Citat:
Ursprungligen postat av
Prora
Det återstår att se om stora, dyra fregatter är framtidens melodi. Kan de stå emot ett simultant anfall av låt oss säga ett hundratal relativt billiga drönare från alla håll? Inte för att jag är något vidare på militärhistoria, men vid förra sekelskiftet var det ju rätt poppis att anlägga väldiga fort, särskilt nere på kontinenten och det byggdes allt större kanoner för att bombardera dessa. Och så vips kom stridsvagnarna och fransmännen stod där med lång näsa. Är inte risken stor att fregattinköpet kan bli något liknande och att "ansvariga" politiker i vanlig ordning senare bekänner att "de har varit naiva"? En fundering bara, jag är inte tillräckligt insatt för att kunna resonera utifrån tillgänglig fakta.
Jag förstår inställningen, men den är så att säga mest en medieskapad bild. Drönare har visst vänt vissa taktiska överväganden och strategiska betänkanden över ände, men det är i väldigt specifika situationer.
Anledningen till att drönare blivit så avgörande i Ukraina är båda sidors oförmåga att bekämpa dem, det ukrainska landskapets sällsynta öppenhet och krigets ställningskaraktär (d.v.s. att målområdena inte flyttar på sig). Situationen ute på Östersjön skulle vara en helt annan, och förmågn att bekämpa drönarna avsevärt större.
Man måste också notera att drönare av en typ som skulle vara teoretiskt effektiv mot en fregatt i storlek med FDI är avsevärt större än någonting som används dagligen i Ukraina. Såväl av räckviddshånseende som förmågan att bära en tillräcklig vapenlast.
Vad gäller Frankrike 1940 var inte problemet att den franska krigsmakten, tekniskt, inte kunde bemöta den tyska. Det kunde de och mer därtill. Faktum är att de franska pansarförbanden var skyddsmässigt och vapentekniskt överlägsen de tyska motsvarigheterna, men felaktigt ledda och med låg stridsmoral.
Du har rätt i att möta inköpen med skepticism och frågor dock!