2026-05-18, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Rubriken är missvisande. De som inte får jobb efter 40 har antingen inte rätt kompetens, har ett problematiskt förflutet (kriminalitet, psykisk ohälsa, många sjukskrivningar) eller samarbetssvårigheter av olika slag. Att få jobb har aldrig varit lättare än idag. Bara att gå någon yrkesutbildning där det är stor efterfrågan. Man kan få lönebidragsjobb som ett sätt att visa upp sig, mindre risk sett från arbetsgivarperspektiv.

Yrkesutbildningningar är i många fall rent lurendrejeri idag.
Citera
2026-05-18, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Problemet är folk vill ha ett specifikt jobb som de jobbat med innan. Som att arbetsgivaren ska anställa er bara för att de har jobbat med det innan. Jag fattar att det det inte fungerar inte så. Ta vilket jobb som helst så länge ni är arbetslösa. Diskare/städare är typ enkla jobb att få.
Du har noll koll. Jag sökte ett städjobb förra året. Bara för ett så enkelt jobb var det tester med logik och liknande.
Du glömmer även att det går garanterat över 100 sökande på ett sånt jobb. Min storasyster har jobbat inom HR och säger samma sak.
Fck jag jobbet som städare? Nej. Dom valde att gå vidare med andra sökanden.

Det är långt över 500 000 arbetslösa men mindre än 100 000 lediga jobb.
Citera
2026-05-18, 20:35
Medlem
Så du är inte kompetent nog att få jobb som städare men du kan minsann basunera ut sanningar på Flashback lol

Citat:
Ursprungligen postat av Runbane
Du har noll koll. Jag sökte ett städjobb förra året. Bara för ett så enkelt jobb var det tester med logik och liknande.
Du glömmer även att det går garanterat över 100 sökande på ett sånt jobb. Min storasyster har jobbat inom HR och säger samma sak.
Fck jag jobbet som städare? Nej. Dom valde att gå vidare med andra sökanden.

Det är långt över 500 000 arbetslösa men mindre än 100 000 lediga jobb.
Citera
2026-05-18, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsterbajsarn
Så du är inte kompetent nog att få jobb som städare men du kan minsann basunera ut sanningar på Flashback lol

Jag har lågt IQ, dras med en kronisk sjukdom och haft cancer bland annat.
Opererades ett flertal gånger förra året.
Om du tycker det känns bra att håna mig säger det allt om dig som individ.

Vilken av mina sanningar var felaktig?
Citera
2026-05-18, 20:48
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Elon Musk är väl ingen miljöpartist?

Du och Elon får återkomma när stora skaror får lämna sina jobb och inga nya tillkommer på grund av AI och robotar, för där är vi inte idag, trots att vissa verkar tro/önska det.

Angående trådens egentliga ämne så beror det väl mycket på vilken bransch det handlar om samt vilka jobb som söks. Samtidigt som högre ålder i sig kan ligga sökande i fatet så innebär högre ålder även för det mesta mer erfarenhet, men kanske även mindre vilja att sadla om.
Citera
2026-05-18, 20:51
Medlem
Var glad och tacksam över att mina skattepengar subventionerar din vård och ditt liv eftersom du tydligen verkar oförmögen att finansiera det på egen hand.

Citat:
Ursprungligen postat av Runbane
Jag har lågt IQ, dras med en kronisk sjukdom och haft cancer bland annat.
Opererades ett flertal gånger förra året.
Om du tycker det känns bra att håna mig säger det allt om dig som individ.

Vilken av mina sanningar var felaktig?
Citera
2026-05-18, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nä, i princip inte.
Och därmed case closed.
Citera
2026-05-18, 21:14
Medlem
Jag är medelålders och driver sedan många år en egen verksamhet som går fint och inte hotas av AI. Jag är safe. Samma med min fru som är tandläkare, helt säker tillvaro fram till pensionen.

Men mina barn, orolig för hur det kommer se ut när de skall ut i arbetslivet. Hur noga skall man planera/rekomendera dem för att undvika AI-döden.
Senast redigerad av Takeseven 2026-05-18 kl. 21:18.
Citera
2026-05-18, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
I min värld har man misslyckats som ingenjör om man inte kan gå i pension redan innan 60 år fyllda. Relativt hög lön och god löneutveckling. Säkert dryga miljonen i privat pensionssparande och lika mycket i ISK med den utveckling som börsen har haft.

Det är bara att vinka av kollegorna och chefen och önska dem ett ärligt lycka till!

Själv vinkade jag av dem vid 55 år fyllda.

Mvh
Snåljåpen.

Det stämmer säkert för många men det verkar också tråkigt att bli pensionär redan vid 55. Du kan leva i 40 år till. Svårt att utvecklas om man är ledig jämt. Hobbyer och liknande kan sällan kompensera fullt ut.

Vad gäller ts kommer det bli värre för alla, mycket snart. A i har bara börjat. Det kommer slå mot alla åldrar…
Citera
2026-05-18, 21:32
Medlem
Jag har precis skrivit på för ett nytt jobb och jag är 40.
Citera
2026-05-18, 21:44
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Beror helt på.
Jag är 40+ och hoppar fortfarande mellan jobb som om jag vore 20.
Jag är inte ens högutbildad.
Citera
2026-05-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det finns ett gammalt skämt som lyder: "vad gör man med en 40 årig ingenjör?" "man tar ut honom i gränden och skjuter honom"

Det har nästan alltid varit bättre för en anställare att anlita en nyexaminerad billig ingenjör istället för att anlita en äldre mer erfaren som har högre löneanspråk men inte är skolad i det senaste.

Intressant om detta stämmer. Gör det det eller trollar du lite? Har aldrig tänkt på det iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in