2026-05-18, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Folk står och hatar varandra i olika läger medan det mänskliga värdet bara försvinner mer och mer. Till slut är vi bara väljare, arbetskraft, skatteobjekt eller statistik i något system. Då spelar det ingen roll vilket parti som råkar vinna för stunden. Ett samhälle som glömmer människovärdet kommer förr eller senare börja brytas sönder oavsett vilken färg det styrs av. 🙃❤️🥹
Precis. Och detta system går inte att rösta bort, muta bort eller kriga bort. Det finns bara ett sätt och det är att vi själva slutar tillbe denna religion - då kommer den lösas upp som i ett trollslag.
Citera
2026-05-18, 21:09
Avstängd
tutankhumans avatar
Invandrarna är ett existentiellt och biologiskt hot. Svenskarna kommer knappast att försvinna som folk pga miljardärer, medan den risken är stor när svenskarna inom kort blivit en minoritet.
Citera
2026-05-18, 21:10
Medlem
TheJesuits avatar
Som alla vet blir Liberalerna bara märkligare och märkligare, är det inte lagar mot strypsex så är det andra hårresande utspel.

Men äntligen hände det - ett vettigt utspel från Liberalerna. Man vill ha dubbelt så många miljardärer i Sverige! Det vore toppen, ju mer kapital vi har i landet, desto fler jobb, riskkapital och företag får vi!

Enda som är trist är att inte jag är en av miljardärerna. Men så är ju min lott oavsett om vi skrämmer iväg miljardärerna eller om vi har dem kvar i Sverige. Enda skillnaden är att med dem kvar i landet så får vi bättre tillväxt och jag får ett bättre liv. Lägg ned vänsterpartiet. Bums.
Citera
2026-05-18, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Folk står och hatar varandra i olika läger medan det mänskliga värdet bara försvinner mer och mer. Till slut är vi bara väljare, arbetskraft, skatteobjekt eller statistik i något system. Då spelar det ingen roll vilket parti som råkar vinna för stunden. Ett samhälle som glömmer människovärdet kommer förr eller senare börja brytas sönder oavsett vilken färg det styrs av. 🙃❤️🥹

Jag är själv religiös (kristen) men har en överlevnadsinstinkt till skillnad från dig. Jag vill inte bli använd av miljardärer och utbytt av negrer. Att ni låtsaskristna aldrig fattar det.
Citera
2026-05-18, 21:33
Moderator
MrFishboys avatar
Löser du inte B kommer du inte kunna lösa A, för B är en förutsättning för A. För att kunna destabilisera befolkning och tjäna pengar på dem behöver de B, A behöver B och A vet att utan B är risken stor att samhället återgår till 1950. En homogen befolkning och nationalism är aldrig bra för A som hellre ser medborgare som konsumenter i en global värld där A inte har några gränser. Fast blir B för stora kommer A försvinna, ingen vill ha sin förmögenhet eller sina investeringar bundna till ett u-land. A behöver löntagare och stabila länder mer än omvänt.
Citera
2026-05-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Löser du inte B kommer du inte kunna lösa A, för B är en förutsättning för A. För att kunna destabilisera befolkning och tjäna pengar på dem behöver de B, A behöver B och A vet att utan B är risken stor att samhället återgår till 1950. En homogen befolkning och nationalism är aldrig bra för A som hellre ser medborgare som konsumenter i en global värld där A inte har några gränser. Fast blir B för stora kommer A försvinna, ingen vill ha sin förmögenhet eller sina investeringar bundna till ett u-land. A behöver löntagare och stabila länder mer än omvänt.

Klokaste inlägget idag! Hatten av.
Citera
2026-05-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jadu.. det är nog ett ämne för en annan tråd egentligen. Personligen så håller jag på att systematisera mina tankar jag gått och burit på i ~20 år och det lär nog ta ett tag innan jag är "klar". Men en diffus bild har långsamt börjat framträda: Den kanske viktigaste är insikten i att lager på lager av kontroll utifrån påverkar oss omedvetet. Familjen, skolan, släkten, byn, staden, arbetet, samhället, landet och hela det (numera) globala, förhärskande systemet som genomborrar allt. Men bilder och språk utövar skådespelsamhället en kontroll över oss - från de fattigaste gatubarnen i Indien till de rikaste 'techoligarkerna' - och det enda sättet att stoppa detta vore att alla (var och en av oss, eller i alla fall minst hälften av alla människor) upphör att göda denna dimridå. Om inte, så lär snart kontrollen vara total.

Att hata invandrare kan jag förstå. Jag är själv uppvuxen i en invandrartät förort och fick utstå mycket skit. Vareviga dag var det "svennejävel" hit och "svennehora" dit. Folk blir rånade, nedslagna, förnedrade av invandrare (främst då MENA-invandrare). Att hata miljardärer kan jag också förstå. Självgoda slynglar som blir dyrkade som gudar av kreti och pleti.

Men. Båda "grupperna" kommer ur samma system och lyder under samma logik. Se det som olika grenar på samma träd. Hugg ner trädet, för de hjälper inte att såga i enstaka grenar. Tror jag, är väl bäst att tillägga.

Jag förstår ungefär ditt flum, men lite mer konkret då - hur hugger vi ner trädet?
Citera
2026-05-18, 21:44
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Miljardärer investerar och ger arbetstillfällen, skatteintäkter och utveckling.

Invandrare är en investering i arbetslöshet, skatteutgifter och avveckling.
Det säger du?
Apropå miljardärer så kan man fundera över hur många arbetstillfällen t.ex. herr C Gardell har skapat respektive raderat.
Det kanske blir plus minus noll, medans hans kassaskrin har fyllts på.
Citera
2026-05-18, 21:47
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Det ligger något i din reflektion.
Kommunicerande kärl som det kallas inom fysiken.
Citera
2026-05-18, 21:51
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Miljardärer investerar och ger arbetstillfällen, skatteintäkter och utveckling.

Invandrare är en investering i arbetslöshet, skatteutgifter och avveckling.
Bästa svaret och sammanfattningen!
Citera
2026-05-18, 21:53
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Miljardärer göds av billig arbetskraft = invandrare.
Utan invandrare så finns ingen billig arbetskraft, och miljardärerna får söka sig någon annanstans.
Citera
2026-05-18, 21:59
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Jag är själv religiös (kristen) men har en överlevnadsinstinkt till skillnad från dig. Jag vill inte bli använd av miljardärer och utbytt av negrer. Att ni låtsaskristna aldrig fattar det.
Jag har aldrig sagt att människor ska vara gränslösa idioter utan självbevarelsedrift. Men jag tycker det blir lite märkligt när folk kallar sig kristna och samtidigt verkar reducera hela människosynen till etnicitet, rädsla och vilka grupper man ska hata.

Om kristendom överhuvudtaget betyder någonting så borde det väl rimligtvis handla lite mer om att försöka följa Jesu människosyn än att bara skrika om fiender och folkutbyte hela dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in