2026-05-18, 16:52
Medlem
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Om DU, personligen, känner enorm lust att tillhandahålla livstids arbetsfri försörjning till "traumatiserade flyktingar" (i.e. relativt rika ekonomiska migranter, vilka trots allt haft råd att "investera" i den långa och dyra resan till den Höga Norden) så bör det stå dig fritt. DU kunde t.ex. gå samman med likasinnade och hyra/köpa ngn all-inclusive anläggning, t.ex. i Egypten, och därstädes inhysa era "skyddslingar". Där överensstämmer ju även majoritetens religiösa förvillelser med de ekonomiska migranternas vilket torde borga för färre konflikter, eller hur?

Andra, oliktänkande, skall givetvis inte tvingas bidra till detsamma.

Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Min fråga var huruvida skribenten har träffat traumatiserade flyktingar eller inte. Du har uppenbarligen inte det.

Jaha. Min fråga är varför du anser att svenska skattebetalare skall tvingas tillhandahålla livstids arbetsfri försörjning till relativt rika ekonomiska migranter...
Citera
2026-05-18, 16:52
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Nej, jag tycker snarare att folk i tråden själva rasifierar bidragstagaren direkt när de hör ordet “försörjningsstöd”.

Reportaget handlar ju egentligen om bidragstak, barnfamiljer och risken för social utsatthet. Men halva tråden hör “syrisk kvinna” och börjar omedelbart prata om massutvisningar, “välfärdsplundrare” och att folk aldrig kommer jobba.

Och p125 ironiska kommentar missar ju också lite poängen. Det handlar ju inte om:
“ge mig mer pengar annars börjar jag snatta”.

Det handlar om:
“om man sänker inkomsterna ytterligare för redan pressade familjer så finns risk att vissa ungdomar börjar göra dum skit”.

Det är ju inte ens någon särskilt kontroversiell tanke egentligen. Samma resonemang används ju hela tiden kring fattigdom, segregation och ungdomskriminalitet i övrigt.

Sen betyder inte det att lösningen automatiskt är högre bidrag för all framtid. Men folk beter sig som att Sveriges Radio sände:
“Ge oss pengar annars rånar vi ICA.”

När reportaget egentligen mest handlade om ekonomisk stress, tonåringar, social utsatthet och politisk oenighet om vilka effekter reformen får.

Den stora majoriteten bidragsparasiter har härkomst från MENA+Somalia och liknande shithole-countries. Om du vill gå runt och låtsas att det förhåller sig på något annat vis kan du göra det själv. Vi andra har inte tid med din PK-skit.
Citera
2026-05-18, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Sverige bör endast ge flyktingstatus till Ukrainska kvinnor och barn. Vi bör avsäga oss allt ansvar för världens problem och fokusera på oss själva och vårt omedelbara närområde. Detta är inte Syrien. Alla icke hemmahörande i Europa som befinner sig i arbetsför ålder och som inte har en fast anställning bör omedelbart deporteras.
Du menar väl arier och inte europeer?
Citera
2026-05-18, 16:57
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Sverige bör endast ge flyktingstatus till Ukrainska kvinnor och barn. Vi bör avsäga oss allt ansvar för världens problem och fokusera på oss själva och vårt omedelbara närområde. Detta är inte Syrien. Alla icke hemmahörande i Europa som befinner sig i arbetsför ålder och som inte har en fast anställning bör omedelbart deporteras.
Ukrainska män också. De kidnappas av Zelenskyys SS-soldater på öppen gata.
Senast redigerad av KonungHonung 2026-05-18 kl. 16:59.
Citera
2026-05-18, 16:58
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det vet jag, men ”Room521” skriver ”av folk som inte är härifrån”.
Jag ville helt enkelt se om han hade grepp på det.

Men låt säga att Fatimas föräldrar inte är svenska medborgare och heller inte Fatima. Ska de då utvisas för ett snatteri? Eller ska de fråntas medborgarskapet p g a ett snatteri och sedan utvisas?
Vilken är din åsikt?

Dessutom vet ju du lika väl som jag att det finns folk bl a här på Flashback som anser att givna medborgarskap ska kunna dras tillbaka utan någon anledning alls, bara för att personen sedan ska kunna utvisas.

Om blattar och afrikaner har kommit till Sverige och fått medborgarskap så ska man kunna smula sönder deras medborgarskap och kasta ut dem om de inte sköter sig, ja.

Detsamma gäller barn till blattar och afrikaner födda i Sverige.
Citera
2026-05-18, 17:01
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Om blattar och afrikaner har kommit till Sverige och fått medborgarskap så ska man kunna smula sönder deras medborgarskap och kasta ut dem om de inte sköter sig, ja.

Precis. Ett DNA-test säger mer om en människas rätt att befinna sig i Sverige än ett papper som delats ut av en landsförrädare.
Citera
2026-05-18, 17:01
Medlem
Citat:
Om DU, personligen, känner enorm lust att tillhandahålla livstids arbetsfri försörjning till "traumatiserade flyktingar" (i.e. relativt rika ekonomiska migranter, vilka trots allt haft råd att "investera" i den långa och dyra resan till den Höga Norden) så bör det stå dig fritt. DU kunde t.ex. gå samman med likasinnade och hyra/köpa ngn all-inclusive anläggning, t.ex. i Egypten, och därstädes inhysa era "skyddslingar". Där överensstämmer ju även majoritetens religiösa förvillelser med de ekonomiska migranternas vilket torde borga för färre konflikter, eller hur?

Andra, oliktänkande, skall givetvis inte tvingas bidra till detsamma.

Jaha. Min fråga är varför du anser att svenska skattebetalare skall tvingas tillhandahålla livstids arbetsfri försörjning till relativt rika ekonomiska migranter...
Du tror alltså att de ”relativt rika” lämnat sitt land för att få bidrag? Har du tankar på att flytta till Syrien, lära dig språket och börja arbeta? Om inte; varför tror du att vi människor är så olika?
Citera
2026-05-18, 17:02
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Du menar väl arier och inte europeer?
I din värld är väl de två samma sak?
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Ukrainska män också. De kidnappas av Zelenskyys SS-soldater på öppen gata.
Med tanke på att Ukraina befinner sig i ett försvarskrig mot Ryssland där man förbjudit män att lämna landet skulle det vara fel av oss att ge asyl åt vuxna män från Ukraina.
Citera
2026-05-18, 17:14
Medlem
Vi borde nog göra en orosanmälan i förväg på den intervjuade tantens barn.
Citera
2026-05-18, 17:19
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Olika lagar för svenskar och invandrare alltså. Det är värre när en invandrare snattar än när en etnisk svensk snattar alltså. Eller hur ska jag tolka dig?

Men de de som är födda här är ju svenska medborgare från födelsen. På vilka grunder ska en sådan tonåring som snattar en gång, utvisas?

Ditt resonemang liknar väldigt mycket det som nazisterna på 1930-talet lo agsy
Citera
2026-05-18, 17:21
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Olika lagar för svenskar och invandrare alltså. Det är värre när en invandrare snattar än när en etnisk svensk snattar alltså. Eller hur ska jag tolka dig?

Men de som är födda här är ju svenska medborgare från födelsen. På vilka grunder ska en sådan tonåring som snattar en gång, utvisas?

Ditt resonemang liknar väldigt mycket det som nazisterna på 1930-talet lagstiftade om när det gällde judarna i Tyskland.
Var det bra?
Citera
2026-05-18, 17:32
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilaroug
Hon kom som "kvotflykting" från Libyen

Hon kommer aldrig arbeta, aldrig löna sig gå från bidrag till arbete

Hur mycket får hon i bidrag för 4 barn hon inte kan försörja?

Svårt göra sig förstådd på svenska, vem skulle anställa henne?

Hennes 4 barn och deras barn kommer försörja dig när du skiter ner dig i ålderdomshemmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in