Citat:
Det jag gjorde i mitt inlägg var att beskriva vad kompatibilister anser om fri vilja.
”Halmgubbe”, ”sakfel”, ”9 av 10 filosofer håller inte med dig”. Detta är vad du reflexmässigt slänger ur dig så fort kompatibilismen stöter på ett uppenbart problem. I det här fallet är dina angrepp inte ens logiska. Menar du att kompatibilismen har så pass mycket sakfel att den är svår att bemöta? Anser 9 av 10 filosofer att kompatibilismen har fel?
”Halmgubbe”, ”sakfel”, ”9 av 10 filosofer håller inte med dig”. Detta är vad du reflexmässigt slänger ur dig så fort kompatibilismen stöter på ett uppenbart problem. I det här fallet är dina angrepp inte ens logiska. Menar du att kompatibilismen har så pass mycket sakfel att den är svår att bemöta? Anser 9 av 10 filosofer att kompatibilismen har fel?
2020 gjordes en stor undersökning bland yrkesaktiva filosofer som kom fram till detta, inte en åsikt utan fakta.
”Fast om du frågar en kompatibilist, så som Malmoepag eller Daniel Dennett, så är känslan av att ha fri vilja inte en känsla av att ha fri vilja, utan en känsla av att ha något helt annat som inte har med fri vilja att göra.”
När skrev jag att vi inte upplever att vi har fri vilja?
”De flesta människor känner att de har libertariansk fri vilja, d.v.s. att ha verklig makt att välja mellan olika handlingsalternativ. Men enligt kompatibilismen är inte detta definitionen av fri vilja. Kompatibilismen har en egen definition av fri vilja som skiljer sig helt från den definition som folk i allmänhet har.”
Jag argumenterar för en filosofisk beskrivning av fri vilja, dessutom tycker folk verkligen att deras bakgrund, sexuella preferenser och gener helt saknar betydelse för deras val?
Enligt kompatibilisterna är det bara kompatibilisterna som förstår att de har fri vilja, eftersom det bara är de som förstår vad fri vilja är för något. Fri vilja är enligt dessa ingenting man kan känna att man har, utan någonting som man måste förstå att man har rent intellektuellt.
Vi känner att vi har fri vilja, vet inte ens vad du är ute efter här.
Jag har skrivit många inlägg här som du är välkommen att försöka argumentera mot, men inlägg som dessa visar bara på din oförmåga till förståelse.