2026-05-20, 05:43
  #697
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Japp, det stämmer. Det har nämnts i flera artiklar jag läst att de kommer utrustas med RBS15.

Japp, och med svenskt närluftvärn i form av 40 mm och 57 mm automatkanoner.

Jag läste någonstans om dieselmotorer från Scania också men om det stämmer så torde dessa vara för att alstra elkraft och inget annat. Huvudmaskineriet är fyra dieslar från MTU.
Citera
2026-05-20, 06:00
  #698
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Japp, och med svenskt närluftvärn i form av 40 mm och 57 mm automatkanoner.

Ja inte bara det, även t.ex. RBS 15, torped 47, Trackfire och Giraffe.

Vet du om ovanstående prylar är bättre än de franska som används nu, eller om de bara ville byta för att gynna svensk industri?

Citat:
Jag läste någonstans om dieselmotorer från Scania också men om det stämmer så torde dessa vara för att alstra elkraft och inget annat. Huvudmaskineriet är fyra dieslar från MTU.

Ja i så fall bara för det, för jag uppfattade att de skulle behålla motorerna från MTU.
Citera
2026-05-20, 06:08
  #699
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja inte bara det, även t.ex. RBS 15, torped 47, Trackfire och Giraffe.

Vet du om ovanstående prylar är bättre än de franska som används nu, eller om de bara ville byta för att gynna svensk industri?



Ja i så fall bara för det, för jag uppfattade att de skulle behålla motorerna från MTU.

De är väl bättre för just oss. Vi behöver nog inte ett huvudartilleri på 76 mm utan snabbskjutande 57 mm är bättre mot t ex drönare. I tillägg till detta så blir det två 40 mm. Båda sorterna stöds av Giraffe 1X.

Detta är ju grejer som vi har på andra ställen vilket ju är en fördel.

Så jag tror att vi optimerar beväpningen för Östersjön medan Frankrike optimerar för de stora haven.
Citera
2026-05-20, 06:54
  #700
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Akilleshälen är den inverterade bogen i kombination med is.

Men visst, det är ett bra fartyg med en öppen arkitektur som gör att vi relativt enkelt kan jacka in egna system. Dessutom blir tiden från beställning till operativ fregatt kort, bara fyra till fem år.

Vad exakt menar du med den första meningen? Att den inte är testad i tjock is och kanske möjligen kommer krångla lite, stor risk att den går sönder, kanske t.o.m. sjunker vid minsta lilla is?

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
De är väl bättre för just oss. Vi behöver nog inte ett huvudartilleri på 76 mm utan snabbskjutande 57 mm är bättre mot t ex drönare. I tillägg till detta så blir det två 40 mm. Båda sorterna stöds av Giraffe 1X.

Detta är ju grejer som vi har på andra ställen vilket ju är en fördel.

Så jag tror att vi optimerar beväpningen för Östersjön medan Frankrike optimerar för de stora haven.

Okej, tack! Ja, det verkar logiskt.
Citera
2026-05-20, 07:17
  #701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Den här videosnutten...
Kaptenen säger att det är "to shallow to go in" i östersjön.

LÄNK:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/franskt-militarfartyg-lagger-till-i-goteborg

Jag tänkte redan igår när jag hörde att de skulle tala om vem vi köpt fartygen av idag, att det måste vara Fransmännen.

Ja, jag tycker det är bra att vi knyter närmre band med fransmännen även militärt nu.

Säga vad man vill om fransmännen, du vet franska bilar osv...

Men dom är självständiga, på alla plan, så gott som.

De utvecklar, tillverkar allt själva, stridsflyg, tanks, atomdrivna hangarfartyg, "atombomber", missilsystem, fregatter osv.

Även civilt gör dom i stort sett allt avancerat, kärnkraftverk, satteliter, lok osv.
Frankrike försökte intressera Storbritannien för ett gemensamt program för att utveckla kärnvapen och missiler för leverans, men Storbritannien hade dels ett socialiststyre med S-parasiten Harold Wilson som ensam var ansvarig för att demontera det brittiska imperiet och omöjliggöra Sydafrika, Rhodesia och de portugisiska kolonierna.

Frankrike fick utveckla sina kärnvapen och missiler ensamma, MEN nu är de helt självförsörjande inom området medan britterna fruktar att USA ska sluta leverera material för deras kärnvapen och missiler för deras ballistiska missilubåtar.

Storbritannien uppges ha en kostnad på ca 100 miljarder pund för att finansiera vapentillverkning för kärnvapen och missiler ensamma för att bli självständiga från USA, men om de tar upp erbjudandet från Frankrike kan de dela på kostnader och försöka anpassa en fransk missil till sina ubåtar.
Citera
2026-05-20, 07:19
  #702
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Vad exakt menar du med den första meningen? Att den inte är testad i tjock is och kanske möjligen kommer krångla lite, stor risk att den går sönder, kanske t.o.m. sjunker vid minsta lilla is?



Okej, tack! Ja, det verkar logiskt.

Inverterad bog går ner under isen och skär djupare och djupare.

Det är dock en fördel med den lugnare gången i grov sjö där fören ju skär igenom vågorna istället för att lyftas upp och släppas ned. Det blir enklare för sensorsystemen då. Å andra sidan så får man ju mer vatten på fördäcket men det går ju att lösa på annat sätt.

Den amerikanska Zumwalt har också inverterad bog av just det skälet. Vidare så finns några kryssningsfartyg med slikt, detta är nog av bekvämlighetsskäl mest.
Citera
2026-05-20, 07:36
  #703
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Inverterad bog går ner under isen och skär djupare och djupare.

Det är dock en fördel med den lugnare gången i grov sjö där fören ju skär igenom vågorna istället för att lyftas upp och släppas ned. Det blir enklare för sensorsystemen då. Å andra sidan så får man ju mer vatten på fördäcket men det går ju att lösa på annat sätt.

Den amerikanska Zumwalt har också inverterad bog av just det skälet. Vidare så finns några kryssningsfartyg med slikt, detta är nog av bekvämlighetsskäl mest.

Okej, tack. Jag fattar, fördelen är att få en lugnare gång.
Citera
2026-05-20, 07:40
  #704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
En kan du ju drömma om, men det räcker nog med några dussin samtidigt för att man ska ha fullt upp med att stoppa allihop.
Och då ska samtidigt övriga fartyg i konvojen försvaras.
Sen har vi hypersoniska missiler som kan manövreras oberäkneligt, också mycket svårt att bekämpa.
Det är i stort sett flytande plastankor som aldrig provats i skarpt läge.

Det är din åsikt att en modern fregatt eller jagare inte kan skjuta ner svärmar av sjömålsrobot eller drönare. Du har inte underbyggt den på något sätt.

US Navy testar detta skarpt genom att montera riktiga luftförsvarssystem på ett utrangerat fartyg och sedan skjuta riktiga robotar mot det.
Citera
2026-05-20, 07:42
  #705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu i efterhand förefaller ju valet som självklart.

Leveranstid och projektrisk var nog de tunga parametrarna i urvalsprocessen. Utöver de pluspoängen så går det nog att låta svensk personal att rotationstjänstgöra på franska fartyg för att på så vis lära sig de olika systemen innan vi får vårt första egna.

SAAB/Babcock var nog tvåa men bl a tidsosäkerheten var för stor och det hade blivit bökigt att utbilda besättningar utan att ha tillgång till operativa fartyg.

Jag skulle också säga, som du lite varit inne på, att en stor skillnad mellan FDI och de andra alternativen är ju att FDI finns i verkligheten på haven medan ALFA 4000 och AH120 bara existerar som CAD- och 3D- modellerings-filer.
Citera
2026-05-20, 07:42
  #706
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
SvD (låst artikel):
”Fregatterna kan bli en enorm felinvestering”
https://www.svd.se/a/V6Qmg3/fregatterna-kan-bli-en-enorm-felinvestering-skriver-debattorer
No Shit Sherlock!!

Under 5 år har Ukraina visat att styrkan ligger inte i stridsvagnar, artilleripjäser, och miljontals motvilliga köpesoldater.

Dessa fyra fregatter lär ligga på botten om ryssen anfaller oss.

När skall Sverige slutligen insett att efter AI är plötsligt allt annan vapenmakt att liknas vid att kasta sten på motståndaren.
Citera
2026-05-20, 07:52
  #707
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Ryssland har ett stort geografiskt underläge. Vid en krigssituation måste eventuella ryska små attackbåtar löpa gatlopp i 40 mil genom den smala finska viken innan de kan utgöra något hot mot svenska fartyg.
Dessutom är rysk oförmåga att hantera små attackbåtar inte ett bevis för att andra kommer ha samma problem.

Stora fartyg behövs för de är de enda som kan ge ett bra luftförsvar åt andra fartyg. Utan dessa fallerar alla sjötransporter vid ett krigsutbrott.
Vad är det för fel på drönare? Det fullkomligt vimlar av drönare i olika storlekar som kommer kunna sänka fregatterna om de faktiskt kommer att inhandlas.
Makalös idioti
Citera
2026-05-20, 07:59
  #708
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Vad är det för fel på drönare? Det fullkomligt vimlar av drönare i olika storlekar som kommer kunna sänka fregatterna om de faktiskt kommer att inhandlas.
Makalös idioti

Ja, insikten om fartygens sårbarhet känns besvärande. Men de är ju fokuserade på luftförsvar så man får hoppas att de fungerar för att avvärja drönare. Luftförsvar måste ju finnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in