2026-05-18, 08:13
Medlem
Sveriges Radio inyervjuar en syrisk fyrabarnsmamma som går på försörjningsstöd. Hon tror att om ett bidragstak införs kommer faniljer att få så dålig ekonomi att barnen börjar snatta på ICA.

https://www.sverigesradio.se/artikel/bidragstak-kan-oka-tonarskriminalitet-varnar-storstadspolitiker

Även ledande sosse politiker som styr i Stockholm Göteborg och Malmö tror samma sak.

Jag anser atr ett bidragstak bör införas. Och om bidragsberoende nvandrarförälldrar har barn som snattar skall hela familjen utvisas. Vad bidrsr dessa familjer med till samhället annat än kostnadder? Att låta barnen snatta är väl om något brist på vandel.
Senast redigerad av flyzz 2026-05-18 kl. 08:44.
Citera
2026-05-18, 08:20
Medlem
Vad är detta för trams? Mamman inser ju inte att försörjningsstödet snor pengar ändå😂 dvs det finns ett bidragstak indirekt när en person går på bidrag då precis allt räknas som inkomst 😂
Citera
2026-05-18, 08:28
Medlem
Det är väl inte bara invandrarbarn som snattar? Gunilla på 52 har också försörjningsstöd och två barn i tonåren.
Citera
2026-05-18, 08:29
Bannlyst
Hon kom som "kvotflykting" från Libyen

Hon kommer aldrig arbeta, aldrig löna sig gå från bidrag till arbete

Hur mycket får hon i bidrag för 4 barn hon inte kan försörja?

Svårt göra sig förstådd på svenska, vem skulle anställa henne?
Senast redigerad av Ilaroug 2026-05-18 kl. 08:35.
Citera
2026-05-18, 08:49
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Sveriges Radio inyervjuar en syrisk fyrabarnsmamma som går på försörjningsstöd. Hon tror att om ett bidragstak införs kommer faniljer att få så dålig ekonomi att barnen börjar snatta på ICA.

https://www.sverigesradio.se/artikel/bidragstak-kan-oka-tonarskriminalitet-varnar-storstadspolitiker

Även ledande sosse politiker som styr i Stockholm Göteborg och Malmö tror samma sak.

Jag anser atr ett bidragstak bör införas. Och om bidragsberoende nvandrarförälldrar har barn som snattar skall hela familjen utvisas. Vad bidrsr dessa familjer med till samhället annat än kostnadder? Att låta barnen snatta är väl om något brist på vandel.
De intervjuar en som aldrig komemr eller vill bidra till landet som tog emot denne "flykting".

Kan de inte intervjua någon som representerar majoritetssamhället.
Citera
2026-05-18, 09:00
Medlem
RomernasKungs avatar
Då får ICA-stig skaffa sig ett hagelgevär.
Citera
2026-05-18, 09:27
Medlem
Room531s avatar
all form av stöld, tjuveri, inkl snatteri, av folk som inte är härifrån skall leda till utvisning, det borde vara självklart. Är det andra generation så ut ur landet med hela familjen. Så jävla trött på att folk med mentalitet av tjuvaktiga råttor plundrar och jävlas. Tjuvar i allmänhet men i synnerhet när det handlar om folk som kommit hit och med sitt egna kriminella beteende själva visar sig inte ha någon jävla rätt att vara här.

Sverige har sina egna kriminella fan att ta hand om, det räcker. De som kommit hit för att syssla med brott eller allmänt plundra välfärdssystemen kan dra, borde skickas härifrån hela bunten! Det har gått för långt, det räcker nu! Kostnaderna är absurda. Landet behöver en stängd gräns tills problemen som 'öppna gränser" åt hundratusentals välfärdsplundrarturister tagits hand om och massutvisningar av invandrade kriminella & mängder bidragsplundrande invandrare som bara kommit för att dränera välfärden.
Citera
2026-05-18, 09:34
Medlem
Självklart har SR letat upp henne.
"Får vi inte pengar tar vi det" - vilket fantastiskt argument.

Trots att det är pack de intervjuar kunde jag inte se den komma.
Vilket jävla land vi har blivit.

De borde sänka bidragstaket ännu mer än sagt så vi kan låsa in mer pack

Citat:

Senast redigerad av gniknus2 2026-05-18 kl. 09:40.
Citera
2026-05-18, 09:42
Medlem
Citat:
Kan känna att det vore smartare om hon uppmuntrade barnen till ett hederligt liv, så att de dels kan försörja henne inom kort, och även försörja sig själva.
Citera
2026-05-18, 10:04
Medlem
Rhodezs avatar
Så hon tycker barnen ska tjäna pengar på "rätt sätt" och att leva på bidrag räknas in där förstår jag.

Ang påståendet att kriminaliteten ökar om man inte får behålla de generösa bidragsnivåerna så vill jag påpeka att det SR och kvinnan ägnar sig åt är institutionaliserad utpressning. De ska få bidrag genom att hota med att begå brott för att få pengar. Jag ser inte att det är värre att begå t.ex. stölder för att få pengra än att utpressa sig till dem.

Kvinnan tycker inte barnen ska "få pengar på fel sätt" för att det innebär risker för dem. Det rent moraliska bryr hon sig inte om.

Journalisten glömde fråga hur hon planerade att försörja barnen när hon skaffade dem.
Citera
2026-05-18, 10:06
Medlem
Lösningen är såklart att göra som i demokratiska delstater i USA där man legaliserar snatterier under ett visst belopp. Sänker brottsstatistiken och känner man att man behöver lite extra så tar man det.

Jag är bara förvånad att detta inte existerar i Sverige ännu.
Citera
2026-05-18, 10:15
Medlem
Får jag inte högre A-kassa eller rejäl pension nu börjar jag snatta!

Sanslöst...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in