de inte snällt över till någon "baseline" där de inte tror på någonting, istället blir de så desperata efter något att tro på, och något att känna gemenskap till, att de börjar tro på precis vad som helst, första möjliga alternativ. Det räcker med att någon, precis vem som helst, kommer och säger "tro på det här så är du en av de goda", så hoppar de på direkt för de är så utsvultna efter mening.

Detta leder till saker så som kommunism, nazism, där alla andra kallas "fienden" som måste krossas. Detta i kombination med en avsaknad av gudstro som tillåter en att göra i princip vad som helst så länge det känns rätt, det blir ett perfekt recept för folkmord och brott mot mänskligheten. Det är därför detta mönster finns i ateism.

Du ser det även idag i europa, där woke och vänsterpsykos har tagit över, det är precis samma sak som kommunismen och nazismen, nu i ny tappning. Vad de alla har gemensamt är att de kom från tomrummet som ateismen skapade.

Jag tror fullständigt på kristendom att det är sant till 100%, men även om man inte gjorde det, så skulle det kunna göras ett väldigt starkt argument för att det kanske är bättre att ge folk någonting som är bra att tro på, istället för att låta vad som helst dyka upp som antagligen kommer bli ondskefullt att tro på. Kristendomen blir då som en sköld mot ondska.

Låter inte det rimligt?
Nonsens, jag har inte anklagat dagens kristna för det som hänt historiskt. Även om det har hänt. Det är ett historiskt faktum. Men det gäller att kunna skilja på människor och inte som marxisterna, dela in alla i kollektiv och angripa kollektivet för det historiskt.

På samma sätt är dagens yngre marxister inte skyldiga till den enorma ondska som den skapat. Men det finns inbyggt i deras tro och om man lyssnar på dem, så skulle de skapa samma helvete igen om de fick makten. De hatar verkligen alla som inte delar deras tro och ser dem som fiender. De lever på konflikten och ser alla andra som otrogna som ska tystas.

Statistiskt är det så att när marxister har makten förbjuder man andra trosuppfattningar. När ateister som inte är marxister styr, har man religionsfrihet. Men du ställer dig på marxisternas sida i den här frågan. Förmodligen kommer dina åsikter om det här från dem. De vill inte ta på sig skulden för den ondska marxismen orsakat historiskt, utan få er att rikta allt ert hat mot andra som inte delar deras åsikter. Ni går deras ärenden mot er själva.

Skillnaden mellan marxister och ateister är att marxisterna har en tro. Som jag sagt är de gudsförnekare, inte ateister, för de tror och har en annan bibel, Kapitalet och Marx som sin husgud. Jag har ingen tro, däremot är jag för gemenskap och menar att familjen är samhällets grund, det som de lyckats krossa totalt i dagens samhälle och som många kristna faktiskt stött.

Vill ni minska vänsterns makt borde ni försöka övertyga dem att tro på Gud istället för att göra gemensam sak med dem, mot oss som kritiserar deras tro. Men jag håller med dig. De har en önskan att tro och de tar till sig marxismen på samma sätt som kristna tar till sig den religionen och blir fanatiska troende. Men det gäller förstås att motverka marxismen och dra fram dess ondska, vilket även woke har sin grund i och visa på dess inbyggda ondska på samma sätt som man gjort med nazismen. Men istället har man sett dem som goda då de har kritiserat nazismen, men de har gjort det bara för det är en konkurrerande tro, på samma sätt som de ser kristendomen.

Så den gemensamma fienden för de flesta ateister och kristna är marxismen. Sen går det inte att vrida historien bakåt. Vetenskapen har förändrat synen på religionen. Frågan är snarare vad man kan få de som har en önskan att tro, att tro på som inte är skadlig för samhället.
Citera
2026-05-20, 08:20
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Sakta i backarna.

Hmm.
Citat:
Ursprungligen postat av Du
Ja, egentligen så är det ju fel att göra så. Jag skulle inte bara börja anklaga ateism för det som hände i soviet från ingenstans, jag vet att det är oärligt, men samtidigt kan det vara bra att ateister får kännas på hur det känns när ens trosystem blir attackerat på det sättet.
Citera
2026-05-20, 08:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hela kolonialeran med erövring och folkmord av infödda bafolkningar i Amerika, Australien och Afrika t ex. Trettioåriga kriget var ett religionskrig som decimerade Europa.
I amerika så höll indianerna på med människoffer. De offrade hundratusentals människor på altar, de kristna europeerna kom dit och tappade hakan. De fick till och med andra indianstammar med sig som ville få slut på galenskaperna.

Sen så tror jag att om man jämför typ brutalitet med den kristna medeltida världen och andra världsdelar, så var nog den kristna världen mycket bättre. Att någon civilisation skulle gå 1000 år utan ett krig, något förtryckande styre m.m. är inte en giltig måttstock. Det rör sig om en hel kontinent och typ 50 länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in