Citat:
Ursprungligen postat av
Bystskugga
Det där med att minska efterfrågan tror jag inte egentligen är något de brys sig nämnvärt om. Det är mest medias narrativ, eftersom det är ett av de formella svepskälen för lagen.
Tror du har rätt i att Polisen börjat agera hårdare mot säljarna också. Man ser det i räder mot massagesalonger och i att utländska prostituerade låses in tills de kan utvisas. Inte särkillt hjälpsamt.
Du har nog helt rätt i att det där med att ge sig på efterfrågan, ’utan efterfrågan inget utbud’, är något som har drivits av media, politiker och inte minst feminister av olika slag, men även polisen har ju arbetat enligt det konceptet. Vi har ju exempelvis kändisPolisen, Simon Häggström, som har en egen tråd har jag för mig, som uttalat att detta är strategin.
Vad jag har förstått utifrån mina sporadiska kontakter med några poliser är att utredare som jobbar enligt gamla skolan mer och mer har tagit över kampen mot prostitutionen. De vet att polisens uppgift är att förhindra brott i så stor utsträckning som möjligt. Målet är inte att få fram maximalt med fällande domar. Därför är den ganska smart taktik för polisen att när man känner till att en frisörsalonger eller liknande är en täckmantel för prostitution, så hör man av sig till hyresvärden och bordellen stängs. I viss mån har man ju också gjort razzior och försökt få salongsägare fällda för koppleri. Här har framgångarna varit mera delade. Metoden har vissa fall krävt väldigt stora resurser och det finns också några fall som inte kommit ut i media där salongsägare suttit häktade lång tid och allt ändå bara runnit ut i sanden, ehuru en del har fällts; en del fick dock milda straff och kunde fortsätta verksamheten.
Simon Häggström fortsätter ju naturligtvis på sitt sätt och får medieuppmärksamhet men det är inte tack vare honom som vi inte längre har situationen i Stockholm, att det ligger en liten bordell i vart och vart annat kvarter. Det är tack vare polismän av den gamla skolan problemet har minskat.