Citat:
Ursprungligen postat av
Burgerbraukeller
Vad är lösningen då?
Jadu.. det är nog ett ämne för en annan tråd egentligen. Personligen så håller jag på att systematisera mina tankar jag gått och burit på i ~20 år och det lär nog ta ett tag innan jag är "klar". Men en diffus bild har långsamt börjat framträda: Den kanske viktigaste är insikten i att lager på lager av kontroll utifrån påverkar oss omedvetet. Familjen, skolan, släkten, byn, staden, arbetet, samhället, landet och hela det (numera) globala, förhärskande systemet som genomborrar allt. Men bilder och språk utövar skådespelsamhället en kontroll över oss - från de fattigaste gatubarnen i Indien till de rikaste 'techoligarkerna' - och det enda sättet att stoppa detta vore att alla (var och en av oss, eller i alla fall minst hälften av alla människor) upphör att göda denna dimridå. Om inte, så lär snart kontrollen vara total.
Att hata invandrare kan jag förstå. Jag är själv uppvuxen i en invandrartät förort och fick utstå mycket skit. Vareviga dag var det "svennejävel" hit och "svennehora" dit. Folk blir rånade, nedslagna, förnedrade av invandrare (främst då MENA-invandrare). Att hata miljardärer kan jag också förstå. Självgoda slynglar som blir dyrkade som gudar av kreti och pleti.
Men. Båda "grupperna" kommer ur samma system och lyder under samma logik. Se det som olika grenar på samma träd. Hugg ner trädet, för de hjälper inte att såga i enstaka grenar. Tror jag, är väl bäst att tillägga.