2026-05-17, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja jag är inte uppvuxen i en frikyrka utan en vanlig sekulär miljö i vanliga skolor och det var gott om bögskämt där. Inte anklagar jag ateism för det.
Det handlade inte om bögskämt utan om att man såg homosexuella handlingar som synd. Detta skapade skuld och skam.
Citera
2026-05-17, 13:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Det handlade inte om bögskämt utan om att man såg homosexuella handlingar som synd. Detta skapade skuld och skam.
Och du menar på riktigt att homosexuella handlingar är fullt accepterade i den sekulära världen och orsakar inte höjda ögonbryn överhuvudtaget?
Citera
2026-05-17, 14:01
Medlem
Citat:
Och du menar på riktigt att homosexuella handlingar är fullt accepterade i den sekulära världen och orsakar inte höjda ögonbryn överhuvudtaget?
Det blir en annan nivå av trauma när man blandar in evigt helvete som straff.
Citera
2026-05-17, 14:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det blir en annan nivå när man blandar in evigt helvete som straff.
I vilket fall så ska inte kristna döma andra, det inkluderar homosexuella. Den kristna som fördömer en homosexuell begår en stor synd och riskerar helvetet.

Vi alla är syndare, hur ska en syndare fördöma en annan? Vi bör väl gå efter vad kristendom faktiskt säger, inte anekdoter, eller?
Citera
2026-05-17, 14:20
Medlem
Citat:
I vilket fall så ska inte kristna döma andra, det inkluderar homosexuella. Den kristna som fördömer en homosexuell begår en stor synd och riskerar helvetet.

Vi alla är syndare, hur ska en syndare fördöma en annan? Vi bör väl gå efter vad kristendom faktiskt säger, inte anekdoter, eller?
Om du inte vet att KLASSISK kristendom fördömer homosexuella i olika grad så orkar jag inte ha denna diskussion.
Citera
2026-05-17, 14:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om du inte vet att KLASSISK kristendom fördömer homosexuella i olika grad så orkar jag inte ha denna diskussion.
Du missförstår. Att det är en synd betyder inte att människor ska döma, bara gud kan det.
Citera
2026-05-17, 14:25
Medlem
Citat:
Vad skulle kunna övertyga dig om att gud finns?

Jag delar helt enkelt er villfarelse. Svårt att övertyga mig att något finns utan bevis. Det är enkelt. Låt gud uppenbara sig. Jag kommer att vara den första att tro!
Citera
2026-05-17, 14:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darth.LuciferV
Jag delar helt enkelt er villfarelse. Svårt att övertyga mig att något finns utan bevis. Det är enkelt. Låt gud uppenbara sig. Jag kommer att vara den första att tro!
Jag gillar att ställa den frågan, för det låter dom som inte skulle bli övertygade av någonting alls avslöja sig.
Citera
2026-05-17, 14:27
Medlem
Citat:
Du missförstår. Att det är en synd betyder inte att människor ska döma, bara gud kan det.

Men enligt extremt många kristna så fördömer Gud homosexuella handlingar och det gör igen Gud knepig och ond.

Och min fråga är igen...varför följer människor en knepig Gud?
Senast redigerad av Alltid42 2026-05-17 kl. 14:37.
Citera
2026-05-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darth.LuciferV

Korrigering: Jag delar helt enkelt INTE ….
Citera
2026-05-17, 14:43
Medlem
Citat:
Alltså att ge sig in i en debatt och sen bara svara "källan är vinklad" till allt man inte gillar är ju löjligt komiskt. Vad förväntar du dig egentligen, hur vill du att jag ska svara på det?
Dina källor har religiös bakgrund, om du inte förstår att källan är vinklad kan jag inte hjälpa dig.

Du påstår att du har bevis för gud, hur blåst är man inte då? Ingen tar dig på allvar hur gärna du än vill det, inte ens de kristna.
Citera
2026-05-17, 15:57
Avstängd
Citat:
1. Kunskap är inte en synd, trädet var mer som ett test.
2. Överdrivet.
3. Så då gissar jag att du har inget problem med att ta ansvar för dina egna synder och därmed brinna i helvetet? Eller är det kanske så att när allt kommer kring så föredrar du att han kanske tar dina synder ändå?
1. Inte för att det är vad som står där, men det du beskriver är ondska. Innan vi ätit av frukten kunde vi enligt bibeln inte skilja mellan gott och ont. Det var som att ställa en skål med godis framför ett småbarn och säga att de inte får äta och när de gör det straffar man inte bara dem utan alla deras barn i all framtid
2. Inte alls. Gud mördar miljoner oskyldiga. Bara för att han vill visa sin makt.
3. Läs vad jag skrev en gång till. Hela tanken att någon skulle kunna ta någon annans synder är bisarr. Det är bara en variant på klassiska djuroffer där det var en get eller liknande man offrade. En gud som ens skapat ett helvete att brinna i är i sig ond.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in