2025-08-04, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majax
Hej hopp längesedan det var något här. Är det någon som känner till något om den så kallade ”fläktstaden” som ska finnas mindre än 1 mil utanför Växjö?

Det är fejk.. det existerar inte. Bilderna från den sk ”fläktstaden” är ifrån Stockholm.
Citera
2025-08-09, 19:34
Medlem
Incendios avatar
Jag är inte intresserad av eller kunnig om UE, men jag minns att när jag var liten(vi talar om tidigt 2000-tal) så var alla ungarna i området så fascinerade av något skorstensliknande(som vi upplevde det, idag skulle jag snarare tro att det var någon annan slags ventilations-pryl) som stack upp ur en liten kulle inne i skogsdungen nedanför Raskens väg 161. Den fanns bara några meter in från den branta cykelvägen, men på den tiden var dungen väldigt tät och slyig och det växte taggbuskar i området kring kullen, så vi ungar kunde inte komma nära nog för att undersöka saken. Ingen vuxen visste något om "skorstenen", så bland oss barn gick det förstås en massa rykten om vad det kunde handla om. Alltifrån att det bodde en häxa i kullen till underjordiska väsen och spioner. Det sista ryktet späddes på av att det i källaren på nummer 171(höghus) fanns någon dörr som vi inte kunde lista ut vart den ledde. Vi trodde också att kunde vara kopplat till en lucka uppe i Teleborgs vattentorn eller till "spökhuset" som låg bredvid Raskens väg(ett gammalt trähus där det då bodde en "sur" gubbe som inte gillade att barn spionerade på honom....idag tror jag att det huset inhyser en byggfirma).
Känner någon igen det? Idag tror jag att skogsdungen är mer uppröjd, så det går kanske att se vad det handlar om. Jag har inte varit i området på uppåt 20 år, men ska kanske ta mig en cykeltur det för att åtminstone titta från cykelvägen.
Citera
2025-08-16, 18:37
Medlem
Incendios avatar
Cyklade förbi Raskens väg och det sticker fortfarande upp en "skorsten" ur kullen. Taggbuskarna är borta, men dungen är ganska tät i området, så jag tittade inte närmare, men barnet i mig är fortfarande nyfiken på vad det kan vara.
Citera
2026-05-18, 23:30
Medlem
Bump

Enligt försvarsområde 14:S stridsplan för 1979 och framåt

14. försvarsområdesunderhållsgruppen
  • avvärjer luftlandsättning Hässleholmsområdet
  • skyddar förbindelser
  • försvarar gemensamma stabsplatserna ”Syd” och ”Nord” samt fo/ länsstyrelsens-stabsplats Hemmesjö

Har letat i Hemmesjö men finner ingen läglig plats för en stabsplats.
Enligt mina kunskaper så kan en ledningsplats vara olika belägna, källare, bergrum, bunkrar e.t.c men Hemmejö verkar inte ha något ställe som hade passat för denna funktion.

Eftersom att länsstyrelsens-stabsplats är nämnt i samma mening som skånes-gpl platser, så uppfattar jag att Hemmesjö skall ha något lite mer avancerat.
Samt tycker jag det är lite udda att skicka upp skåningar till småland för att försvara staben? Småland lär ju haft egna resurser för att försvara denna plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in