Citat:
Nej precis. Jag är inte i denna tråd intresserad kring andra religioner än den klassiska kristna .
Jag gillar profeterna i GT för där kan jag se honom.
Många verser slutar med, då vet ni att jag finns. Han bevisar sig där.
Han kanske är begränsad?
Som enligt detta påstående:
Han är begränsad då världen inte styrs av godhet utan av onska. Han kan bara verka genom människors goda tankar, goda ord och goda handlingar, för tillfället.
Gud återvänder i cykler med ca 3000 år i mellan. Han var först hos zoroatrismen, sedan hos judarna och sedan med jesus. Nästa gång han återvänder kommer han för att stanna.
Vi fick egen fri vilja för att själva sträva efter godhet.
Detta är inte enligt kristendomen utan enligt zoroatrismen.
Men de är så lika. Grund strukturen är lika.
Zoroatrismen texter är inte så välbevarade ej heller så lättlästa som bibeln.
Jag vet att du inte vill diskutera andra religionen en klasisk kristendom. Men jag ser de som samma religion och zoroatrismen är kanske den finaste av de.
Jo jag håller med dig.
Men vi är ju inte där ännu. Men om vi ska tro på våra religioner så är han ju på väg, även om det blir sjukt jobbigt desto närmare vi kommer.
Jag gillar på ett sätt inte heller religioner. Inte när de blir strikta och fasta. Jag har svårt att se gud i det.
Vi kan inte komma bort från att det finns flera sjuka saker i gamla religiösa texter. Men är vi säkra på att de speglar gud och inte tiden de skrevs i.
Speciellt kommer vi inte ifrån att i Guds namn har det gjorts och görs fruktansvärda saker. Men i bibeln utrycker gud att han inte gillar detta att han ser det som en stor synd att göra onda handlingar i hans namn eller att ljuga i hans namn.
Är du nedslagen för att världen är hemsk?
Jag var det, men när man upplever något allt för dåligt, är det bästa att ta det med humor. Det går naturligtvis inte alltid och i allt. Men det går förvånansvärt ofta
Många verser slutar med, då vet ni att jag finns. Han bevisar sig där.
Han kanske är begränsad?
Som enligt detta påstående:
Han är begränsad då världen inte styrs av godhet utan av onska. Han kan bara verka genom människors goda tankar, goda ord och goda handlingar, för tillfället.
Gud återvänder i cykler med ca 3000 år i mellan. Han var först hos zoroatrismen, sedan hos judarna och sedan med jesus. Nästa gång han återvänder kommer han för att stanna.
Vi fick egen fri vilja för att själva sträva efter godhet.
Detta är inte enligt kristendomen utan enligt zoroatrismen.
Men de är så lika. Grund strukturen är lika.
Zoroatrismen texter är inte så välbevarade ej heller så lättlästa som bibeln.
Jag vet att du inte vill diskutera andra religionen en klasisk kristendom. Men jag ser de som samma religion och zoroatrismen är kanske den finaste av de.
Jo jag håller med dig.
Men vi är ju inte där ännu. Men om vi ska tro på våra religioner så är han ju på väg, även om det blir sjukt jobbigt desto närmare vi kommer.
Jag gillar på ett sätt inte heller religioner. Inte när de blir strikta och fasta. Jag har svårt att se gud i det.
Vi kan inte komma bort från att det finns flera sjuka saker i gamla religiösa texter. Men är vi säkra på att de speglar gud och inte tiden de skrevs i.
Speciellt kommer vi inte ifrån att i Guds namn har det gjorts och görs fruktansvärda saker. Men i bibeln utrycker gud att han inte gillar detta att han ser det som en stor synd att göra onda handlingar i hans namn eller att ljuga i hans namn.
Är du nedslagen för att världen är hemsk?
Jag var det, men när man upplever något allt för dåligt, är det bästa att ta det med humor. Det går naturligtvis inte alltid och i allt. Men det går förvånansvärt ofta
Tex det här med att Jesus är enda vägen till Gud och annars hamnar man helvetet.
Jag vet att det finns bibeltroende som inte tror på helvetet men jag undrar hur de som tror på evigt helvete, vilket väldigt många kristna gör, hur de försvarar en god Gud.
Absolut, jag kan känna mig nedslagen att världen är hemsk men jag kan stänga av det och också må bra i stunden. Men då krävs det just det, att jag får stänga av tankarna på det lidande som finns i världen i stort och för människor i min närhet.