2026-05-20, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag gillar profeterna i GT för där kan jag se honom.

Många verser slutar med, då vet ni att jag finns. Han bevisar sig där.

Han kanske är begränsad?

Som enligt detta påstående:

Han är begränsad då världen inte styrs av godhet utan av onska. Han kan bara verka genom människors goda tankar, goda ord och goda handlingar, för tillfället.

Gud återvänder i cykler med ca 3000 år i mellan. Han var först hos zoroatrismen, sedan hos judarna och sedan med jesus. Nästa gång han återvänder kommer han för att stanna.

Vi fick egen fri vilja för att själva sträva efter godhet.

Detta är inte enligt kristendomen utan enligt zoroatrismen.

Men de är så lika. Grund strukturen är lika.

Zoroatrismen texter är inte så välbevarade ej heller så lättlästa som bibeln.

Jag vet att du inte vill diskutera andra religionen en klasisk kristendom. Men jag ser de som samma religion och zoroatrismen är kanske den finaste av de.

Jo jag håller med dig.

Men vi är ju inte där ännu. Men om vi ska tro på våra religioner så är han ju på väg, även om det blir sjukt jobbigt desto närmare vi kommer.

Jag gillar på ett sätt inte heller religioner. Inte när de blir strikta och fasta. Jag har svårt att se gud i det.

Vi kan inte komma bort från att det finns flera sjuka saker i gamla religiösa texter. Men är vi säkra på att de speglar gud och inte tiden de skrevs i.

Speciellt kommer vi inte ifrån att i Guds namn har det gjorts och görs fruktansvärda saker. Men i bibeln utrycker gud att han inte gillar detta att han ser det som en stor synd att göra onda handlingar i hans namn eller att ljuga i hans namn.

Är du nedslagen för att världen är hemsk?

Jag var det, men när man upplever något allt för dåligt, är det bästa att ta det med humor. Det går naturligtvis inte alltid och i allt. Men det går förvånansvärt ofta
Nej precis. Jag är inte i denna tråd intresserad kring andra religioner än den klassiska kristna .

Tex det här med att Jesus är enda vägen till Gud och annars hamnar man helvetet.

Jag vet att det finns bibeltroende som inte tror på helvetet men jag undrar hur de som tror på evigt helvete, vilket väldigt många kristna gör, hur de försvarar en god Gud.

Absolut, jag kan känna mig nedslagen att världen är hemsk men jag kan stänga av det och också må bra i stunden. Men då krävs det just det, att jag får stänga av tankarna på det lidande som finns i världen i stort och för människor i min närhet.
Citera
2026-05-20, 09:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag påpekar bara ondskan inom marxismen.
Ungefär som jag påpekade ondskan inom kristendomen som svar på bakelsernassmaks påstående "Dessa folkmord hade inte kunnat hända med kristet styre." De hände vare sig ni vill kännas vid det eller inte.
Citat:
Hur ser du på alla miljoner offer för marxismen, tar du ansvar för det historiskt, eller låtsas du som det aldrig hänt.
Varför skulle jag ta ansvar när jag inte är marxist?
Citera
2026-05-20, 09:54
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ungefär som jag påpekade ondskan inom kristendomen som svar på bakelsernassmaks påstående "Dessa folkmord hade inte kunnat hända med kristet styre." De hände vare sig ni vill kännas vid det eller inte.

Varför skulle jag ta ansvar när jag inte är marxist?
Kan du inte hålla med om att det är mycket viktigare att ta reda på vad som är sant gällande trosystem, istället för att anklaga andra för historiskt våld?
Citera
2026-05-20, 09:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Nej precis. Jag är inte i denna tråd intresserad kring andra religioner än den klassiska kristna .

Tex det här med att Jesus är enda vägen till Gud och annars hamnar man helvetet.

Vad är klassiskt kristet? Det mest avskydda?

Enligt Paulus ska man bekänna sig till Jesus med munnen med en viss fras. Och enligt vissa innebär det att man är räddad en gång för alla. Men en mer rimlig och biblisk tolkning av Jesus är att ingen som förkastar hans budskap är värdig ett evigt liv.

Om någon hör mina ord, men icke håller dem, så dömer icke jag honom; ty jag har icke kommit för att döma världen, utan för att frälsa världen. Den som förkastar mig och icke tager emot mina ord, han har dock en domare över sig; det ord som jag har talat, det skall döma honom på den yttersta dagen. Ty jag har icke talat av mig själv, utan Fadern, som har sänt mig, han har bjudit mig vad jag skall säga, och vad jag skall tala. — Johannes 12:47-49
Citera
2026-05-20, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
GT’s Gud är även kristendomens Gud.
De troende kristna kan inte ”ta bort” GT. Gör man det, skulle kristendomen inte ha någon Gud och ingen skapelseberättelse. Jesus skulle inte vara Guds son utan bara en opinionsbildare, en den tidens influencer.

NT är trots allt viktigare än GT för kristna.

GT är mest en bakgrundsorientering om det gamla förbundet. Med Kristus skrevs ett nytt förbund.

Lite som att anklaga skandiverna för att bara plundra och våldta. Onda vikingar.
Citera
2026-05-20, 10:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja, att kalla kristendomen en religion och försöka få den att passa in i ett fack i världen bland alla andra saker som finns är bara den sekulära synen, egentligen är kristendomen något helt annat. Det är den enda människosonen som kommit för att rädda oss, det är sanningen och hur det utspelar sig på jorden med alla sociala och samhällskonsekvenser det innebär är bara en sidogrej.

Att kalla det en religion känns förminskande tycker jag.
Att kalla Gud eller Jesus för religion är förminskande. Kristendom i olika tappningar och andra religioner är vad grupper av människor enas kring.
Citera
2026-05-20, 10:10
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42

Jag vet att det finns bibeltroende som inte tror på helvetet men jag undrar hur de som tror på evigt helvete, vilket väldigt många kristna gör, hur de försvarar en god Gud.

Absolut, jag kan känna mig nedslagen att världen är hemsk men jag kan stänga av det och också må bra i stunden. Men då krävs det just det, att jag får stänga av tankarna på det lidande som finns i världen i stort och för människor i min närhet.
Men är helvetet så evigt?

När jag läser i bibeln tycker jag det ser ut som om de tror på återfödelse och inte evigt helvete.

Daniel 12
  De många som sover i mullen ska vakna, några till evigt liv och andra till förakt och evig skam. 

Detta är under eller strax efter herrens vredes dag.

Jag tolkat detta som om vi kommer minnas våra tidigare liv. De vaknar alltså upp i vårat minne. Då kommer vi också kunna dömas korrekt. Det kommer bekräfta oss och förhoppningsvis förlåta oss. Har man begått onda handlingar i varje liv oavsett vilka möjligheter man gavs är man nog rätt förlorad. Har man strävat efter att handla bra i de flesta liv, men i något liv med dåliga omständigheter begått dåliga handlingar. Kan man nog bli förlåten. Har man inget liv att skämmas över, grattis, någon har kanske lyckats med det också.

Från uppenbarelse boken 20.

5 Men de andra döda levde inte, förrän de tusen åren hade gått.
....
7 Och när de tusen åren har nått sitt slut skall Satan släppas ut ur sitt fängelse. 

Tillsammans med Daniel 12.

Jag fattar det som att de som då bekräftade sig som onda i för många liv, inte får leva under 1000 åriga riket. De får alltså inte återfödas under de åren. Men när de 1000 åren har gått kommer de återfödas igen och få en sista chans att rättfärdiga sig själva. Väljer de även då ondskan igen kommer de vara förlorade för alltid.

Jag tycker att gud ger flera chanser, men det är upp till oss. Men sedan är frågan hur sträng är han.

Det är som om du diskutera någon sekt liknade kristendom, men så är inte tron för mig. Men jag kan lämna din tråd om du vill? Du har självklart rätt att forma diskussionen i din tråd.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-05-20 kl. 10:36.
Citera
2026-05-20, 10:39
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
NT är trots allt viktigare än GT för kristna.

GT är mest en bakgrundsorientering om det gamla förbundet. Med Kristus skrevs ett nytt förbund.

Lite som att anklaga skandiverna för att bara plundra och våldta. Onda vikingar.

Nja…
Det är ju riktigt att det med Jesus skrevs ett nytt förbund. Han sa ju: ”Ni har hört att… men jag säger er…”

Det går inte att som troende kristen värdera GT lägre än NT. Utan GT finns ingen förklaring till människans och jordens tillkomst. Och sådant är centralt i religioner överlag.
Den ”fader” som Jesus talar om är GT’s Gud. Jesus predikar ingen ny Gud. Jesus predikar ingen kritik av GT’s Gud. Han predikar kritik av hur de judiska religiösa ledarna missbrukar religionen och Gud för egen vinning.

Jesus predikade inte en ny religion. Han predikade en reformering av judendomen. Det var först långt efter hans död som hans lära utvecklades till en egen religion. Mycket tack vare Paulus.
Lite tillspetsat kan man säga att det är Paulus som är kristendomens grundare
Citera
2026-05-20, 10:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Å andra sidan är det i nya testamentet helvetet dyker upp, vilket ju kan uppfattas som mindre snällt. Judarna har väl en ganska vag uppfattning om vad som händer efter döden.
Helvetet är ju lätt att förklara, kyrkan vill tala om för allmänheten att de måste sköta sig annars väntar ett evigt straff. Hur smart uppfostran som helst. Det fanns inga poliser på den tiden, kyrkan uppfostrade Sverige.

Det motsatta är islam som talar om att du kommer till himlen om du dödar några icke renläriga. Fungerar extremt illa och islam i sig är troligen orsaken till att inga muslimska länder fungerar ekonomiskt eller ens klarar att vara demokratiska.
Citera
2026-05-20, 10:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Helvetet är ju lätt att förklara, kyrkan vill tala om för allmänheten att de måste sköta sig annars väntar ett evigt straff. Hur smart uppfostran som helst. Det fanns inga poliser på den tiden, kyrkan uppfostrade Sverige.

Det motsatta är islam som talar om att du kommer till himlen om du dödar några icke renläriga. Fungerar extremt illa och islam i sig är troligen orsaken till att inga muslimska länder fungerar ekonomiskt eller ens klarar att vara demokratiska.
Kyrkan tror ju själv på kristendom. Hur går det ihop med denna syn?
Citera
2026-05-20, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nja…
Det är ju riktigt att det med Jesus skrevs ett nytt förbund. Han sa ju: ”Ni har hört att… men jag säger er…”

Det går inte att som troende kristen värdera GT lägre än NT. Utan GT finns ingen förklaring till människans och jordens tillkomst. Och sådant är centralt i religioner överlag.
Den ”fader” som Jesus talar om är GT’s Gud. Jesus predikar ingen ny Gud. Jesus predikar ingen kritik av GT’s Gud. Han predikar kritik av hur de judiska religiösa ledarna missbrukar religionen och Gud för egen vinning.

Jesus predikade inte en ny religion. Han predikade en reformering av judendomen. Det var först långt efter hans död som hans lära utvecklades till en egen religion. Mycket tack vare Paulus.
Lite tillspetsat kan man säga att det är Paulus som är kristendomens grundare

Jo, men den är en förhistoria. I de fall GT motsäger NT (och det förekommer) så gäller NT.

GT är från antiken, och vi kan inte döma den världen med dagens mått mätt.

Det går inte att förstå det moderna Skandinavien utan att ha grepp om vikingatid. Jag tycker liknelsen med historisk förståelse är rimlig.
Citera
2026-05-20, 10:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kyrkan tror ju själv på kristendom. Hur går det ihop med denna syn?
Jag är inte religiös och kan inte argumentationen, men kristendom är ju både en lära (du kommer till helvetet om du gör fel) OCH vill sprida sig till så många som möjligt (kyrkor präster predikningar osv).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in