2026-05-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men nu skriver jag inte om den kristna tron. Det är inte Paulus eller andra kristna som jag tror på utan på Jesus och profeterna.
Ok, men det är inte den tron denna tråd handlar om.
Fint om du hittat en snällare variant av kristendom.

Jag skulle också kunna kalla mig kristen men gör inte det för min tro är så otroligt långt från det de flesta kallar kristendom så jag låter bli för att undvika förvirring
Citera
2026-05-17, 20:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Ok, men det är inte den tron denna tråd handlar om.
Fint om du hittat en snällare variant av kristendom.

Jag skulle också kunna kalla mig kristen men gör inte det för min tro är så otroligt långt från det de flesta kallar kristendom så jag låter bli för att undvika förvirring
Jesus fader förväxlas med "den kristna guden" så han är inte helt off topic i tråden.

Jesus svarade dem: »Med den nuvarande tidsålderns barn är det så, att män taga sig hustrur, och hustrur givas åt män; men de som bliva aktade värdiga att få del i den nya tidsåldern och i uppståndelsen från de döda, med dem är det så, att varken män tag sig hustrur, eller hustrur givas män. — Lukas 20:34-35
Citera
2026-05-17, 20:24
Medlem
Citat:
Jesus fader förväxlas med "den kristna guden" så han är inte helt off topic i tråden.

Jesus svarade dem: »Med den nuvarande tidsålderns barn är det så, att män taga sig hustrur, och hustrur givas åt män; men de som bliva aktade värdiga att få del i den nya tidsåldern och i uppståndelsen från de döda, med dem är det så, att varken män tag sig hustrur, eller hustrur givas män. — Lukas 20:34-35
Men jag ställer frågan till de som tror på klassisk kristen tro, hur de kan försvara att den Guden är god. Det är det denna tråd handlar om.

Jag frågar inte den som har alternativa tolkningar där Gud inte blir lika knasig.

Jag har inte riktigt förstått hur din kristendom är och hur du tänker att Gud är.
Citera
2026-05-17, 20:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Men jag ställer frågan till de som tror på klassisk kristen tro, hur de kan försvara att den Guden är god. Det är det denna tråd handlar om.

Jag frågar inte den som har alternativa tolkningar där Gud inte blir lika knasig.

Jag har inte riktigt förstått hur din kristendom är och hur du tänker att Gud är.
Du borde formulerat dig klarare, att du kritiserar den kristna tron och inte skaparen. Det finns redan så mycket vanföreställningar och du gör alla inklusive dig själv en björntjänst genom att låta Satan locka dig att vara otydlig och missriktad.
Citera
2026-05-17, 20:52
Medlem
Citat:
Du borde formulerat dig klarare, att du kritiserar den kristna tron och inte skaparen. Det finns redan så mycket vanföreställningar och du gör alla inklusive dig själv en björntjänst genom att låta Satan locka dig att vara otydlig och missriktad.
Aj då. Visste inte att Satan var med och skrev min trådstart.

Men du har rätt, jag kunde vara lite mer tydlig i trådstarten men jag har varit på ett nästan maniskt sätt varit tydlig i tråden.
Citera
2026-05-18, 06:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Aj då. Visste inte att Satan var med och skrev min trådstart.

Men du har rätt, jag kunde vara lite mer tydlig i trådstarten men jag har varit på ett nästan maniskt sätt varit tydlig i tråden.
Satan är alltid med och bevakar sina intressen.

Simon, Simon! Se, Satan har begärt att få eder i sitt våld, för att kunna sålla eder såsom vete; — Lukas 22:31
Citera
2026-05-18, 06:46
Medlem
Guden kommer av Juden, vilket ju nästan hörs på namnet.

Sålänge Juden har makten kommer Judeguden att bestå.

Inte ens Hitler, som hatade judarna, vågade avskaffa deras vidriga gud!
Citera
2026-05-18, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag gillar att ställa den frågan, för det låter dom som inte skulle bli övertygade av någonting alls avslöja sig.

Då skulle jag vilja att du svarar på samma fråga men tvärtom. Vad skulle få dig att vakna upp och lämna din tro?
Citera
2026-05-18, 08:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darth.LuciferV
Då skulle jag vilja att du svarar på samma fråga men tvärtom. Vad skulle få dig att vakna upp och lämna din tro?
Om mina argument och bevis blev nedmonterade en efter en.
Citera
2026-05-18, 10:21
Medlem
Citat:
Om mina argument och bevis blev nedmonterade en efter en.

Ha ha ha. Det är ditt sätt att säga att inget kommer att ändra på dig.

Då svarar jag samma. Om alla era argument kan bli bevisade, då kommer jag att bli troende. Jag vill se bevis för att gud finns, bevis för att han är allsmäktig (typ fixa Covid, Ebola, eller något). Jag vill även höra varför han har tillåtit 2 världskrig där miljoner människor dog trots att han är allsmäktig. Människans fria vilja är inget argument. Om han kan stoppa folkmord, massmord, etc. av oskyldiga människor men inte gör det, då är han helt enkelt ond.
Citera
2026-05-18, 11:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darth.LuciferV
Ha ha ha. Det är ditt sätt att säga att inget kommer att ändra på dig.

Då svarar jag samma. Om alla era argument kan bli bevisade, då kommer jag att bli troende. Jag vill se bevis för att gud finns, bevis för att han är allsmäktig (typ fixa Covid, Ebola, eller något). Jag vill även höra varför han har tillåtit 2 världskrig där miljoner människor dog trots att han är allsmäktig. Människans fria vilja är inget argument. Om han kan stoppa folkmord, massmord, etc. av oskyldiga människor men inte gör det, då är han helt enkelt ond.
Du fick en lista med bevis som du inte läste.

Gud låter världskrig hända för han vill se om du stoppar dom. Det enda du behöver göra är att välja honom, eftersom du inte gör det så bidrar du indirekt till världskrigen.
Citera
2026-05-18, 13:38
Medlem
Citat:
Du fick en lista med bevis som du inte läste.

Gud låter världskrig hända för han vill se om du stoppar dom. Det enda du behöver göra är att välja honom, eftersom du inte gör det så bidrar du indirekt till världskrigen.
Oj, nu blev Gud ännu ondare än jag tänkt från början. Det finns visst ingen gräns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in