2026-05-18, 20:37
Medlem
Vad tycker ni?

A:
Korrupta miljardärer som profiterar på oss alla och betalar minimalt med skatt. Det går ut på att maximera vinst så att alla i arbetarklassen tvingas till att vara underbetalda löneslavar hela livet.

B:
Invandrarna som tar över landet och definierar folkutbytet. De somaliskt pratande bidragsparasiter som vägrar lära sig vårt språk. Araberna som skjuter etniska svenskar av misstag pga sina gängkonflikter.

Vilka är största långsiktiga hotet för Sveriges utveckling? Är det A kommer jag rösta på Vänsterpartiet. Är det B kommer jag rösta AFS.

Motivera!
Citera
2026-05-18, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Vad tycker ni?

A:
Korrupta miljardärer som profiterar på oss alla och betalar minimalt med skatt. Det går ut på att maximera vinst så att alla i arbetarklassen tvingas till att vara underbetalda löneslavar hela livet.

B:
Invandrarna som tar över landet och definierar folkutbytet. De somaliskt pratande bidragsparasiter som vägrar lära sig vårt språk. Araberna som skjuter etniska svenskar av misstag pga sina gängkonflikter.

Vilka är största långsiktiga hotet för Sveriges utveckling? Är det A kommer jag rösta på Vänsterpartiet. Är det B kommer jag rösta AFS.

Motivera!
Ett tråkigt svar, men båda två är bara delar av samma kropp, samma system. Att hata den ena över den andre är helt poänglöst, egentligen. Det är systemet som skapat dem båda som är problemet.
Citera
2026-05-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ett tråkigt svar, men båda två är bara delar av samma kropp, samma system. Att hata den ena över den andre är helt poänglöst, egentligen. Det är systemet som skapat dem båda som är problemet.

Vad är lösningen då?
Citera
2026-05-18, 20:47
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Vad tycker ni?

A:

B:

Motivera!
I bägge fallen kastar du bort din röst på något som inte kommer att lösa något av dina bekymmer.
Lägger du den på V kommer definitivt problem B att riskera att öka.

Invandrare som inte integreras och försörjer sig själva med lagliga medel, är definitivt ett större problem än rikt folk som smiter från skatter.

Rika invandrare som smiter från skatter eller/och bedriver ljusskygg verksamhet är också ett jätteproblem.
Citera
2026-05-18, 20:50
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Motivera!
Det största hotet är nog egentligen människor som aldrig vaknar upp och börjar förstå hur världen fungerar och hur lätt vi lärs att hata, misstänka och skylla på varandra medan makt, pengar och system fortsätter samla allt mer kontroll. Jag tror inte människan är skapad för att leva så. Vi är trots allt Guds avbilder, och hela kärnan i Jesu budskap handlade ju mer om kärlek, ödmjukhet och människovärde än om girighet, splittring och världslig makt.
Citera
2026-05-18, 20:51
Medlem
Queutards avatar
Miljardärer investerar och ger arbetstillfällen, skatteintäkter och utveckling.

Invandrare är en investering i arbetslöshet, skatteutgifter och avveckling.
Citera
2026-05-18, 20:53
Medlem
Citat:
Vad tycker ni?

A:
Åja, de flesta miljardärer ser till att få in rejält med pengar till vår gemensamma kassa genom sina företag.

Påståendet att alla i arbetarklassen skulle vara underbetalda löneslavar har jag aldrig förstått mig på. Jag själv är låginkomsttagare, men ser mig absolut inte som en fattig slav.

Invandrare generellt har jag absolut ingenting emot, däremot vill jag gärna slippa kriminella sådana, liksom bidragsparasiter. Det gäller för övrigt även pursvenska sådana. Vi får inte vara så blåögda som vi hittills varit när vi släppt in folk, och när vi ger bidrag.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-18 kl. 21:01.
Citera
2026-05-18, 20:53
Medlem
Citat:
Vad tycker ni?

A:

B:

Motivera!

Finner det väldigt enkelt och logiskt. Folk som bidrar till samhället och blir förmögna har en tendens att skapa arbetstillfällen och göra stora forskningsinsatser och uppfinningar som utvecklar samhället.

Invandrare i sin helhet är en bra investering för att utöka samhället och fylla dom arbetsplatser som "miljardärerna" skapar. MEN, invandrare med en kultur som inte matchas med den kultur vi har byggt upp samhället på är en sjukdom. En allvarlig sådan, det skapar symptom som är svåra att bota eftersom det blir som ett virus som läcker igenom alla samhällsfunktioner. Det tar tid och kostar enorma resurser innan man täppt till alla dessa håll.

Sverige är på god väg och har en förmåga att i tysthet verka stillsamt mot alla hot. Vi kommer balansera ut detta och dom som är nya svenska medborgare med icke anpassad kultur kommer självmant att lämna så snart det inte finns något mer att ta. Dom medborgare som anpassat sig är ett stort berikande för Sveriges ekonomi, välstånd och framtid.

Så prio är att reglera och strukturera upp sjukdomen. Det kommer inte på någotvis påverka dom som redan är integrerade. Enbart dom som är symptomen av problematiken.

Mitt budskap till missanpassade symptomer, Var Svensk, var stolt för att vi är en gemenskap. Vi erbjuder dig en unik möjlighet. Tar du inte den är det upp till dig. Men du är lika mycket som jag om vi tillsammans fortsätter i gemenskapen. Välkommen!
Citera
2026-05-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
I bägge fallen kastar du bort din röst på något som inte kommer att lösa något av dina bekymmer.
Lägger du den på V kommer definitivt problem B att riskera att öka.

Invandrare som inte integreras och försörjer sig själva med lagliga medel, är definitivt ett större problem än rikt folk som smiter från skatter.

Rika invandrare som smiter från skatter eller/och bedriver ljusskygg verksamhet är också ett jätteproblem.

A kontrollerar ju också all media, så de är en stor del av problem B. Sverige är ett skatteparadis för miljardärerna. Det är bättre att deras miljarder läggs på tekniska projekt som utvecklar samhället snarare än i fickorna på dem själva.
Senast redigerad av Burgerbraukeller 2026-05-18 kl. 21:00.
Citera
2026-05-18, 21:00
Medlem
AI-2000s avatar
Folkutbytet såklart, det gör sig påmint i nästan varenda vardagssituation. Splittring, brist på tillit, ingen känsla kvar av hemmahörande, otrygghet, bedrägerier.

Tänker mer och mer på hur jag ser fler invandrare på gatan nu för tiden är svenskar och jag bor inte ens i ett klassiskt utanförskapsområde. Lekplatserna är fulla av indier och deras barn, det åker somalier på elsparkcyklar och man ser kvinnor i hucklen går i flock med barnvagnar. Var fan är svenskarna? Helt klart en existentiell fråga för svenskarnas framtid men bara en bråkdel av befolkningen håller med mig.
Citera
2026-05-18, 21:00
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Folk står och hatar varandra i olika läger medan det mänskliga värdet bara försvinner mer och mer. Till slut är vi bara väljare, arbetskraft, skatteobjekt eller statistik i något system. Då spelar det ingen roll vilket parti som råkar vinna för stunden. Ett samhälle som glömmer människovärdet kommer förr eller senare börja brytas sönder oavsett vilken färg det styrs av. 🙃❤️🥹
Citera
2026-05-18, 21:03
Medlem
Citat:
Vad är lösningen då?
Jadu.. det är nog ett ämne för en annan tråd egentligen. Personligen så håller jag på att systematisera mina tankar jag gått och burit på i ~20 år och det lär nog ta ett tag innan jag är "klar". Men en diffus bild har långsamt börjat framträda: Den kanske viktigaste är insikten i att lager på lager av kontroll utifrån påverkar oss omedvetet. Familjen, skolan, släkten, byn, staden, arbetet, samhället, landet och hela det (numera) globala, förhärskande systemet som genomborrar allt. Men bilder och språk utövar skådespelsamhället en kontroll över oss - från de fattigaste gatubarnen i Indien till de rikaste 'techoligarkerna' - och det enda sättet att stoppa detta vore att alla (var och en av oss, eller i alla fall minst hälften av alla människor) upphör att göda denna dimridå. Om inte, så lär snart kontrollen vara total.

Att hata invandrare kan jag förstå. Jag är själv uppvuxen i en invandrartät förort och fick utstå mycket skit. Vareviga dag var det "svennejävel" hit och "svennehora" dit. Folk blir rånade, nedslagna, förnedrade av invandrare (främst då MENA-invandrare). Att hata miljardärer kan jag också förstå. Självgoda slynglar som blir dyrkade som gudar av kreti och pleti.

Men. Båda "grupperna" kommer ur samma system och lyder under samma logik. Se det som olika grenar på samma träd. Hugg ner trädet, för de hjälper inte att såga i enstaka grenar. Tror jag, är väl bäst att tillägga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in