2026-05-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
I krigssituation kommer fi att försöka övermätta såna stora mål, tills dess ammunition tar slut och/eller så kommer någon drönare/torped igenom försvaret och slår ut schabraket.

Good luck med det!

Svensk möjlig konfiguration ser ut så här:

16 st Aster 30.
48 st Camm ER
1 st Bofors 57 mm automatkanon
2 st Bofors 40 mm automatkanon
4-6 tunga kulsprutor fjärrmanövrerade med Trackfire
Elektronisk krigföring som stör ut anfallande hot och skapar nya illusioner av fregatter för att förvilla anfallaren
Flares och Chaff för att dra hoten från fartyget.
Eventuellt gör man som grekerna och lägger till ett RAM-batteri med 21 robotar.

Skjuter du helt slut på robotar har du ändå automatkanonerna kvar och de kommer du inte skjuta slut på. Sen har du elektroniska motmedel och skenmål. Så för varje lager av luftförsvar motståndaren tar sig igenom tillkommer ett till. Att tro att en ukrainsk skrotdrönare kan flyga fram som en skadskjuten gås hastighetsmässigt och slå ut ett sånt här fartyg är minst sagt naivt.
Senast redigerad av Petronius 2026-05-19 kl. 22:19.
Citera
2026-05-19, 22:18
Medlem
Skafferns avatar
Enligt marinchefen som gästade tv4 nyheterna nyss så ska de nya fregatterna bestyckas med svenska vapen.
Robot 15. Torped 47. Bofors kanoner. Saab 1X radar med vapenstationer
Citera
2026-05-19, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Vilken videosnutt talar du om då?

Jag blev ganska överraskad över valet av franska fartyg, men det förefaller vara ett av de bättre valen som fanns aktuella. Om USA fortsätter sin isolationistiska hållning blir vi alla mer beroende av franska och brittiska kärnvapenparaplyn, där Storbritannien idag har enorma problem med sin flotta, varför Frankrike är ett säkrare alternativ att luta sig mot.
Den här videosnutten...
Kaptenen säger att det är "to shallow to go in" i östersjön.

LÄNK:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/franskt-militarfartyg-lagger-till-i-goteborg

Jag tänkte redan igår när jag hörde att de skulle tala om vem vi köpt fartygen av idag, att det måste vara Fransmännen.

Ja, jag tycker det är bra att vi knyter närmre band med fransmännen även militärt nu.

Säga vad man vill om fransmännen, du vet franska bilar osv...

Men dom är självständiga, på alla plan, så gott som.

De utvecklar, tillverkar allt själva, stridsflyg, tanks, atomdrivna hangarfartyg, "atombomber", missilsystem, fregatter osv.

Även civilt gör dom i stort sett allt avancerat, kärnkraftverk, satteliter, lok osv.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-05-19 kl. 23:06.
Citera
2026-05-19, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
I krigssituation kommer fi att försöka övermätta såna stora mål, tills dess ammunition tar slut och/eller så kommer någon drönare/torped igenom försvaret och slår ut schabraket.
Och då ska det dessutom hinnas med att försvara ett antal andra fartyg, det är ju själva uppdraget.
Pansarskyddet är väl inget att hurra för, en massa kompositplast och skit. Nog ett av de sista ställena jag skulle vilja vara på om det brakar lös.
Stora krigsfartyg har varit lite ute redan före drönarnas ankomst, och desto mera nu.
Jämför med stridsvagnar, som knappt går att använda längre på slagfältet, så länge det inte finns effektiva drönarmotmedel.
Och din lösning på problemet är vadå?
Sitta med armarna i kors och inte göra något för att försöka försvara oss?

Klart vi ska ha det bästa av det bästa.
Fartyget kommer naturligtvis försvara sig på alla sätt, fi kommer inte kunna sitta i lugn och ro och bara skjuta missiler, som på en hjälplös anka, fartyget kommer skjuta tillbaks...

Sedan är väl fartygen till för att även kunna användas i Natooperationer i "blåvatten", tex Grönland.

Det är rätt bra att ha något sådant liggande i närheten av Göteborgs hamn med, ifall den anfalls av flyg eller missiler, hamnen alltså.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-05-19 kl. 23:13.
Citera
2026-05-20, 00:25
Medlem
Majsmannen2s avatar
Fett så jag har en viss delaktighet i dessa monster fartyg tack vare mina pengar.

Vore kul få leka krig med dom någon kväll när jag har ledigt i kalendern.

Kostade väl oss bara 4o miljarder drygt.

Hoppas inte en drönare från Rusta kan slå ut dom.
Citera
2026-05-20, 00:28
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Good luck med det!

Blabla

Att tro att en ukrainsk skrotdrönare kan flyga fram som en skadskjuten gås hastighetsmässigt och slå ut ett sånt här fartyg är minst sagt naivt.

En kan du ju drömma om, men det räcker nog med några dussin samtidigt för att man ska ha fullt upp med att stoppa allihop.
Och då ska samtidigt övriga fartyg i konvojen försvaras.
Sen har vi hypersoniska missiler som kan manövreras oberäkneligt, också mycket svårt att bekämpa.
Det är i stort sett flytande plastankor som aldrig provats i skarpt läge.
Citera
2026-05-20, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Borde satsat på modernt luftvärn utplacerat med 1 mils intervall runt hela kusten i stället.

Luftvärnsrobotarna i form av Aster 30 och CAMM samt tillhörande radarsystem står sannolikt för över halva fartygets kostnad.
Exempelvis kostar bara ett SAMP/T batteri 5 miljarder vilket kan jämföras med en FDI fregatt för 10 miljarder.
Så speciellt många fler landbaserade luftvärn skulle vi inte få för pengarna. Dessutom kan inte landbaserat luftvärn skydda sjötrafiken.
Citera
2026-05-20, 00:59
Medlem
HRTs avatar
Hela försvaret måste öka i kapacitet och styrka.
Men på ett sätt är jag emot större krigsfartyg de är relativt lätta mål från fienden för ett naivt Sverige
Det hade varit bättre med fler mindre attack, försvarsbåtar och landbaserade luftvärn.
Skulle fienden sänka dessa är det mycket pengar och mycker mannskap som går åt.
Att skydda dessa fartyg kräver massa resurser och ändå blir det svårt.
Samtidigt är det bra med att köpa vapensystem inom EU, och samarbetar och köper mellan medlemsländer för vår säkerhet.
Citera
2026-05-20, 04:57
Moderator
Ancistruss avatar
Emmanuel Macron skriver om det på X/Twitter. Dessutom helt på svenska (jo jag förstår naturligtvis att någon hjälpt honom med översättningen).

Citat:
Sverige har valt Naval Groups FDI-fregatt för att modernisera sin marin.

Jag tackar Sverige och uppskattar det förtroende som visats Frankrike.

Efter Frankrikes beslut att utrusta sig med Saabs GlobalEye för att förnya sin flotta av radarspaningsflygplan (Awacs) är detta ett strategiskt beslut av stor betydelse som speglar det ömsesidiga förtroendet mellan våra två länder.

Vårt partnerskap har dessutom fortsatt att stärkas under de senaste åren och sträcker sig ända fram till Sveriges deltagande i den framskjutna avskräckningen.

Ett starkt och suveränt Europa inom Nato – det är vår syn på vårt gemensamma försvar och vår gemensamma säkerhet. Det byggs varje dag.

https://x.com/EmmanuelMacron/status/2056649919885119988

Artigt och trevligt som sig bör. Men jag tycker också det ger en indikation på att Frankrikes köp av svenska vapen, t.ex. GlobalEye påverkat, kanske t.o.m varit en avgörande förutsättning, för Sveriges val av fregatter.

Hur som helst, utan att kunna ett smack om fregatter, tycker jag de verkar riktigt bra.
Citera
2026-05-20, 05:22
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Emmanuel Macron skriver om det på X/Twitter. Dessutom helt på svenska (jo jag förstår naturligtvis att någon hjälpt honom med översättningen).

https://x.com/EmmanuelMacron/status/2056649919885119988

Artigt och trevligt som sig bör. Men jag tycker också det ger en indikation på att Frankrikes köp av svenska vapen, t.ex. GlobalEye påverkat, kanske t.o.m varit en avgörande förutsättning, för Sveriges val av fregatter.

Hur som helst, utan att kunna ett smack om fregatter, tycker jag de verkar riktigt bra.

Akilleshälen är den inverterade bogen i kombination med is.

Men visst, det är ett bra fartyg med en öppen arkitektur som gör att vi relativt enkelt kan jacka in egna system. Dessutom blir tiden från beställning till operativ fregatt kort, bara fyra till fem år.
Citera
2026-05-20, 05:28
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Antar dessa fregatter kommer få svenska RBS15 i stället för Exocet, men har inte läst det någonstans? Någon som sett något om det?

Japp, det stämmer. Det har nämnts i flera artiklar jag läst att de kommer utrustas med RBS15.
Citera
2026-05-20, 05:43
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Den här videosnutten...
Kaptenen säger att det är "to shallow to go in" i östersjön.

LÄNK:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/franskt-militarfartyg-lagger-till-i-goteborg

Tack!

Den franske FC är inte världsbäst på engelska, men vad jag kan förstå så handlar det om att fartyget vid den tidpunkten förmodligen inte var färdigutrustat och att FC då bestämt att dess närvaro i grundare vatten med potentiellt fientlig aktör i närheten inte var ett lockande operativt scenario. Det ställer också högre krav på eskort från den svenska flottan i ett sådant läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in