2026-05-12, 14:23
Medlem
Har en vän som åtal har väcks pågrund av att han tydligen hade köpt sex.

Åtalet baseras på en chatt konversation med en prostituerad som säljer sex via en hemsida. Enligt min vän finns det inte bevis om betalning, vittnet vägrar medverka & ingen spanings insats finns heller. Det påstådda brottet skedde för ungefär 1 år sedan.

Hur är det möjligt att åtal väcks enbart baserat på en chatt utan något som helst bevis att det har skett någon form av betalning eller bekräftelse på att min vän faktiskt köpt sex?

Är det möjligt att man kan dömmas enbart baserat på en chatt konversation där det inte ens nämns att sex är den tjänst som han vill köpa?

Har läst några dommar tidigare om detta & vad jag förstår så är risken låg för att han ska dömas men hur ofta brukar åtal väckas i samband med att det bara finns en chatt konversation?

Måste man inte bli dömd bortom rimlig tvivel för att åtal ska väckas?
Citera
2026-05-12, 14:24
Medlem
Förlåt jag missförstod min vän, tydligen så har åtal inte väckts än men polisen säger att det kommer väckas åtal inom kort. Dem har frågat han om straff föreläggande osv.
Citera
2026-05-12, 14:26
Medlem
Man kan inte bli dömd för saker utan bevis.
Citera
2026-05-12, 14:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Det finns nåt i lagen som heter ”försök till köp av sexuell tjänst”.

Jag citerar Lawline:

Citat:
Som du vet, så är köp av sexuella tjänster olagligt enligt 6 kap 11 § Brb (brottsbalken). Dessutom framgår det av 6 kap 15 § och 23 kap 1 § Brb, att man även kan dömas för försök till köp av sexuell tjänst. Alltså om du påbörjat ett försöka till sexuell tjänst mot betalning, men ännu inte fullbordat det. Det kan vara genom att exempelvis kontakta någon för köp, vilket du i frågan beskriver att du gjort. För att dömas krävs att det förelegat fara för att brottet ska fullbordas/uppnås. Det krävs även att du har uppsåt att begå den brottsliga gärningen, alltså att du har "vilja" att begå det.

Så finns det digitala bevis på att din kompis bokat en träff, vilket det ju gör i det här fallet, är det förmodligen det man försöker åtala honom för. Då behöver han alltså inte ha träffat den prostituerade.
Citera
2026-05-12, 14:36
Medlem
Förberedelse till brott? om dom talat om pris mm. Men det krävs nog att man möts på avtalad plats fysiskt med innan man riskerar något.
Citera
2026-05-12, 14:39
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Förberedelse till brott? om dom talat om pris mm. Men det krävs nog att man möts på avtalad plats fysiskt med innan man riskerar något.

Det finns nåt som heter ”försök till köp av sexuell tjänst”. Då behöver man inte ha träffat den prostituerade, men förmodligen ha bestämt tid och plats.
Citera
2026-05-12, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xShafty

Har läst några dommar tidigare om detta & vad jag förstår så är risken låg för att han ska dömas men hur ofta brukar åtal väckas i samband med att det bara finns en chatt konversation?

Åtal väcks när åklagaren tror att personen kan bli dömd bortom rimligt tvivel.

Det väcktes ett åtal och gick till rättegång för mig av samma orsak, men helt andra SMS. Där blev jag frikänd av en enlig rätt och förundersökningen doldes efter att rätten upptäckt att ingenting hade utretts.
De väckte alltså bara åtal utan att kolla om smsen var skickade från mig och i rätten blev det uppenbart att jag inte hade med något att göra.

Kass åklagare som inte har jätte bra koll på hur man gör sitt jobb, helt enkelt. Såna finns i alla yrken.
Citera
2026-05-12, 14:44
Medlem
Men om det tex hade handlat om ens egna adress eller ett hotel, och man avbryter handlingen innan något skett, dvs att man ångrar sig på plats & därmed inte köpt något kan han fortfarande bli dömd för försök?

Eller jag fattar inte riktigt hur man kan bli dömd för försök till sexköp bara för att man skriver med en prostituerad.

En chatt borde väl inte räcka för att bli dömd? Tycker det hela låter märkligt.
Citera
2026-05-12, 14:45
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Hur har polis och åklagare fått tag i chatten? Det måste ju vara via den prostituerades telefon som de tömt. Eller har hans mobil tömts i ett annat ärende, t ex knarkköp?

I så fall kanske det finns även andra spår som knyter honom till ett sexköp. Swish? Om han betalat kontakt kanske hon satt in exakt den summa de kom överens om samma dag efter den påstådda träffen.
Citera
2026-05-12, 14:45
Medlem
GiveMeHeads avatar
Då får han säga att han inte hade uppsåt att genomföra denna omoraliska handling, så ska det nog gå bra. Bara i Sverige, suck.
Citera
2026-05-12, 14:46
Medlem
Guldner.Spessarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xShafty
Har en vän som åtal har väcks pågrund av att han tydligen hade köpt sex.

Åtalet baseras på en chatt konversation med en prostituerad som säljer sex via en hemsida. Enligt min vän finns det inte bevis om betalning, vittnet vägrar medverka & ingen spanings insats finns heller. Det påstådda brottet skedde för ungefär 1 år sedan.

Hur är det möjligt att åtal väcks enbart baserat på en chatt utan något som helst bevis att det har skett någon form av betalning eller bekräftelse på att min vän faktiskt köpt sex?

Är det möjligt att man kan dömmas enbart baserat på en chatt konversation där det inte ens nämns att sex är den tjänst som han vill köpa?

Jo, men i Sverige tillämpas fri bevisföring och fri bevisvärdering, så åklagaren kan övertyga rätten med en indiciekedja. Eller också inte. Din vän har rätt att få saken prövad i domstol. Men om han faktiskt har köpt sex ligger det i farans riktning att åklagaren, enligt tingsrätten, kan anses ha bevisat det.
Citera
2026-05-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hur har polis och åklagare fått tag i chatten? Det måste ju vara via den prostituerades telefon som de tömt. Eller har hans mobil tömts i ett annat ärende, t ex knarkköp?

I så fall kanske det finns även andra spår som knyter honom till ett sexköp. Swish? Om han betalat kontakt kanske hon satt in exakt den summa de kom överens om samma dag efter den påstådda träffen.

Enligt förundersökningen tog dem hennes mobil & tömde den. Finns inga bevis om någon betalning i slutdelgivningen. Finns inga bevis då det aldrig köptes något sex enligt honom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in