2026-05-18, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Miljardärer göds av billig arbetskraft = invandrare.
Utan invandrare så finns ingen billig arbetskraft, och miljardärerna får söka sig någon annanstans.
Så man kan inte sitta och vara miljardär i Sverige med anställda utomlands?
Citera
2026-05-18, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Om kristendom överhuvudtaget betyder någonting så borde det väl rimligtvis handla lite mer om att försöka följa Jesu människosyn än att bara skrika om fiender och folkutbyte hela dagarna.
Vi vet inte ens om Jesus funnits. Och om han funnits, vilken syn han hade på sina medmänniskor.
Citera
2026-05-18, 22:14
Moderator
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Jag har aldrig sagt att människor ska vara gränslösa idioter utan självbevarelsedrift. Men jag tycker det blir lite märkligt när folk kallar sig kristna och samtidigt verkar reducera hela människosynen till etnicitet, rädsla och vilka grupper man ska hata.

Om kristendom överhuvudtaget betyder någonting så borde det väl rimligtvis handla lite mer om att försöka följa Jesu människosyn än att bara skrika om fiender och folkutbyte hela dagarna.

Fast, kastade inte Jesus ut kapitalisterna ur templet?
Och var inte Jesus kamp mot imperialistiska makter mot en inkräktande folkgrupp som han ville kasta ut ur sitt land?
“Gå inte bort till hedningarna... gå i stället till de förlorade fåren av Israels hus.”
Matteus 10:5–6
Frälsningen kommer från judarna.”
Johannes 4:22
Citera
2026-05-18, 22:18
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Vad tycker ni?

A:
Korrupta miljardärer som profiterar på oss alla och betalar minimalt med skatt. Det går ut på att maximera vinst så att alla i arbetarklassen tvingas till att vara underbetalda löneslavar hela livet.

B:
Invandrarna som tar över landet och definierar folkutbytet. De somaliskt pratande bidragsparasiter som vägrar lära sig vårt språk. Araberna som skjuter etniska svenskar av misstag pga sina gängkonflikter.

Vilka är största långsiktiga hotet för Sveriges utveckling? Är det A kommer jag rösta på Vänsterpartiet. Är det B kommer jag rösta AFS.

Motivera!

Varför skulle miljardärer vara ett hot, även ifall någon av dem inte skulle betala ett öre i skatt? De flesta miljardärer placerar sina pengar i företag på ett sätt som gagnar alla människor, exempelvis genom att arbetstillfällen uppstår.

Marxismen har en myt om att "ifall någon blivit rik, så betyder det att någon annan har blivit fattig" - men konsensusuppfattningen bland ekonomiska experter är att detta är just en myt. Det är snarare tvärtom att om en blir rik så tenderar det att göra andra rika också. Värdet på planetens tillgångar är inte konstant. Typ såhär: Om man plockar sandkorn i öknen och arrangerar dem på ett väldigt speciellt sätt, så kan man skapa en iPhone eller liknande, som kan göra fantastiska saker.

Och även om det finns någon miljardär som inte placerar sina pengar utan bara har dem i madrassen och inte ens anlitar trädgårdsmästare och poolskötare utan bara köper rysk kaviar för dem, vad är det för ont i det? Hans rikedom går inte ut över någon annan!
Citera
2026-05-18, 22:20
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Åja, de flesta miljardärer ser till att få in rejält med pengar till vår gemensamma kassa genom sina företag.

Berätta, hur mycket skatt betalar de? Vad är din källa till vad de betalar.

Hur mycket fastighetsskatt betalar svenska miljardärer på sina fastigheter som är värda hundratals miljoner? Jo, 10.000 kr om året, precis lika mycket som en arbetare som bor i ett belönat radhus i en förort....
Citera
2026-05-18, 22:21
Moderator
Fear2bes avatar
Att någon har bra med pengar är inget som är hotfullt eller som man behöver vara avundsjuk på, se upp till dem istället och ha som förebilder.
Citera
2026-05-18, 22:23
Medlem
Citat:
Vad tycker ni?

A:
Korrupta miljardärer som profiterar på oss alla och betalar minimalt med skatt. Det går ut på att maximera vinst så att alla i arbetarklassen tvingas till att vara underbetalda löneslavar hela livet.

B:
Invandrarna som tar över landet och definierar folkutbytet. De somaliskt pratande bidragsparasiter som vägrar lära sig vårt språk. Araberna som skjuter etniska svenskar av misstag pga sina gängkonflikter.

Vilka är största långsiktiga hotet för Sveriges utveckling? Är det A kommer jag rösta på Vänsterpartiet. Är det B kommer jag rösta AFS.

Motivera!

Det är A som gett B.

Inget A inget B.

Alltså är A ett större ”problem”
Citera
2026-05-18, 22:35
Medlem
Citat:
Jag förstår ungefär ditt flum, men lite mer konkret då - hur hugger vi ner trädet?
Vi slutar slutar förlja med strömmen, allihop. Stannar upp och frågar oss vad det egentligen är vi håller på med. Det högsta i livet är ju knappast att tjäna pengar och konsumera, kriga och bråka, slava och knoga. Det finns så mycket mer där ute (och inom oss) som är oändligt mer intressant.

Naturligtvis kommer det inte ske, men ur askan kanske en ny mänslighet kan ta form.
Citera
2026-05-18, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Berätta, hur mycket skatt betalar de? Vad är din källa till vad de betalar.
Läste du ens vad jag skrev? Att det kommer in skatt via deras företag.

Men här har du annars en lista på någras privata skatter, troligen för inkomstår 2024,
Jan Ståhlberg, EQT-grundare, 337 miljoner kronor
Gustav Söderström, vd för Spotify, 319 miljoner kronor
Markus “Notch” Persson, skapare av Minecraft, 302 miljoner kronor
Fredrik Lundberg, finansman, 270 miljoner kronor
Daniel Ek, Spotify-grundare, 252 miljoner kronor
Alex Norström, vd Spotify, 215 miljoner kronor
Anonym företagare i Stockholm, 210 miljoner kronor
Carl Douglas, finansman, 210 miljoner kronor
Johan Hagberg, huvudägare i Note, 198 miljoner kronor
Patrik Brummer, finansman, 189 miljoner.
https://www.breakit.se/artikel/45270/spotify-topparna-betalade-over-1-miljard-i-skatt-men-toppar-anda-inte-listan

Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Hur mycket fastighetsskatt betalar svenska miljardärer på sina fastigheter som är värda hundratals miljoner? Jo, 10.000 kr om året, precis lika mycket som en arbetare som bor i ett belönat radhus i en förort....
Man har väl redan betalat skatt på pengarna man köpte bostaden för, sedan får man betala skatt för kapitalinkomsten den eventuellt genererar vid försäljning.

Var inte så förbannat avundsjuk, och släpp tanken att du är en löneslav - Dessa bitar är ett större problem och hinder för dig än att vi har några som är sjukt rika.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-18 kl. 22:54.
Citera
2026-05-18, 22:39
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Vad tycker ni?

A:

B:

Motivera!

A:
Kan du nämna en enda sån svensk miljardär?

Att maximera vinst är ju självklart eftersom det är så systemet fungerar. Det kan knappast miljardärerna hjälpa. Förmodligen så är det just det systemet som gjort att även arbetarpatrasket faktiskt har den höga standard de har idag.

Men det andra tramset du skrev under A.

B:
Det är väl främst politikerna som har ansvar för att vi har fyllt landet med klanfolk som lever rövare och skiter i (hatar) svensken. De har låtit det bli så fast de inte behövde göra det.

Sen har vi problem med Socialdemokraterna som har ett aktivt arbete ihop med Muslimska Brödraskapet där de tillsammans har som mål att islamisera Sverige.
Citera
2026-05-18, 22:55
Medlem
Miljardärer och invandrare går hand i hand numera. Tänk CEOn av Microsoft och CEOn av Google, de är invandrare från indien. De empatiserar med invandrare, de empatiserar med indier. De bryr sig inte ett jävla dugg om dig. Om den indiska silverprinsen vill vara med din dotter så får han det och du har inget att säga till om.

Eliter är onda människor och miljardärer tillhör dem. Tänk dig Schweiz, vad är Schweiz, jo det är en prostitueringsstat sedan andra världskriget. Vilka är det som älskar Schweiz? Det är eliten som älskar Schweiz. Ända sedan andra världskriget har Schweiz varit en prostitueringsstat för Europeiska länder att utnyttja tyskar och tyska kvinnor för hämnd för det som hände under första och andra världskriget och det är så extremt tragiskt. De kunde inte vinna mot tyskarna själva så då ger man sig på oskyldiga kvinnor och barn.

Inte ens Jan Guillou har mage att säga som det är, han älskar Schweiz för vad det är, en prostitueringsstat.

Nu när Sverige har ett handelsavtal med Indien så är din dotter nedskrivet i handelsavtalet. Nu är det upp till pöbeln att enas och stampa tillbaka invandrarna.
Senast redigerad av AnonymssonAnonym 2026-05-18 kl. 23:16.
Citera
2026-05-18, 22:59
Avstängd
Citat:
Vad tycker ni?

A:

B:

Motivera!
Miljardärerna ska vi starta kupper mot nu när de tror de är oövervinnerliga. Hjälp mig bekämpa dem. ❤️🙏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in